Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lyssætning, hvad skal vi have og hvilke mæ~
Fra : Tejs Rasmussen

Dato : 21-04-04 16:57

Hej

I vores virksomhed skal vi fotografere vores audioprodukter.
Vi ved dog ikke præcis hvilket lyssætningsudstyr vi skal have og hvilke
mærker man skal holde sig fra.

Produkterner er højttalere, forstærkere, cd-afspiller, fjernbetjening osv.

Billederne skal være helt rene og neutrale og være godt belyste.

Hvad mener I vi har behov for ..

placering af lamper i forhold til produkterne..?
lamper contra blitz..?
paraply contra softboxe..?
hvor køber man den slags (billigst)..?

Spørgsmålene er mange, vi håber I har svarene...

MVH
Tejs Rasmussen

Fra : Alex W

Dato : 21-04-04 17:29

> Spørgsmålene er mange, vi håber I har svarene...
>
> MVH
> Tejs Rasmussen

Det i har brug for er en fotograf!
Det du gerne vil lærer via nettet, og helst sådan haps, har en fotograf
brugt år på at fintune.
Det er ikke noget man sådan lige gør......

/Alex W

Fra : Claus Hastrup

Dato : 21-04-04 19:51

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse news:4086a163$0
> [...]
> brugt år på at fintune.
> Det er ikke noget man sådan lige gør......

Det kommer da i høj grad an på, hvad billederne skal bruges til - og hvilket
ambitionsniveau, man har.

Fra : Tejs Rasmussen

Dato : 22-04-04 07:01

I mine øjne er det ikke "rocket science" at tage gode billeder, det kræver
blot indsigt i kamera og fototeknik (som vi har) og en god lyssætning (som
vi ikke har) hvorefter man prøver sig frem og fintuner og derefter
billedbehandler i Photoshop.

Så hvad man kan og bør er åbenbart ikke det samme, men vi skal ikke have en
fotograf på dette, da vi har brug for løbende at tage de billeder der er
nødvendige og med meget kort varsel.

I øvrigt troede jeg at ikke "Det i har brug for er en fotograf!" er et
gyldigt svar i et news forum som dette, hvor alle er her for at lære noget
og ikke for at opgive og betale..

Men nok snak om det - vi vil formentlig købe et Nikon D70 + 3 lamper m.
softboxe, så må vi finde ud af hvordan placeringen skal være..

/Tejs

Fra : Asle Bjerva

Dato : 22-04-04 10:07

"Tejs Rasmussen" <tejs@mcb.dk> skrev i melding
> Men nok snak om det - vi vil formentlig købe et Nikon D70 + 3 lamper m.
> softboxe, så må vi finde ud af hvordan placeringen skal være..

Se på dette oppsettet hos:
http://www.farnes.no/indexn.html

Følg link:
Fagfoto, annet spennende, digitaloppsett.
Der er det beskrevet et kit med avfotograferingsbord, lys og refleksskjermer
etc.
Med bildet som arbeidstegning kan man lett sette sammen tilsvarende, eller
kjøpe ferdig pakke.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-04 17:54

Uheldigvis faldt Tejs Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> paraply contra softboxe..?
> hvor køber man den slags (billigst)..?
> Spørgsmålene er mange, vi håber I har svarene...

Start med at købe et godt digitalkamera med en ordentlig optik og
mange muligheder for manuel indstilling.

Skal det være billigt, så køb nogle billige halogenrørs lamper hos et
byggemarked eller en farvehandel. De fås både i 150 og 500 watt. Så
sætter du noget tyndt glasvæv fra farvehandleren over (pas på, at det
ikke brænder) eller du køber nogle farvefiltre hos en
teaterleverandør.

Sæt dine produkter på en stykke hvidt papir med hvid baggrund, sådan
at der er mindst en halv meter til baggrunden. Glasvævet har til
formål at opbløde lyset. Du skal nok have lamper både i toppen,
fronten og siderne, men du kan bare rykke rundet på lamperne, sådan at
du undgår skygger.

Og så er det bare at knipse løs...

Du kan evt rette farvetemperaturen i et billedebehandlingsprogram,
eller eksperimentere med det i kameraets indstilling.

Alternativt er et større setup med nogle flash eller nogle billige
videolamper...

Claus

Fra : Tejs Rasmussen

Dato : 22-04-04 07:07

Det lyder interessant Claus, men vi vil faktisk gerne bruge nople penge på
det, så hvad mener du om noget lidt mere prof-udstyr, men stadig i den lidt
billigere ende..

- Hvor mange lamper tror du vi skal købe..?
- Skal vi have blitz også..?

Vi køber et Nikon D70 og regner med at bruge under 10.000 på lamper.

Håber det guider dig lidt ind på hvad det er vi vil...

/Tejs

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-04-04 23:39

> [...]

