Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ang. billedformater på D70
Fra : KH

Dato : 21-04-04 14:24

http://makeashorterlink.com/?O1E023618
Her har man en beskrivelse af den nye D70, men intet om billedformater.
Hvem kan fortælle mig, hvad jeg kan gemme billederne i?
Tiff, JPG, RAW etc.??

Kan heller ikke finde info på DFA.

På forhånd tak.
Mvh. KH.

Fra : HKJ

Dato : 21-04-04 14:29

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> wrote in message
> Her har man en beskrivelse af den nye D70, men intet om billedformater.
> Hvem kan fortælle mig, hvad jeg kan gemme billederne i?
> Tiff, JPG, RAW etc.??

JPG i 3 forskellige opløsninger og 3 kvaliteter
RAW er altid fuld opløsning

Se evt. her: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/ for mere info.

Fra : KH

Dato : 21-04-04 15:10

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> JPG i 3 forskellige opløsninger og 3 kvaliteter
> RAW er altid fuld opløsning
>
> Se evt. her: http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/ for mere info.

Har nu været en tur forbi.
Er 3 opløsninger ikke lige lovlig lidt?
Kan se, at D100 kører med samme...
Den nye 8700 coolpix har mange flere.
På den anden side.. Er det godt nok for D100-brugere, er det også godt nok
til mig.
Hvad svarer de forskellige opløsninger så til i antal MByte?
Jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde noget om, hvor mange billeder, der så
eksempelvis kan ligge på en 256Mb hukommelse.

Hvilket objektiv ville være at foretrække, hvis jeg skal tage macro-billeder
og godt detaljerede feriebilleder?
Prisområde 2000-5000,- kr.

Og vil garantien dække 100%, hvis jeg købte kameraet i Tyskland?
Man snakker så meget om garantier nu om dage..
Og den skal bare være i orden..

Iøvrigt tak for linket til review-siden.

Mvh. og på forhånd tak.

KH.

Fra : HKJ

Dato : 21-04-04 16:19

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> wrote in message

> Er 3 opløsninger ikke lige lovlig lidt?

Eneste grund til flere opløsninger er pladsforbrug på memory kortet, der
giver de 3 opløsninger og 3 kvalitets indstillinger mange muligheder for
tilpasninger. Hvis du skal bruge en anden opløsning kan den medfølgende
software hurtigt lave det, også for mange billeder på en gang.

> Den nye 8700 coolpix har mange flere.

Hænger nok lidt sammen med hvilke folk kameraet er beregnet til, dem der
køber et SLR formodes at ønske billeder i topkvalitet, hvor P&S kamera også
bliver købt af folk med andre ønsker.

> Hvad svarer de forskellige opløsninger så til i antal MByte?
> Jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde noget om, hvor mange billeder, der så
> eksempelvis kan ligge på en 256Mb hukommelse.

På et 512MB kort siger displayet:

RAW: 47 (i praksis omkring 90)
Fine large: 145
Fine medium: 259
Fine small: 555
Norm large 286
Norm medium: 504
Norm small: 1K
Basic large: 555
Basic medium: 957
Basic small: 1.8K

> Hvilket objektiv ville være at foretrække, hvis jeg skal tage
macro-billeder
> og godt detaljerede feriebilleder?
> Prisområde 2000-5000,- kr.

2 objektiver
18-70 er perfekt til feriebilleder.
En 105mm Nikon micro (dyr) eller en Tamron 90 mm micro (cirka 3000 ved
techniedirect) giver begge gode macro muligheder. En billige løsning er et
"lup" foran dit objektiv, det er muligt at købe specielle linser til
formålet.

> Iøvrigt tak for linket til review-siden.

Hvis du vil læse flere review, så er der et par links mere her:

http://www.naturfotograf.com/D70_rev00.html

http://www.popphoto.com/article.asp?section_id=2&article_id=868&page_number=
1&preview=

http://www.akam.no/art.php?artikkelid=1290

http://www.kenrockwell.com/nikon/d70.htm

http://www.stereografx.com/

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/nikon_d70.html

Fra : ab

Dato : 21-04-04 17:49

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde noget om, hvor mange billeder, der så
> eksempelvis kan ligge på en 256Mb hukommelse.

Min siger f.eks. 45 (RAW) på 512 MB - men når jeg så har taget det første
foto, siger den stadig 45. Først herefter falder antallet ?

ab

Fra : HKJ

Dato : 21-04-04 17:56

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message

> Min siger f.eks. 45 (RAW) på 512 MB - men når jeg så har taget det første
> foto, siger den stadig 45. Først herefter falder antallet ?

Størrelsen på 512MB kort er lidt forskellig, jeg har også et kort hvor der
er plads til 48 billeder (ifølge tælleren).

Da D70 regner med for stor størrelse på RAW filerne (nemlig omkring 10MB og
de fylder kun omkring 5.5MB), så vil den ikke tælle ned i takt med at der
tages billeder. Du kan dog se at lige når du tager billedet, så tæller den
ned, det er først når den har gemt billedet, at den tæller op igen (da den
så kan se hvor meget plads der er tilbage).

Fra : KH

Dato : 21-04-04 19:05

> [...]
> ned, det er først når den har gemt billedet, at den tæller op igen (da den
> så kan se hvor meget plads der er tilbage).

Og så tror jeg, at selv 512 vil være i underkaten at tage med på ferie.
Jeg regner med mindst 1G, og så må man da kunne lagre dem midlertidigt på et
flytbart medie a la MP3-spiller med den rigtige connector.
Om det kan lade sig gøre, det vil tiden vise.

KH.

Fra : HKJ

Dato : 21-04-04 19:16

> [...]
et
> flytbart medie a la MP3-spiller med den rigtige connector.
> Om det kan lade sig gøre, det vil tiden vise.

Der kan enheder som X-Drive og Coolrunner bruges. Jeg har selv et X-drive
med 30GB harddisk, det er ikke lykkedes mig at fylde det endnu.

Fra : KNL DtP

Dato : 21-04-04 14:33

"KH" <kjsdbvukvb@-lknb.com> skrev i en meddelelse

> Hvem kan fortælle mig, hvad jeg kan gemme billederne i?

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page2.asp

RAW (hedder NEF hos Nikon), JPG og så RAW+JPG.

MVH

Kristian
www.knl-dtp-dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-04-04 16:14

In article <408675d4$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, KH wrote:
> [...]
> Her har man en beskrivelse af den nye D70, men intet om billedformater.
> Hvem kan fortælle mig, hvad jeg kan gemme billederne i?

Personligt kører jeg kun i RAW format (ca. 170 billeder
på 1GB på mit 300D). Kunne ikke drømme om mindre billeder,
det er at smide detaljer væk, uden jeg bestemmer over hvad der
bortkastes.

Fra : KH

Dato : 21-04-04 16:29

meddelelse news:slrnc8d3t8.2q3.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Personligt kører jeg kun i RAW format (ca. 170 billeder
> på 1GB på mit 300D). Kunne ikke drømme om mindre billeder,
> det er at smide detaljer væk, uden jeg bestemmer over hvad der
> bortkastes.

Ok, sådan kan man jo også se på det.