Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera med stor skærm
Fra : Anders Trolle

Dato : 26-04-04 11:49

Hej med jer,

Jeg er ude i et lidt usædvanligt erinde, da jeg skal have et digitalkamera
til min far. Øjnene er måske ikke helt hvad de har været, så min mission er
at finde et så lille kamera med så stor og tydelig skærm bagpå som muligt.
Han har haft et PowerShot A70 i hænderne med dens 1,5" skærm, og den var
helt klart for lille. Kameraet skal bruges til traditionelle turistbilleder,
og være nogenlunde let at betjene. Prioriteterne er altså: 1: Stor og
tydelig skærm, 2: Kompakt størrelse, 3: Enkel betjening, 4: Billedkvalitet.

Hvis nogle af jer har et bud på et kamera i prisklassen omkring 2500,-, vil
jeg være glad for at høre om det.

/Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-04-04 12:04

"Anders Trolle" <news1@trolle.dk> wrote in message

> Prioriteterne er altså: 1: Stor og
> tydelig skærm, 2: Kompakt størrelse, 3: Enkel betjening, 4:
Billedkvalitet.

Sony DSC-T1 ellr DSC-T11, der til fulde lever op til dine prioriteter.

> Hvis nogle af jer har et bud på et kamera i prisklassen omkring 2500,-,
vil
> jeg være glad for at høre om det.

Ups. Måske du skulle indsætte prisen som en (højplaceret) prioritet i din
liste.

--
-Jens B.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-04-04 12:21

> [...]

> og være nogenlunde let at betjene. Prioriteterne er altså: 1: Stor og
> tydelig skærm, 2: Kompakt størrelse, 3: Enkel betjening, 4:

Hvorfor ikke se i den almindelige søger. Det virkede fint, da der var film i
kameraerne. Der er solgt millioner af kompaktkameraer i tidens løb, også til
gamle mennesker, der tager på turistture.

Skærmen på et digital kameraet kan ikke bruges til ret meget: Den kan ikke
ses udendørs i solen. Den er for lille at se billeder på, den bruger strøm,
og hvis endelig man vil bruge den som søger, skal man holde kameraet langt
fra kroppen, og så er der lagt op til rystede billeder.

Den HELT store fordel ved et traditionelt kompaktkamera: Der er ikke en helt
masse små knapper og menuer, der ikke kan ses med gamle øjne, eller betjenes
af folk med store fingre, og som man glemmer, hvad man skal bruge til. Man
skal heller ikke tænke på batterier, og slipper filmen op, kan man købe dem
overalt. Ingen transportable harddiske og batteriladere.

Kravet til kameraet er i den sidste ende at få minderne med hjem, med mindst
besvær.
-eller er det vigtigere at det er digitalt ?

Bo //

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 12:31

Hej

Bo Bjerre wrote:
> Hvorfor ikke se i den almindelige søger. Det virkede fint, da der var film i
> kameraerne. Der er solgt millioner af kompaktkameraer i tidens løb, også til
> gamle mennesker, der tager på turistture.

På lige netop et A70 er den søger håbløs. Udsnittet i søgeren svarer
slet, slet ikke til billedet som tages. Jeg ved ikke hvordan andre
kameraer har det, men hvis søgerens kvalitet er så ringe som i A70, så
kan den ligeså godt spares væk.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-04 13:31

Karsten Feddersen <karsten@feddersen.dk> wrote:

> [...]
> slet, slet ikke til billedet som tages. Jeg ved ikke hvordan andre
> kameraer har det, men hvis søgerens kvalitet er så ringe som i A70, så

Det er nu ikke rigtigt. Håbløs er den ikke. Du siger så uspecifikt, at
udsnittet i søgeren ikke svarer til billedet. Det må præciseres til, at
søgeren viser et udsnit på 85 % af det, der kommer med på billedet. Men
den peger altså i den rigtige retning. Det er helt almindeligt, at
søgeren i kompaktkameraer kun viser 85-90 % af det endelige billede. Til
gengæld er det også almindeligt, at de yderste par millimeter af
negativet skæres væk, når man få fremkaldt film og kopieret billeder hos
en almindelig fotohandler. Det går således næsten lige op.
Nu er du måske vant til spejlrefleks, men det må du ikke
sammenligne med. Jeg har altid selv foretrukket kompakte kameraer, så
jeg er vant til målesøgere. Efter jeg har fået digitalt kamera har jeg
faktisk haft det problem, at jeg gik for tæt på motivet, når jeg brugte
LCD-skærmen som søger. Jeg var så vant til, at der altid kom lidt ekstra
med.
Nu er jeg gået meget over til at bruge den optiske søger igen.
Så er der ofte lidt rigeligt med på billederne. Når jeg så får lagt
billederne over på computeren, så laver jeg et udsnit på mange af dem,
hvor jeg fjerner den yderste kant af billedet. Så får jeg ofte et bedre
billede, da jeg kan ændre centreringen og fjerne uvedkommende ting i
kanten. Det tager ikke mange sekunder at tegne sådan en firkant med
musen. Jeg har et 4 MP kamera, så til almindelige billedstørrelser er
der rigeligt at give af. Så selv om den ikke er ideel, så kan man altså
godt bruge den optiske søger. Men det er da bedst, hvis man er bevidst
om, at der kommer lidt mere med, så man kan roligt gå ekstra tæt på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 26-04-04 13:50

Hej

Henrik Münster wrote:
> Det er nu ikke rigtigt. Håbløs er den ikke. Du siger så uspecifikt, at
> udsnittet i søgeren ikke svarer til billedet. Det må præciseres til, at
> søgeren viser et udsnit på 85 % af det, der kommer med på billedet.

Jeg har et A70, så jeg vil nok mene at jeg ved hvad jeg snakker om. Hvis
man kører i "vidvinkel" eller zoom på god afstand så har du ret i at den
viser et udsnit der er mindre end det faktiske billede. Det er i og for
sig også godt nok, da den i det mindste ikke undlader noget af det man
kan se. Men ved under 1,5m, så begynder problemerne. Så ser søgeren
nemlig for lavt. Det betyder at toppen klippes af billedet og det er
noget skidt. Jeg har helt opgivet søgeren på kameraet da forskellen
mellem det jeg ønskede at fotografere og det jeg fik var for stor.

> Men
> den peger altså i den rigtige retning.

Hehe - ja det gør den.

> Nu er du måske vant til spejlrefleks, men det må du ikke
> sammenligne med.

Nej dog ikke. Jeg har selv et analogt kompaktkamera, men der er der
aftegninger i søgeren til henholdsvis over og under 1,5m.

> Men det er da bedst, hvis man er bevidst
> om, at der kommer lidt mere med, så man kan roligt gå ekstra tæt på.

Ja, hvis det da bare var i den ene retning. Det oplever jeg så ikke at
det er på et A70. Der ændrer forholdene sig afhængig af hvor stærkt der
er zoomet og afstanden til motivet.

Jeg tror dog, at det var Fuji der var begyndt på noget nyt. Søgeren
havde en miniskærm i sig, så man i stedet for at se igennem et sekundært
linsesæt, så så man en miniskærm med billedet af det som CCD'en så. På
den måde passede søgerens billede perfekt med motivet som på et
spejlrefleks.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-04-04 13:59

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> wrote

> Hvorfor ikke se i den almindelige søger. Det virkede fint, da der
> var film i kameraerne.

Jeg foretrækker selv at se på LCD frem for søger.

> Skærmen på et digital kameraet kan ikke bruges til ret meget: Den
> kan ikke ses udendørs i solen.

Det kommer ganske an på skærmen: Sonys T1, som der nævnes tidligere,
skulle være af en type der duer i solskin. Mit eget Kyocera SL400R har
heller ingen problemer med skarp sollys.

