Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Uens filstørrelse
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-04-04 23:44

Hvorfor bliver filstørrelsen ikke ens på mine billeder, der er variation fra
2,8 til 4,1 MB på samme indstilling?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-04-04 23:49

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvorfor bliver filstørrelsen ikke ens på mine billeder, der er
> variation fra 2,8 til 4,1 MB på samme indstilling?

Og tager du et billede af en hvid væg, falder størrelsen til få
hundrede KB.

Dit kamera eller dit program producerer sandsynligvis JPEG billeder.
Filstørrelsen for dem afhænger af hvor komplekst motivet er.
--
JPEGCrops 0.6.14 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Simon Nielsen

Dato : 21-04-04 10:11

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
>
> Dit kamera eller dit program producerer sandsynligvis JPEG billeder.
> Filstørrelsen for dem afhænger af hvor komplekst motivet er.

Derved sagt hvor mange forskellige farver der bliver brugt, hvis alle 16
mio. farver bliver brugt så fylder det mest og hvis man kun bruger en farve
så er det jo klart at det ikke fylder så meget

> JPEGCrops 0.6.14 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
> http://ekot.dk/JPEGCrops/

Mvh
Simon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-04-04 10:24

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote

> [...]
> alle 16 mio. farver bliver brugt så fylder det mest og hvis man
> kun bruger en farve så er det jo klart at det ikke fylder så meget

JPEG kompression er ikke så simpel. Hvis man laver et billede med 16
millioner forskellige farver i pæne gradienter, fylder det væsentligt
mindre end et billede med 16 millioner forskellige farver tilfældigt
fordelt. Det er mere vigtigt hvordan intensiteterne er fordelt, hvilket
også er årsagen til at JPEGs er så relativt dårligt til monokrome
billeder.

Jeg prøvede at tage billedet fra
http://www.libpng.org/pub/png/img_png/16million-pschmidt.png

Det konverterede jeg til JPEG, kvalitet 11 i Photoshop. Filen blev på
ca. 2MB.

Jeg tilføjede derefter en masse støj og gemte med samme kvalitet. Filen
blev på 44MB.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-04-04 21:26

(takker for svar)

Men hvis jeg kører RAW, bliver det vel samme størrelse hver gang?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : HKJ

Dato : 21-04-04 21:34

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> (takker for svar)
>
> Men hvis jeg kører RAW, bliver det vel samme størrelse hver gang?

Det kommer an på om kameraet komprimerer raw filer.