> Det lyder interessant Claus, men vi vil faktisk gerne bruge nople
> penge på det, så hvad mener du om noget lidt mere prof-udstyr, men

Der kan jeg ikke hjælpe dig, jeg kender ikke en dyt til moderne
fotoudstyr, jeg stoppede som fotograf for snart tyve år siden.

> - Hvor mange lamper tror du vi skal købe..?
> - Skal vi have blitz også..?

Enten skal du bruge almindelig lamper, eller også skal du kun bruge
flash. Men da det er døde ting, du skal fotografere, så kan du jo
sagtens arbejde med længere lukketider end 1/60, og dermed bruge
lamper.

Hvis du eksperimentere dig lidt frem, så kan du sagtens opnå gode
resultater med få midler, det behøver slet ikke at være så
kunstfærdigt eller dyrt, og da slet ikke, når det er digitalt. Der kan
du jo nærmest se billedet, før det er taget!

I netop dit tilfælde, er det værste nok lysets genskin i apparaterne
og så skygger, og så muligvis farvetemperaturen. Men sidstnævnte burde
være muligt at kompensere sig ud af.

> Vi køber et Nikon D70 og regner med at bruge under 10.000 på lamper.

Jeg aner ikke, hvad en studieflah koster, men jeg har selv lige være
rundt og kigge på en stavflash til mit digicam, og det er
tilsyneladende ikke blevet ret meget billigere de sidste tyve år

Så 10.000 på slaveflash og diverse kan man sikkert hurtigt få brugt.
Det er derfor, at jeg foreslår dig at prøve med almindelige lamper og
filtre.

Jeg er netop ved at lege lidt med mit nye, men billige kamera, så jeg
kan lægge nogle eksempler på min side, du kan se. Der er brugt
almindelige byggelamper fra Harald Nyborg kombineret med farvefiltre
fra Lee, såkaldte "frostfiltre" ca 6000 kelvin gr.

Men netop fordi det er digitalt, er der jo et hav af muligheder for at
tilpasse farvetemperaturen, som man ikke har med almindelige film.

Claus

Fra : Lars Troels

Dato : 22-04-04 07:47

Hej Tejs

Den omtalte fotoopgaver kræver alligevel noget rutine og viden. Egentlig
mere end det end hvilket udstyr i anvender.

Hvis i køber et Nikon D70 kan i sagtens lave det med bare to lyskilder og en
hvid reflektor, det kræver bare en masse øvelse. Vi andre har jo brugt
årevis på at forfine teknikken. Man lærer sig det ikke fra halvtolv til
middag.

Men er det noget der kommer igen og igen, bl.a fordi det er jeres
interessse, og det samtidig skal være billigt, skal i tage at købe to
paraplyer og tre flash. Det kan gerne være nogle af disse bilige
"studieflash" man kan købe for godt en tusindlap per stk. De har
slavefunktion, som i skal bruge, og der kan endda monteres softbox på nogle
af dem.

Fordelen ved flash frem for lamper er at de ikke bliver så varme og er
skønnere at bruge. Med flash er der samtidig bedre styr på
farvetemperaturen.

På min simple hjemmeside er der under "photogallery" et billede af en meget
simpel opstilling til portrætfotografering. Det er næsten samme setup der
kan anvendes til din opgave....se det på www.sitecenter.dk/larstroels

Mvh.

Lars T.

Fra : Tejs Rasmussen

Dato : 22-04-04 08:01

Hej Lars

Tak for dit svar..

Det er klart at udstyr ikke gør det alene, men det er meget vigtigt for os
at vi gør det selv - ellers bliver det alt for u-flexibelt, med en
fotograf..

Så du mener altså at Blitz er bedre end lamper - puha, der er mange
meninger..!

/Tejs

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-04-04 23:42

Uheldigvis faldt Tejs Rasmussen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Så du mener altså at Blitz er bedre end lamper - puha, der er mange
> meninger..!

Lamper er *ikke* nødvendigvis bedre end flash, nok tværtimod, men de
er *meget* billigere, og netop til digifoto er de meget nemme at
styre, modsat gammeldags film.

Som jeg forstod dit spørgsmål, så skulle det være rimeligt billigt...

Claus

Fra : C.Stensgaard

Dato : 22-04-04 08:16

Hej Tejs

Du skal lige vide at DSLR (dit kommende D70) på samme måde som andre DSLR er
meget mere følsomme - og noget mere krævende overfor lyssætning end med de
gamle analog SLR-kameraer.

Du vil meget nemt komme ud for at du nærmest bader billederne i lys med det
forkerte udstyr. Har selv måtte sælge mit super dejlige Elinchrome anlæg til
fordel for et nyt "digitalt" Elinchrom anlæg. De nye flashanlæg er meget
bedre kalibreret til digitalkameraer, spænder over mange flere blænder og er
meget stabile når det gælder farvetemperatur. Det vil du ikke kunne opleve
med billige lamper.

