Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro?
Fra : Jane

Dato : 20-04-04 19:24

Jeg er toatalt amatør udi forotgrafering, og søger efter
en ordforklaring på ord som "macro" - jeg kan godt regne
ud at det vist er noget med "tæt på", men helt præcist
hvad betyder det? Findes en side med ordforklaringer til
foto-fagsprog?

Jane

Fra : PJ

Dato : 20-04-04 19:39

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud at det vist er noget med "tæt på", men helt præcist
> hvad betyder det? Findes en side med ordforklaringer til

Kig her: http://www.dpreview.com/learn/?/glossary
og desuden under menuen: Learn og Glossary.

Men lige præcis macro er vist ikke med her.

::PJ::

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-04-04 19:51

"Jane" <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in message
> [...]
> ud at det vist er noget med "tæt på", men helt præcist
> hvad betyder det? Findes en side med ordforklaringer til

Som jeg engang har fået det forklaret, så betyder Makro i sin oprindelige
betydning at en ting som f.eks. måler 1 x 1 cm bliver afbildet på negativet
(CCD'en) med mindst 1 x 1 cm, dvs. mindst en 1:1 forstørrelse.
Canon har f.eks et makro objektiv som kan afbilde 5:1, dvs. 1 x 1 mm bliver
til 5 x 5 mm på negativet.

Nogle fabrikanter siger dog at en 1:2 forstørrelse også er makro (men det er
sjovt nok mest dem, hvis objektiver ikke kan lave en 1:1 forstørrelse
At mange objektiv-fabrikanter sidenhen har udvandet begrebet til at betyde
'tæt på' (så de kan skrive 'makro' på deres skalaer på objektiverne) er en
anden sag...

Martin

Fra : Jane

Dato : 20-04-04 20:35

Martin K. R. skrev i <news:c63rea$1mqt$1@news.cybercity.dk>:

> oprindelige betydning at en ting som f.eks. måler 1 x 1 cm bliver
> afbildet på negativet (CCD'en) med mindst 1 x 1 cm,

Okay så hvis et billede er i "naturlig størrelse" er det makro?

> begrebet til at betyde 'tæt på' (så de kan skrive 'makro' på deres
> skalaer på objektiverne) er en anden sag...

Jeg har ikke objektiver til mit kamera.
Det er et Nikon Coolpix 2100 men den har en "tæt" funktion
som er ret god.

Jane

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-04-04 21:14

In article <c63rea$1mqt$1@news.cybercity.dk>, Martin K. R. wrote:
> [...]
> (CCD'en) med mindst 1 x 1 cm, dvs. mindst en 1:1 forstørrelse.
> Canon har f.eks et makro objektiv som kan afbilde 5:1, dvs. 1 x 1 mm bliver

Makro er når objektivet kan afbilde 1:4 på 24x36mm film, og hermed
i 1:1 når man er oppe i et almindelig 9x13 eller 10x15 billede.

Hvis man ikke bruger et standardbillede, så er problemet jo at digicams
har så små sensorer at de aldrig ville kunne kaldes Makro.

> [...]
> 'tæt på' (så de kan skrive 'makro' på deres skalaer på objektiverne) er en

Hvis du checker objektivfabrikanters definition, så er det nok 1:4.

Men lige nogle eksempler:
Sigma 70-300mm Makro: 1:2
Flere canon er kun 1:2, og mit 28-135 mm som kun kan levere 1:5 har
også Macro stående på objektivet.

Reelt så er forstørrelsesfaktoren afhængig af fokal længde, og minimum
fokuslængde ved max zoom.

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-04-04 22:35

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Makro er når objektivet kan afbilde 1:4 på 24x36mm film, og hermed
> i 1:1 når man er oppe i et almindelig 9x13 eller 10x15 billede.

Hmm... det er jeg nu ikke helt sikker på du har ret i. I f.eks. Canons
katalog har alle objektiver med betegnelsen Makro en forstørrelsesfaktor på
1.00 (eller bedre), og det gælder altså afbildning på negativet
(billedplanet).

<snip>

> Men lige nogle eksempler:
> Sigma 70-300mm Makro: 1:2
> Flere canon er kun 1:2, og mit 28-135 mm som kun kan levere 1:5 har
> også Macro stående på objektivet.

Jeg påstår skam heller ikke at Canon er bedre end andre i den 'udvandede
definition'. De har også påskriften 'Makro' i nærområdet på mange
objektiver, men disse objektiver kalder de ikke for makro-objektiver.

> Reelt så er forstørrelsesfaktoren afhængig af fokal længde, og minimum
> fokuslængde ved max zoom.

Jeps. Og ingen af Canons ikke-makro objektiver har en max. forstørrelse
større end 1.00. Det har kun deres deciderede makro-objektiver.
Og grunden til jeg specifikt nævner Canon er altså ikke fordi de hverken er
værre eller bedre end så mange andre, men det er de eneste jeg kender

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-04-04 22:46

In article <c64522$23lg$1@news.cybercity.dk>, Martin K. R. wrote:

> [...]
> katalog har alle objektiver med betegnelsen Makro en forstørrelsesfaktor på
> 1.00 (eller bedre), og det gælder altså afbildning på negativet

Ikke denne:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_25.html

Fra : Martin K. R.

Dato : 20-04-04 22:55

> Ikke denne:
> http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_25.html

Touché

Martin

Fra : Jan F.

Dato : 21-04-04 07:37

meddelelse news:slrnc8b148.2p5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Makro er når objektivet kan afbilde 1:4 på 24x36mm film, og hermed
> i 1:1 når man er oppe i et almindelig 9x13 eller 10x15 billede.

Makro er 1:1, hvis vi taler 24x36mm skal billedfeltet der afbilledes på
filmen være mindst 24x36 mm. Og det har ingen betydning om billedet kopieres
på 10x15 cm eller en poster.

Selvom om mange producenter kalder deres objektiver makro er dette ikke
korrekt, det kaldes for nærfotografering.

--

Jan F.

Fra : Klaus Madsen

Dato : 20-04-04 19:56

> [...]
> ud at det vist er noget med "tæt på", men helt præcist
> hvad betyder det? Findes en side med ordforklaringer til

Se evt. her:

http://www.hertz-ladiges.com/

Mvh. Klaus