Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
AA/LR6 Ni-mh batt. og kvalitet
Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 22-04-04 22:15

Jeg har forsøgt at finde nogle oplysninger vedr. kvaliteten af div. AA/LR6
Ni-mh batt.
Kvalitetet - vil i denne sammenhæng sige hvorlænge de kan holde
kapaciteten/effekten uden at blive brugt. Altså batt. er opladet, men bruges
f.eks. ikke i 14 dage før brug.
Normalt er lækstrømmen meget lav, men kan bruges som en indikator for hvor
godt batteriet er.

Det ville jo være rart at man kunne lade et par batterier sidde i kameraet,
uden hele tiden at tænke på at få det opladet.

Desværre har jeg ikke haft noget held med min søgen, og vover derfor et
spørgsmål der sikkert er dømt til fiasko

Er der nogen af jer der har erfaringer mht. hvorlænge div. batt. mærker
holder kapaciten ?
Specielt 2300mAh er interessante.

MVH Anders (8900)

Fra : Kell Larsen

Dato : 23-04-04 02:52

Hej Anders fra Randers
Genopladelige batterier har det ligesom dine muskler. De skal bruges
jævnligt for at få glæde af dem.
Det siges også, at de af og til har godt af at blive motioneret
(afladet/opladet et par gange) for at bevare evnen til at lades
ordentligt op.
Det gælder også 2300MAH batterier - Der er blot mere at lække af.
Venlig hilsen
Kell Larsen

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 23-04-04 07:30

"Kell Larsen" <kell.larsenREMOVE_THIS@it.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Anders fra Randers

Yep .. også hvad jeg plejer at kalde mig (det er nemt at huske

> [...]
> ordentligt op.
> Det gælder også 2300MAH batterier - Der er blot mere at lække af.

Problemet er blot at jeg tidligere har bemærket temmelig store forskelle på
Ni-mh batterier afhængig af fabrikat, selvom disse løbende lades eller en
sjælden gang motioneres i laderen. Desværre har jeg kun erfaring med op til
1600mAh batt.

F.eks. er Harald Nyborgs Camelion Ni-mh ikke glade for at ligge i en uges
tid
Varta klarer det noget bedre, hvorimod Powerex ikke har nogen problemer med
at ligge i 14 dage inden brug. Disse 3 fabrikater ligger indenfor samme
prisleje, men er alligevel ikke sammenlignelige.

Det er faktisk derfor jeg søger lidt bedre information om fabrikaterne af
Ni-mh batt.
F.eks. Hämel kontra Panasonic elle lignende.
Ingen af producenterne reklamerer jo ligefrem med deres batt. data.
Naturligvis kunne jeg anskaffe mig et af ovenstående fabrikater, men
desværre laver Powerex højst 2200mAh - og de er svære at få herhjemme.

MVH Anders (8900)

Fra : Kim Kristensen

Dato : 23-04-04 19:16

<nospamfilter001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spørgsmål der sikkert er dømt til fiasko
>
> Er der nogen af jer der har erfaringer mht. hvorlænge div. batt. mærker

Hej Anders

Da jeg skiftede mit gamle Kodak DC120 ud med Canon PowerShot A40 havde jeg
to sæt batterier, et sæt Philips og et sæt UNIROSS (1000 og 1200 mAh så vidt
jeg husker). Begge sæt fungerede nogenlunde tilfredsstillende i det gamle
kamera, i det nye holdte Philips til 5-6 billeder og UNIROSS til 1 billede
selv om de lige var opladet.

To sæt Panasonic 2000 mAh fra www.batterier.dk blev indkøbt og opladet i håb
om at det virkede bedre, det er de batterier der nu er på 2100 mAh. Det ene
sæt blev opladet natten mellem den 27 og 28 maj 2003, jeg har siden taget
176 billeder og der er dags dato stadig strøm på. Alle billeder er taget med
skærmen tændt, ca. halvdelen med blitz og alle er gennemset på kameraets
skærm 2-3 gange. Jeg er rimelig imponeret over at de stadig næsten 11
måneder efter den første og eneste opladning, stadig ikke viser
svaghedstegn.

Med venlig hilsen Kim

Fra : _paul

Dato : 25-04-04 04:54

Det må også være et spørgsmål om hvordan batterierne bliver opladet.
Bruger du en oplader, som aflader først.?
Hvor mange timer tager en opladning??

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 25-04-04 09:36

_paul wrote:

> Det må også være et spørgsmål om hvordan batterierne bliver opladet.
> Bruger du en oplader, som aflader først.?

Hvis du læser hvad han skriver, så var det første og eneste gang
batterierne er blevet opladt, så han har vel ikke haft brug for at
aflade dem?

> Hvor mange timer tager en opladning??

Gider du forresten ikke skrive under det du svarer på. Det gør det noget
nemmere at holde sammenhæng i indlæggene.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 25-04-04 18:45

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:vLKic.32$111.29@news.get2net.dk...

> [...]
>
> Gider du forresten ikke skrive under det du svarer på. Det gør det noget
> nemmere at holde sammenhæng i indlæggene.

Hej

Som Rasmus rigtigt skriver er de kun opladet den ene gang, og det var med
en "Philips Multilife rapid compact charger" model PNM600 som fulgte med de
Philips-batterier jeg omtaler (købt i Silvan). Jeg har taget yderligere 9
billeder i dag, så foreløbig 185 billeder og ingen problemer endnu.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 25-04-04 20:16

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Philips-batterier jeg omtaler (købt i Silvan). Jeg har taget yderligere 9
> billeder i dag, så foreløbig 185 billeder og ingen problemer endnu.

Dine erfaringer med Panasonic bekræfter mine erfaringer - der er meget stor
forskel på de enkelte fabrikater/typer.

Netop derfor er det rart at høre at bla. Panasonic hører til i gruppen af
"langtids holdbare" batterier. Lige hvad jég er ude efter.

MVH Anders (8900)

Fra : \(5220\)Morten Kølbæ~

Dato : 25-04-04 21:20

> Netop derfor er det rart at høre at bla. Panasonic hører til i gruppen af
> "langtids holdbare" batterier. Lige hvad jég er ude efter.
>
> MVH Anders (8900)

Jeg har gode erfaringer med Sanyo 1600 mAh størrelse AA købt hos Billige
batterier på adressen http://dantokin.dk/ for godt et år siden.

De kan godt ligge i adskillige uger inden de kommer i kameraet og alligevel
er der masser af strøm.

Jeg er åbenbart ikke ene
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/4231.html

Mvh