Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon IXUS 500 vs. 430
Fra : Henrik Petersen

Dato : 24-04-04 17:55

Jeg står for at skulle udskifte mit gamle 1.3 M kamera med et nyt, og har
kig på de to modeller fra Canon..
Mit spørgsmål er om det overhovedet vil kunne betale sig at købe IXUS 500
frem for 430, når jeg regner med at skulle tage billeder i 1600*1200 og i
øvrigt ikke benytter fotoprinter? Hvis man køber IXUS 430 kan man jo få et
512Mb Kingston kort i stedet for et 256 Mb, og endda gøre det billigere!
(jvf. itbutikken.dk)
Jeg vil måske finde på at fremkalde billeder via nettet i alm fotostørrelse,
men der er der vel heller ikke så megen forskel på de to kameraer? Jeg har
ikke tænkt mig at optage film i 640*480 da fps kun er på 10!

Håber på at få nogle gode svar!
mvh
Henrik

Fra : Johnt

Dato : 24-04-04 20:58

"Henrik Petersen" <henrik_s-p"NOSPAMMM"@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men der er der vel heller ikke så megen forskel på de to kameraer? Jeg har
> ikke tænkt mig at optage film i 640*480 da fps kun er på 10!

Jeg har et Ixus 430. Jeg har endnu ikke fået fremkaldt nogle foto, hvor jeg
har været utilfreds.

Der har tidligere været en tråd fra den 23-03-2004, Emne:ixus 400 eller ixus
500

Hvor MA skrev følgende:
Af Canon egen hjemmeside
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_500/index.asp?specs=1
fremgår bl.a., at Ixus 500 som noget nyt i forhold til Ixus 400 har mulighed
for video i format 640x480, men kun med 10 fps og kun i 30 sekunder.....!
Hvilket er det mest stumfilmsagtige hakkende man kan forstille sig. I lavere
opløsning 320 x 240 er det fortsat kun 15 fps som i Ixus 400 og 430,
hvilket også hakker en del
http://www.canon-europa.com/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/Digital_IXUS_430/index.asp?specs=1
Så de 10 fps giver kun mening hvis man vil bruge billeder i en serie, men så
er formatet for lille, så funktionen giver stort set ingen
mening. Anvendes "continuos shooting" bemærkes, at denne er 2.5 fps for 400
og 430, men kun 2.2 fps for 500 - dvs langsommere. Ixus gemmer fortsat
billederne komprimeret i JPEG-format, max i format 2272 x 1704 som Ixus 400
og 430 har, og i Ixus 500's formater 2592 x 1944 og 2048 x 1536. Der er
marginal mere digital zoom i 500 i forhold til de to andre, men optikken og
den optiske zoom er den samme (x 3) i alle 3 modeller og alle 3 modeller har
9 punkts AiAF, DIGIC og iSAPS. Så umiddelbart får man udover 1 megapixel
mere intet reelt brugbart ved at investere i Ixus 500 versus de to andre,
måske endog tværtimod.
Det noteres i.ø. at Ixus 400, 430 og 500 understøtter FAT 32 og CF kort over
2 GB.

Hilsen

Johnt

Fra : Claus Andersen

Dato : 25-04-04 09:39

<Hvis man køber IXUS 430 kan man jo få et
512Mb Kingston kort i stedet for et 256 Mb, og endda gøre det billigere!
(jvf. itbutikken.dk)>

Hvor har du det fra?
Har du snakket med itbutikken eller skulle det stå på deres hjemmeside (kan
ikke finde noget om det)?

Hilsen

Claus

Fra : Henrik Petersen

Dato : 25-04-04 12:04

"Claus Andersen" <no@reply.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (jvf. itbutikken.dk)>
>
> Hvor har du det fra?
> Har du snakket med itbutikken eller skulle det stå på deres hjemmeside

Hvis man går ind på deres hjemmeside og lægger tingene i deres indkøbskurv
kan man se prisforskellen..

Fra : Claus Andersen

Dato : 25-04-04 13:11

> Hvis man går ind på deres hjemmeside og lægger tingene i deres indkøbskurv
> kan man se prisforskellen..

Tak skal du have.

Claus