Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Viewfinder på D70
Fra : Sven Sviske

Dato : 21-04-04 20:21

Hej

Jeg var ude at osse på kameraer, Jeg vil have et D70 - men efter at have
stået med et i hånden er jeg blevet lidt i tvivl. Det noget som jeg ikke
helt kan forstå og forlige mig med; søgeren (Det skal lige siges at der ikke
var strøm på det jeg stod med) den er lille og det blev ikke skarpt i den
(jeg stillede også på den "dioptre" indstilling). Der var ikke nogle hjælpe
linier etc. Det var den billige linse der sad på kameraet men det var
umuligt at stille rigtigt skarpt som på mit analoge SLR. Er det matskiven
eller ??

Var det fordi der ikke var strøm på det eller er det en general ting på
disse DSLR'er, Forhandleren sagde at det var fordi der ikke var strøm på og
at han ikke havde nogle ladede batterier.

Så nogle af jer der har et D70 kan I fortælle mig om det er rigtigt at man
ikke kan forvente at have den samme klare viewfinder som i et analog SLR.

/Thomas Albrink

thomas@xxxalbrink.dk fjern xxx

Fra : HKJ

Dato : 21-04-04 20:30

"Sven Sviske" <tsjj@XXXmail.dk> wrote in message
> [...]
og
> at han ikke havde nogle ladede batterier.

Forhandleren har ret, viewfinderen på D70 er ubrugelig uden batteri.

> Så nogle af jer der har et D70 kan I fortælle mig om det er rigtigt at man
> ikke kan forvente at have den samme klare viewfinder som i et analog SLR.

Jeg syntes den er klar nok, om det er helt det samme som min F801 har jeg
ikke tænkt over.

Fra : Per Bau \(erstat inv~

Dato : 21-04-04 20:31

"Sven Sviske" <tsjj@XXXmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> at han ikke havde nogle ladede batterier.

Viewfinderen på et D70 er HELT klart meget mørkere når der ikke er strøm på,
nærmest grågrumset. Men lige så snart der er strøm på får du et klart
billede og også mulighed for at se focuspunkter og evt. også lodrette og
vandrette 'lede-linier'.

/Per

Fra : Sven Sviske

Dato : 21-04-04 21:00

Så må jeg tilbage og se i et med strøm på

Tak for svarene

/Thomas Albrink

"Per Bau (erstat invalid med com)" <perbau@hotmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:4086cc10$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Kenneth K.

Dato : 21-04-04 20:39

On Wed, 21 Apr 2004 21:20:36 +0200, Sven Sviske <tsjj@XXXmail.dk> wrote:

> [...]
> man
> ikke kan forvente at have den samme klare viewfinder som i et analog SLR.

Jo, det kan du. Det er rigtig som forhandleren siger. Når du i et D70
tager batteriet ud, bliver søgeren meget mørk og man kan ikke stille
skarpt.

Mvh,
Kenneth

Fra : khs

Dato : 21-04-04 21:02

Det løser sig når der kommer strøm på. Desværre er der hverken raster eller
snitbillede til manuel fokus og det er lidt ærgeligt. Til gengæld lyser
"fokus-prikke" når der er stillet skarpt på det aktive fokuspunkt i søgeren.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : BSJ

Dato : 21-04-04 21:20

> [...]
> ikke kan forvente at have den samme klare viewfinder som i et analog SLR.

Er der så nogen der kan forklare hvorfor søgeren kræver spænding/strøm for at blive "klar" - gælder det også
d100, d1 og d2 serierne?? (og hvad med Canon, Fuji og andre "ægte" digitale spejlreflekskameraer)

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Bjarne

Fra : khs

Dato : 21-04-04 21:58

Søgeren er dunkel uden strøm fordi man kigger gennem en LCD skærm uden
reflekterende bagfolie eller lysplade. Bare lige igennem.. Uden strøm vender
krystalerne hulter til bulter og giver grums mod det polariserende lag. Når
der er strøm på vender krystalerne enten parallelt (klar) eller på tværs
(sort) af polariseringen. Det er det samme med alle andre LCD skærme.

Der er det samme på F80, men hvilke andre kameraer der har Vari-Brite søger
ved jeg ikke.

Det kom, så vidt jeg ved først på F80:
Nikon designed a new Focusing Screen Display system for the F80 that
incorporates a Polymer Network LCD - a world first for an SLR. This
innovation enabled Nikon to include the Vari-Brite Focus Area display and
On-Demand Grid Lines in the F80. With the Vari-Brite Focus Area display the
selected focus area is automatically superimposed in black. When shooting in
dim light or when focusing on a dark-coloured subject the focus area is
momentary illumi-nated in red. As its name indicates the On-Demand Grid
Lines function super-imposes a grid over the viewfinder. This is helpful for
shooting architec-tural photography or landscapes that include horizons.