Hvis jeres beløbsgrænse er 10.000 på lysanlæg, så er der kun 1 ting at
gøre - men den rammer også meget præcist : Køb det sæt hos Goecker der
hedder Esprit 500 DX - et sæt bestående af 2 lamper, softboxe, stativer og
hvad i skal bruge. Det er så tæt på at være den ultimative løsning, hvis
ikke I har lyst til at kaste jer ud i løsninger med gaffer-tape og lign.

Claus Stensgaard

Fra : 2rb1

Dato : 22-04-04 15:40

Her må jeg lige udstille min digitale uvidenhed ;0(
Virker et alm. gammeldags Elinchrom flashanlæg ikke med et SDLR??
Det kan jeg ikke forstå, mit gør. Jeg lægger lys, måler lyset og overfører
data til mit SDLR. og vupti.....Det virker!!!! både inde og ude. Reklame,
portræt, model osv.

Mvh. 2rb1

Fra : C.Stensgaard

Dato : 22-04-04 16:35

Jo selvfølgelig gør det det - og det ved du også godt Torben

Min pointe er at med de ældre traditionelle anlæg fra før kameraerne blev
digitale, var mere upræcise og spændte typisk kun over 1-2 blændetrin.

Jeg havde selv et elinchrom med 4 hoveder indtil for 1½ måned siden - jeg
kunne simpelthen ikke få lavet nogle billeder der ikke svømmede i lys -
simpelthen fordi digitalkameraer er mere lysfølsomme end analoge. Derfor er
flashanlæg som er bygget til den digitale verden også meget mere præcise, og
så spænder de typisk over mange flere blænder. Jeg har lige købt et
Elinchrome RX sæt som dækker 6 blændetrin.

Eksempelvis kan den nye 600RX gå helt ned i 18w/s ved udladning - noget min
gamle 500 slet ikke kunne. Den havde mindste udladning på 125w/s

Mit problem var årsag til jeg solgte og valgte at købe nyt - jeg kunne
simpelthen ikke lave et billede uden at alt badede i lys - det vil jeg kunne
med det nye - og så er det langt mere præcise mht. farvetemperatur og
kontinuitet end de gamle flashanlæg.

Fra : 2rb1

Dato : 22-04-04 16:50

Hmmm ........ 2-3 stykker af mine enheder spænder kun 2 blændetrin og jeg
har ikke problemer med formeget lys og det er minimalt hvad jeg er nød til
at farvekorigere i PS. Jeg både forstår og ikke forstår dit "gamle" problem

/2rb1

Fra : C.Stensgaard

Dato : 22-04-04 17:03

Så har du enten et meget stort studie eller også korrigerer rigtig meget i
photoshop eller på kameraet....ja jeg kan jo tage fejl, men det er altså et
problem som både Elinchrom i Sweitz har bekræftiget mig i. Jeg skrev til dem
om de havde en løsning og det havde de ikke, andet end at lægge tilpas meget
stof henover eks. softboxen og sætte flere paneler op foran andre lyskilder
såsom paraplyer og snoot/biceller. Altså simpelthen "dræbe" så meget lys som
muligt med stof - hmmmmmm ikke specielt prof og ej heller særlig fedt hvis
man skal ud på location at skulle medbringe en rulle hvidt kanvas

Både hos CAV og hos Goecker kender de også til problemstillingen. Også Andre
Foto som forhandler AcePhotonix i DK kommer med samme meldinger.

Så det er altså ikke fordi jeg er helt ved siden af - men det er da fedt at
du bare kører løs med de gamle hoveder - for sandt for dyden så var jeg
rimelig træt af at skulle ud og investere igen igen igen.

Claus

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 22-04-04 18:17

Hej Tejs

Sådan som jeg læser dit indlæg mangler i lidt viden om hvordan i skal få
taget nogle gode neutrale billeder af jeres audioudstyr. I vil gerne selv
tage billederne da det giver størst mulig fleksibilitet.

Jeg vil foreslå i laver en opstilling med en hvid baggrund (det kan købes
hos www.obt.dk) til 330 kr pr. rulle.

På denne måde får i den neutrale baggrund. Da i sikkert ikke ønsker mørke
skygger på denne baggrund når i fotograferer er det vigtigt at i oplyser
denne kraftigt.

I skal desuden bruge noget at lave belysning af produktet med.

Jeg ville foreslå at i køber 2-4 lamper (alt efter hvor store komponenter i
skal fotografere), til at oplyse baggrunden, samt 2 flash eller lamper med
store softboxe til at oplyse produktet med (så kan i lave lidt forskellig
lyssætninger).

Det lyder meget fornuftigt med jeres kamera valg, jeg vil foreslå at i købe
et 35 mm objektiv til kameraet, det vil ca. svare til et 50 mm objektiv,
pga. digitalkameraets mindre "filmstørrelse", og et 50 mm objektiv viser
verden ca. som det menneskelige øje ser det.

I kan sikkert finde nogle der er villige til at give jer et hurtigt kursus i
basal opsætning af lys til jeres produktshots (hvis det er i Odense, vil jeg
da gerne hjælpe...)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen