Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital-video Camra ?
Fra : Hagman

Dato : 23-04-04 19:20

Hvis jeg køber et digitalt video-kamera, kommer det så ud som .AVI-filer på
computeren eller hvad ?

Hvordan foregår det, og hvor meget plads har sådan et Cam typisk ?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-04-04 20:12

In article <40895e34$0$11574$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Hagman wrote:
> Hvis jeg køber et digitalt video-kamera, kommer det så ud som .AVI-filer på
> computeren eller hvad ?

Ja, du kan få det ind som AVI via dit firewire stik.

> Hvordan foregår det, og hvor meget plads har sådan et Cam typisk ?

Det har vel 60 minutter på et 60 minutters bånd, 90 i long play
mode.

Fra : Hagman

Dato : 24-04-04 17:59

Bånd ?
....har man ikke et kort ligesom et digital-kamera, eller hvordan forgår det
?

Takker, btw ;)

Hagman.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-04-04 19:38

In article <408a9ce8$0$28839$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Hagman wrote:
> Bånd ?
> ...har man ikke et kort ligesom et digital-kamera, eller hvordan forgår det
> ?
>
> Takker, btw ;)

Der er digitale kameraer, som kan tage en gang andenrangsvideo
hvis du har tilstrækkeligt meget lys. Men digitale stilbilledkameraer
med video når ikke en standard MiniDV camcorder (med bånd) til
sokkeholderne. MiniDV fylder også rimeligt. 1GB pr 5 minutter, og
dermed langt højere kvalitet end en typisk DVD skive.

Kameraer der også kan lave video gør det ofte i lav opløsning,
få billeder pr sekund (eksempelvis halv hastighed af video),
Lav opløsning (320x240 eller 640x480), rigtig video er 768x576.
Ofte er der begrænsning på (30 sekunder eller 2 minutter max
per videsekvens).

Fra : Jacob K.

Dato : 25-04-04 10:45

Hej.

Jeg har for nylig anskaffet mig et digitalt videokamera. (JVC, model
GR-D30E, som er et standardkamera til ca. 4.000 kr.)

> Bånd ?
> ...har man ikke et kort ligesom et digital-kamera, eller hvordan forgår det

Kameraet bruger DV-bånd, som er et format der kan overspilles digitalt
til PC og derfra videre til dét format man måtte foretrække.
Jeg tror de fleste (i hvert fald gør jeg det selv) bruger DV-bånd til
lagring, da DVD-brændere indtil videre er for dyre, og fordi der ikke
indtil videre er blevet opfundet et "standard DVD-format" som kan
anvendes i alle DVD-afspillere...

-Med tiden vil DVD nok blive det foretrukne format, da det fx. er
muligt at lave menuer og andet gejl. På et bånd er man selvfølgelig
nødt til at spole frem og tilbage til dét man ønsker at se. -Ligesom
på VHS, men i meget bedre billedkvalitet.

Man skal have en temmeligt god og hurtig computer for at have glæde af
digitalt videomateriale, da det fylder afsindigt meget på harddisken.
-Og så skal man have Firewire-stik, da USB er alt for langsom til
overførsel af så meget data. (DV -video fylder omkring 1 GB for 4
minutters optagelse).

I praksis funker det sådan at man lægger sine råoptagelser over på
PC'en, hvorefter man redigerer dem og klipper i dem som man nu ønsker
det, hvorefter man lægger det redigerede materiale tilbage på et
opsamlings-bånd. Selve kameraet kan bruges som afspiller når man vil
se materialet på TV, men man kan også vælge at gemme en kopi i lav
opløsning på PC'en.

Kh. Jacob K.