Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjæææælp....har formindsket et billede....~
Fra : SE

Dato : 26-04-04 23:32

Jeg er kommet til at formindske det forkerte billede i photoshop. Jeg har
formindsket det 75% - fra 1600x1200 px, til 400x300.

Jeg troede så bare at jeg kunne forstørre det tilsvarende igen, men nej. Det
bliver helt umuligt at se på i kvaliteten.

Er der en måde/program jeg kan bruge til at få billedet tilbage til de
oprindelige dimensioner og udseende?

Jeg tænkte på noget hvor man kunne taste opløsningen på billedet ind sammen
med størrelsen evt.
Er der nogen der kan hjælpe her????? Hvis I har et godt program og er ferme
til det - om jeg så evt. kunne maile billedet til jer??????????

Jeg er SÅ meget i panik, da det er et super-billede (af vores 3 mdr. gamle
søn), som skal bruges til forstørrelse - og så er det ikke smart at jeg har
formindsket det, vel.....

Håber virkelig at der er en eller flere der kan hjælpe her, for jeg er
nærmest grædefærdig.....

/se

Fra : Thomas Petersen

Dato : 26-04-04 23:39

"SE" <blabla@plidderpladder.dk> wrote in message
> [...]
> bliver helt umuligt at se på i kvaliteten.
>
> Er der en måde/program jeg kan bruge til at få billedet tilbage til de

Nej, Da du allerede har formindsket det, betyder det at der er blevet skåret
nogle (mange) pixels væk...
Disse kan (efter min viden) ikke genskabes.

-Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-04-04 23:42

SE wrote:

[Snip 1600x1200 px, til 400x300]

> Er der en måde/program jeg kan bruge til at få billedet tilbage
> til de oprindelige dimensioner og udseende?

Ikke ud fra det formindskede billede.

Hvis du har slettet originalbilledet fra harddisken, kan du prøve et af
de mange programmer til at genskabe slettede filer. Jo længere tid du
bruger din computer, jo ringere sandsynlighed er der for at genskabe en
slettet fil, så hvis I har to computere så lad være med at bruge den
med billedet indtil I har undersøgt om der kan fiskes data ud af den.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : SE

Dato : 27-04-04 00:24

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> --
> JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -

Jeg har ikke slettet originalbilledet - men kommet til at gemme det
formindskede oveni originalen........

Men...... billedet er taget med et digitalkamera, hvor billedet blot er
slettet fra CF-kortet. Kortet er ikke formatteret. Mon man kan bruge et
"filfindingsprogram" på sådan et kort????

/se

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-04-04 00:29

> Jeg har ikke slettet originalbilledet - men kommet til at gemme det
> formindskede oveni originalen........

Så kan du godt glemme at finde det originale billede igen på harddisken.
Og som sagt kan det ikke genskabes ud fra dit formindskede billede.

> Men...... billedet er taget med et digitalkamera, hvor billedet blot
> er slettet fra CF-kortet. Kortet er ikke formatteret. Mon man kan
> bruge et "filfindingsprogram" på sådan et kort????

Ja, hvis du ikke har brugt kortet siden filen blev slettet, så er der en
rigtig god chance for at det kan genskabes derfra. Der er mange
tidligere tråde her i gruppen, der går på hvordan man genskaber
filsystemet på kortet, så prøv at søge lidt blandt de nyere meddelelser
i gruppen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : SE

Dato : 27-04-04 00:57

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> tidligere tråde her i gruppen, der går på hvordan man genskaber
> filsystemet på kortet, så prøv at søge lidt blandt de nyere meddelelser

Jaaaa..... billedet blev taget i forgårs, og kortet er ikke brugt siden. Har
netop hentet et program på nettet som pt er igang med at genskabe data på
cf-kortet. Har indtil nu fundet 73 styks og er 10% færdig. Håber, håber,
håber........

Hvis det lykkes, så bliver samtlige fotofiler på hd'en gjort skrivebeskyttet
fra i nat!!!!!!

Melder tilbage senere......

/se

Fra : SE

Dato : 27-04-04 01:28

> [...]
> håber........
>
> Hvis det lykkes, så bliver samtlige fotofiler på hd'en gjort

Hurraaaaaa - den fandt billedet. Godt nok er der noget "skudder-mudder" i
den nederste del, men ikke noget der betyder noget, så det har jeg bare
klippet væk i Photoshop.

Jeg er reddet!!!!!!!

Tak fordi I gav mig ideen til sådan et program. Troede egentlig kun at det
var noget professionelle forhandlere tog sig af.

/se

Fra : Tommy Jensen

Dato : 27-04-04 07:04

On Tue, 27 Apr 2004 02:27:56 +0200, "SE" <blabla@plidderpladder.dk>
wrote:

> [...]
>
>Tak fordi I gav mig ideen til sådan et program. Troede egentlig kun at det
>var noget professionelle forhandlere tog sig af.

Og husk nu fremover at tage backup af dine dyrebare billeder.

MVH Tommy

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-04-04 07:38

Tommy Jensen skrev:

> Og husk nu fremover at tage backup af dine dyrebare billeder.

subscribe! originalfiler er "negativer" - de må gerne beholde deres
mærkelige navne, helst med optagedato i, så man kan se at de er
originalfiler, og når man åbner dem i et billedbehandlingsprogram gemmer
man som det første "som" noget andet

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-04-04 18:01

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> wrote in message

> Så kan du godt glemme at finde det originale billede igen på harddisken.

Nope. Selvom originalbilledet er "overskrevet", findes det med stor
sandsynlighed stadigvæk på harddisken. Så længe der er tilstrækkelig ledig
plads på en harddisk, skrives data i forlængelse af hinanden. Først, når der
ikke er mere "ny" plads, genbruges "overskrevne" klynger.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

Fra : @rsten

Dato : 28-04-04 15:01

Jens Bruun wrote:
> [...]
> ledig plads på en harddisk, skrives data i forlængelse af hinanden.
> Først, når der ikke er mere "ny" plads, genbruges "overskrevne"
Ikke hvis du gemmer med det samme navn, så starter det samme sted og
overskriver de clustere der er brugt i den oprindelige fil.

--
/carsten

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-04-04 15:26

"@rsten" <cholck@malling.com> wrote in message

> Ikke hvis du gemmer med det samme navn, så starter det samme sted og
> overskriver de clustere der er brugt i den oprindelige fil.

Ikke mig bekendt.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-04-04 17:24

In article <c6k2l8$b70$1@sunsite.dk>, SE wrote:
> [...]
> bliver helt umuligt at se på i kvaliteten.
>
> Er der en måde/program jeg kan bruge til at få billedet tilbage til de

Nej. Hvis der var, så ville jeg skalere alle mine billeder med
6 millioner pixels ned til 1x1 pixel for at spare plads.

> [...]
> Er der nogen der kan hjælpe her????? Hvis I har et godt program og er ferme
> til det - om jeg så evt. kunne maile billedet til jer??????????

Der er ikke andet at gøre end forstørre det i Photoshop.
Det frække trick er at forstørre det 110% ad gangen. Det giver et bedre
resulatet end eksempelvis at fordoble det.

> Jeg er SÅ meget i panik, da det er et super-billede (af vores 3 mdr. gamle
> søn), som skal bruges til forstørrelse - og så er det ikke smart at jeg har
> formindsket det, vel.....

Du må prøve igen. Eller find din backup frem.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-04 17:50

Uheldigvis faldt SE over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> smart at jeg har formindsket det, vel.....
> Håber virkelig at der er en eller flere der kan hjælpe her, for jeg

Husk så, at du i fremtiden bruger flere mapper. En mappe til
originalbillederne, og en helt anden mappe til de billeder, du skal
redigere.

Et andet fif er, at når du åbner et billede i et eller andet program,
så er det første du gør at gemme det igen med et andet navn. f.eks.
peter24KOPI.tif eller lignende. Brug så dette billede til at redigere
i.

På den måde undgår man at kvaje sig...

Claus.

Fra : SE

Dato : 27-04-04 21:07

> [...]
> så er det første du gør at gemme det igen med et andet navn. f.eks.
> peter24KOPI.tif eller lignende. Brug så dette billede til at redigere

Jeg har idag brændt samtlige billeder over på cd OG skrivebeskyttet alle
billeder på hd'en. Surt at man skal lære af sine fejl, men så har man også
prøvet det.........
Jeg reddede heldigvis billedet nogenlunde vha. et data recovery program fra
flash kortet, men det kunne lige så godt være gået helt i ged.......

/se

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-04-04 00:39

> [...]

> Jeg reddede heldigvis billedet nogenlunde vha. et data recovery
> program fra flash kortet, men det kunne lige så godt være gået helt

Men alligevel, rediger aldrig i original billeder. Selv om du ikke
kvajer dig, så kan computeren eller programmet gå ned, strømmen kan
forsvinde eller 117 andre ting. Er uheldet ude, så er filen ulæselig
bagefter..

Claus