Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd om køb af Kodak DX6490
Fra : Michael Petersen

Dato : 20-04-04 09:04

Hej Gruppe

jeg skal snart være far og i den anledning har jeg besluttet at jeg vil
have et digitalkamera. Jeg har kigget lidt på markedet og fundet et som
falder i både min og min kones smag. et Kodak DX6490.
http://tinyurl.com/2uy9f til omkring 3700,-

Det har 4 MP og 10x optisk zoom. Ekspedienten i Bingo Foto fremhævede
specielt den meget godt skærm og den gode optik i kameraet (jeg er total
Newbie).
Jeg har efterfølgende læst lidt reviews på kameraet fra andre brugere på
http://www.dpreview.com/reviews/read_opinions.asp?prodkey=kodak_dx6490
og de fleste er meget begejstret for det. Dog er der et par enkelte ting
som eksperterne herinde måske kan hjælpe mig med.
Flere steder bliver der sagt at det har en problemer med "compresson
settings" JPeg er meget kraftig og der er ikke mulighed for RAW. Hvilken
betydning har det for mig som hobbyfotograf som bare vil have mulighed
for at tage nogle familie billeder på ferien og hjemme i stuen?

Desuden er der en der nævner at der pga den høje optiske zoom (10x) har
svært ved at stille skarpt indendørs! Er der nogen der ved om det har
noget på sig. Kameraet vil nok blive brugt en del indenfor.

Desuden ville jeg gerne høre om andre som har erfaringer med det kamera.
gode som dårlige.

Et sidste spørgsmål. Når nu man skal ud og købe SD-kort til sådan et
kamera er der så forskel på kvalitet på dem eller skal man bare gå efter
laveste pris pr MB??

Fra : Peter Schroeder

Dato : 20-04-04 11:49

"Michael Petersen" skrev
> [...]
> betydning har det for mig som hobbyfotograf som bare vil have mulighed
> for at tage nogle familie billeder på ferien og hjemme i stuen?

Hvis jpg kompressionen er for hård kan det
give en form for skyggevirkning omkring billeddele
med stor kontrast. Desuden reducerer det antallet
af mellemtoner. Hvis du f.eks. fotograferer en blå himmel
som jo i praksis består af uendelig mange blå toner, kan
du risikere at himlen nærmest ser lidt plettet ud fordi
antallet af toner reduceres.

> Desuden er der en der nævner at der pga den høje optiske zoom (10x) har
> svært ved at stille skarpt indendørs! Er der nogen der ved om det har
> noget på sig. Kameraet vil nok blive brugt en del indenfor.

Jo kraftigere tele, jo mindre tolerance overfor
fejl i fokuseringen. Bruger du fuld tele indendøres
i svagt lys har mange kameraer svært ved at stille skarpt
præcist nok. Ved vidvinkel er tolerancen stor og kræver
derfor ikke så meget af elektronikken.

> Et sidste spørgsmål. Når nu man skal ud og købe SD-kort til sådan et
> kamera er der så forskel på kvalitet på dem eller skal man bare gå efter
> laveste pris pr MB??

Jeg mener at SD kort ligger under for en fast standard.
Der burde altså ikke være forskel på de enkelte fabrikater.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply