Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit første digitale camera Canon A 70 - H~
Fra : Thomas

Dato : 27-04-04 14:31

Hej NG

Så fik jeg købt mig et kamera.

De 16 mb der fulgte med, rækker ikke langt og skal nu ud og finde mig et
større kort

Jeg kan se på edbpriser.dk at Sandisk er billigst mht mb/kr, men ved ikke om
det er det jeg skal have. En skrev på edbpriser at kortet var for
langsomt.... Til hvad? Kan man ikke optage fx film på det eller hvad
dækker langsomt over?

Hvis I kan anbefale dette eller et andet kort i den billige ende,(enten
128mb eller 256 mb), ville det glæde mig. Canon's egne er da udelukket,
med de priser de lægger for dagen

På forhånd tak

Thomas

Fra : Gert Medom

Dato : 27-04-04 15:55

Hej Thomas.

Det er latterligt at nye kameraer ikke leveres med mere end 8-16 mb kort.
Hvis du prøver at kigge længere oppe i denne ng, vil du finde emnet omkring
hastigheder behndlet.

Jeg har selv hørt fra en professionel fotograf jeg spurgte, at det først var
ved Spejlrefleks og meget avancerede kameraer med kæmpe opløsning, at de
accelerede kort kan mærkes for alvor.

hilsen Gert

Fra : Niels T

Dato : 27-04-04 21:53

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message
> Hej Thomas.
>
> Det er latterligt at nye kameraer ikke leveres med mere end 8-16 mb kort.
snip

Hvorfor ?? Det vil da være øv, hvis alle kameraer blev leveret med f.eks.
64+mb - med dertilhørende prisforhøjelse. Folk går jo alligevel ud og køber
et 128 eller 256mb kort... Derudover ville det være ekstra surt, hvis man
allerede havde et kort i forvejen..

my 2 cents,
Niels T (Sony med 8mb standard + 128mb ekstra

Fra : Richard

Dato : 28-04-04 18:23

Niels T wrote:

> Hvorfor ?? Det vil da være øv, hvis alle kameraer blev leveret med f.eks.
> 64+mb - med dertilhørende prisforhøjelse.

Canon giver jo ikke så meget for deres kort (fra SANdisk i A70's
tilfælde) og at levere et kamera med et kort, der kun kan rumme 13-16
billder i kameraets højeste opløsning er da at gøre nar ad folk IMHO

> Derudover ville det være ekstra surt, hvis man
> allerede havde et kort i forvejen..

Er det ikke meget godt at have flere kort? - og typisk er det gamle kort
vel mindre, end man ville købe til et nyere kamera alligevel

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- A70 med 16 MB & 256 ekstra

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-04-04 07:32

Niels T <FJernDETTEniels_t79@hotmail.com> wrote:

> "Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> wrote in message

Det er lidt ligesom computere, der altid kommer med lidt for lidt RAM.
De skal kunne fungere i standardkonfiguration. Men pga. priskrigen er
der ikke råd til mere RAM end absolut minimalt.

> [...]
> køber et 128 eller 256mb kort... Derudover ville det være ekstra surt,
> hvis man allerede havde et kort i forvejen..

Så skulle de hellere tage konsekvensen og levere kameraerne helt uden
kort. Dyrere racercykler leveres også uden pedaler. Det er nemlig
forskelligt, hvilket pedalsystem køberne foretrækker. Et analogt kamera
bliver jo også solgt uden film. Jeg har selv købt et større kort til mit
kamera, og det originale bruger jeg aldrig nogensinde.

> Niels T (Sony med 8mb standard + 128mb ekstra
--
Henrik Münster (Canon med 32 MB standard + 256 MB ekstra
Esbjerg

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 27-04-04 23:04

Gert Medom wrote:

> Jeg har selv hørt fra en professionel fotograf jeg spurgte, at det
> først var ved Spejlrefleks og meget avancerede kameraer med kæmpe
> opløsning, at de accelerede kort kan mærkes for alvor.

Det er meget afhængigt af kameraet. Mit lommekamera (Kyocera SL400R,
4MP, SD-kort) kunne med et langsomt kort tage 4 billeder hurtigt efter
hinanden før der skulle skrives. Med et hurtigt kort er det kortets
størrelse der sætter grænsen. Noget lignende gælder for videoklip med
det kamera (7 sek vs. ubegrænset tid ved bedste kvalitet).
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Chr.