> Den er for lille at se billeder på,

Sony T1: 2.5". Så bliver det ikke meget større på et kompaktkamera.

> den bruger strøm, og hvis endelig man vil bruge den som søger,
> skal man holde kameraet langt fra kroppen, og så er der lagt op
> til rystede billeder.

Det er jeg så mere enig i.

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-04 12:25

> [...]

> Hvis nogle af jer har et bud på et kamera i prisklassen omkring 2500,-, vil

Jeg har selv et Canon S45 (ligner S50). Det har en 1,8" skærm, og det er
i praksis en del mere end 1,5" skærmen på de mindre Canon. Desværre er
det nok lige dyrt nok til dit budget, men prøv i det mindste at se efter
kameraer med skærme større end de almindelige 1,5".
Casios små Exilim modeller har en skærm på hele 2". De vil nok
være et godt bud på et kamera til din far. Prøv ellers selv at lede på
<http://www.steves-digicams.com/>. Steves Digicams angiver nemlig
størrelsen på skærmen på listen over kameraer.
Et kamera fortjener speciel fremhævelse: Kodak EasyShare LS 633.
Det har ikke bare et 2,2" display. Det er et såkaldt OLED-display, der
skulle være særligt tydeligt. Jeg har godt nok ikke selv prøvet det, men
der er en god anmeldelse på:

<http://www.dcresource.com/reviews/kodak/ls633-review/>

Prisen kan lige slæbes ned på dit budget, hvis du handler hos
Pixmania.com i Frankrig og ligger en smule over hos danske netbutikker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Deaster

Dato : 26-04-04 13:14

Anders Trolle wrote:

> [...]
>
> Hvis nogle af jer har et bud på et kamera i prisklassen omkring
> 2500,-, vil jeg være glad for at høre om det.

Er nok ikke i den prisklasse, men det kamera med den største skærm jeg
kender er: Fujifilm FinePix M603 Zoom

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Henning

Dato : 26-04-04 13:17

"Anders Trolle" <news1@trolle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nogle af jer har et bud på et kamera i prisklassen omkring 2500,-,
vil
> jeg være glad for at høre om det.

Jeg vil tro et Olympus CAMEDIA C 450Zoom vil opfylde dine ønsker og til
prisen på ca. 1900,- kr. vil der være penge til det nødvendige tilbehør.

mvh Henning

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-04 13:38

Henning <Joh@nsen.dk> wrote:

> Jeg vil tro et Olympus CAMEDIA C 450Zoom vil opfylde dine ønsker og til
> prisen på ca. 1900,- kr. vil der være penge til det nødvendige tilbehør.

Så vidt jeg kan se, er det det, der på amerikansk hedder Olympus D-565
Zoom. Det er godt at vide, hvis man vil læse anmeldelser som f.eks:

<http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/d565.html>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Anders Trolle

Dato : 26-04-04 22:29

Tak til jer alle sammen for gode anbefalinger, jeg er nu i fuld gang med at
checke de nævnte kameraer ud. Til Bo kan jeg nævne, at jeg også foreslog min
far et analogt kamera, men han er fiks nok på fingrene og hovedet fejler
ikke noget. Han syntes computeren er spændende og bruger den efterhånden til
en hel masse - så det skal være et digitalt kamera.
Tak for hjælpen.

/Anders

Fra : Jakob Staerk

Dato : 27-04-04 07:18

Hej Anders

En alternativ mulighed er en LCD viewer, prøv at se
http://www.photosolve.com/main/product/xtendaview/index.html
Jeg her ingen personlig erfaring med denne, men havde tænkt på den til min
svigerfar da han har lidt svært ved at se teksten på skærmen.

Jeg mener også at kunne huske et andet fabrikat, men det kan jeg ikke finde
i skrivende stund, det kan være at gruppen kan supplere.

Mvh Jakob Stærk

PS. slet det der skal slette i mail addressen.