Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fast shutter release - snyd??
Fra : Ukendt

Dato : 26-04-04 23:27

Hej NG
Jeg kan ikke blive enig med mig selv om jeg synes "fast shutter release"
funktionen på mit coolpix 5700 er alle tiders.Er der nogen her der har
erfaring de vil dele?
Min erfaring til nu er at nogle billeder bliver skarpe og ok - mens andre -
af uransagelige grunde ikke bliver det. Jeg er lidt på herrens mark.
Mvh
Hugo B.

Fra : SE

Dato : 27-04-04 01:18

"Goa8" <hugosnabelaengleport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
andre -
> af uransagelige grunde ikke bliver det. Jeg er lidt på herrens mark.

Tjaaa..... vi har et Nikon Coolpix 775 som også har den funktion. Jeg har
åbentbart ikke kunnet finde ud af at bruge den rigtigt. Jeg bruger den hvis
jeg skal tage billeder uden blitz, for at undgå at de bliver rystede. Nogle
af dem bliver fine, men uanset hvor hurtigt jeg sætter værdien til, så er
der nogen hvor bevægelserne trækker laaaaaaaaange striber. (Bruger det
primært til billeder af min lille søn der ikke holder sig i ro ret mange
sekunder ad gangen).

Hvis nogen kan sige præcis hvordan man skal benytte den, så ja tak.

Værdien på vores kamera kan sættes til +2,0 - +1,7 - + 1,3 - +1,0 - + 0,7 -
+ 0,3 - 0 og så det samme i "minusværdier". Det kan da også være at jeg
bytter om på + og -...... Er "+" ikke hurtigere end 0 og "-"
langsommere?????

/se

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-04-04 01:49

SE <blabla@plidderpladder.dk> wrote:

> [...]
> + 0,3 - 0 og så det samme i "minusværdier". Det kan da også være at jeg
> bytter om på + og -...... Er "+" ikke hurtigere end 0 og "-"

Det der lyder mest som om, det er eksponeringskompensation. Det bruges,
hvis du vil gøre billedet lysere eller mørkere, end kameraet ellers vil.
Tager man f.eks. et billede med masser af sne i solskin, vil kameraet
ofte gøre billedet for mørkt, så personer bliver mørke. I det tilfælde
kan man gøre billedet lysere ved at sætte lidt "+" på. Omvendt gør "-"
billedet mørkere. Det har intet med lukkerhastigheden.
Så vidt jeg kan se, har dit kamera ikke en egentlig
sportsindstilling. Prøv at se i brugsanvisningen, om der ikke er en
indstilling, der giver hurtigere lukkertid. Du kan også skrue op for
ISO-værdien. Det gør kameraet mere følsomt, så lukkertiden bliver
hurtigere. Til gengæld kommer der lidt mere støj i billedet, så man skal
finde en balance.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : SE

Dato : 27-04-04 02:47

> [...]
> ISO-værdien. Det gør kameraet mere følsomt, så lukkertiden bliver
> hurtigere. Til gengæld kommer der lidt mere støj i billedet, så man skal

Hmmmmm..... tjaaaaa. ÆV! Troede egentlig at det var det, det betød. Har fået
kameraet forærende af en som havde smidt manualen væk - og har derfor kun
den engelske fra nettet. Der kan man jo let få forvekslet nogle
begreber.....

Nå, så behøver jeg da ikke spekulere mere over dét. Tak fordi du opklarede
misforståelsen.

/se