Dato : 27-04-04 16:39

> [...]
>
> Hvis I kan anbefale dette eller et andet kort i den billige ende,(enten
> 128mb eller 256 mb), ville det glæde mig. Canon's egne er da udelukket,

hejsa

jeg har et A80, og et sandisk kort,-det virker fint, jeg har kun haft et
problem med et kort (memorex) der gik der ged i kortet, og jeg kunne heller
ikke lave de der latterlige film, kortet var FOR langsomt....

Chr.

Fra : Richard

Dato : 27-04-04 16:46

Chr. wrote:

> jeg har et A80, og et sandisk kort,-det virker fint, jeg har kun haft et
> problem med et kort (memorex) der gik der ged i kortet,

Kunne det tænkes, at du pinte lidt ekstra optagelser ud af batterierne,
efter du havde fået varsel om at bateriet var tomt første gang? Har på
fornemmelsen, at kortet (eg. filtabellen på kortet) ryger sig en tur,
hvis kameraet slukker, mens det skriver billedet til disk. Er det noget,
du kan genkende?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : chr

Dato : 27-04-04 21:10

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
> fornemmelsen, at kortet (eg. filtabellen på kortet) ryger sig en tur,
> hvis kameraet slukker, mens det skriver billedet til disk. Er det noget,

det skulle jeg ikke mene,-jeg smed et sandisk i for at checke dengan og
det spillede fint...memorex kortet har jeg skrottet som kamera kort, men
bruger det til PC...jeg har også et Apacher som virker fint.

Fra : Richard

Dato : 28-04-04 18:11

chr wrote:

> det skulle jeg ikke mene,-jeg smed et sandisk i for at checke dengan og
> det spillede fint...memorex kortet har jeg skrottet som kamera kort, men
> bruger det til PC...jeg har også et Apacher som virker fint.

Ok, blot en tanke jeg fik, efter mit eget var gået ned et par gang og
sidste gang for good...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Thomas

Dato : 27-04-04 16:50

"Chr." <chrisl@askfordomain.dk> wrote in message

> [...]
heller
> ikke lave de der latterlige film, kortet var FOR langsomt....

hej

Så prøver jeg at phise en tur i Elgiganten og købe et (449,- for 256 mb)

Tak til jer alle

Mvh

Thomas

Fra : Richard

Dato : 27-04-04 16:41

Thomas wrote:

> Så fik jeg købt mig et kamera.

Tillykke med det; har selv et...

> De 16 mb der fulgte med, rækker ikke langt og skal nu ud og finde mig et
> større kort

....og derfor haft samme problem...

> [...]
> det er det jeg skal have. En skrev på edbpriser at kortet var for
> langsomt.... Til hvad? Kan man ikke optage fx film på det eller hvad

....og set svaret vedr. hastighed i uendelig mange indlæg før, men ofte
overses strømforbruget. Det lader til at svinge en del jvf.
fabrikanternes opgivelser - hos dem der opgiver det - og kunne have
betydning for, hvor mange billeder du kan nå at tage på et sæt
batterier. Bl.a. PQI's CF-kort har lavt strømforbrug.

Apropos, du har vel købt genopladelige batterier og en lader, ikk'

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Thomas

Dato : 27-04-04 16:49

> [...]
strømforbrug.

> Apropos, du har vel købt genopladelige batterier og en lader, ikk'

yup købte en lader (også med biladapter) med 4 batterier, til 398,- samme
sted. Ved ikke om det var dyrt, gad ikke lede land og rige rundt efter et
batteritilbud, når jeg nu havde købt kameraet. Jeg vil dog gerne vide
hvorhenne de billigeste genopladelige batterier fåes, skal jeg have købt et
ekstra sæt

Mvh

Thomas

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-04-04 09:52

> [...]
> batteritilbud, når jeg nu havde købt kameraet. Jeg vil dog gerne vide
> hvorhenne de billigeste genopladelige batterier fåes, skal jeg have købt et

Tror, at www.batterier.dk kan være et godt bud.

Mvh Tommy

Fra : Richard

Dato : 28-04-04 18:17

Thomas wrote:

> [...]
> batteritilbud, når jeg nu havde købt kameraet. Jeg vil dog gerne vide
> hvorhenne de billigeste genopladelige batterier fåes, skal jeg have købt et

Ja nok en god idé, hvis du fotograferer meget og ofte. Hvis ikke, kan du
også bare have et sæt alkaline liggende i tasken som reserve - fx
Vartas alkaline til 2,-/stk. hos Jysk eller Ikea. De holder længere end
mange til den 3-4-dobbelte pris, og de genopladelige skal jo helst
holdes igang hele tiden for at bevare holdbarheden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK