Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilken TC 1.4x ? Og hvor
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-04 09:03

Hvilken 1.4x Teleconverter skal man købe ? Og hvor får man
en sådan billigt ? Skal bruges med Sigma EX 100-300mm f/4.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-04-04 10:43

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> Hvilken 1.4x Teleconverter skal man købe ? Og hvor får man
> en sådan billigt ? Skal bruges med Sigma EX 100-300mm f/4.

Hvorfor "billig", hvorfor ikke "god" ? Du har sikker brugt en formue på
kamerahus, optik, stativ, software og andet tilbehør, og så er det synd at
tilføje et svagt led. Den tid vi bruger på vores hobby kommer aldrig igen,
og bagefter har vi kun billederne at mindes. Gode billeder giver gode
minder.

Min erfaring med teleconvertere stammer fra en Tokina, der for mange år
siden kostede 1.800 kr. Brugte den nogle få gange, med års mellemrum. Hver
gang skuffet over uskarpe kontrastfattige billeder af fugle og dyr, der tog
mig mange timer at komme på skudhold af. Det gav væsentligt bedre resultater
at undlade konverteren og bare forstørre billedet.

Nu har jeg destrueret den, og anskaffet en god converter. Jeg kunne have
sparet 1.800 kr for mange år siden, foruden skuffelserne. Det skal siges, at
Nikon's konverter dengang kostede på den grimme side af 5.000kr. Nu har jeg
både x2 og x1.4. Begge anskaffet brugt til ca 300Eur (ca 2.200kr) pr stk.

Nikon har haft flere TC 1.4, og uden autofokus er det TC-14B til de lange
brændvidder. Til de korte er det TC14A.
Se evt på
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/teleconverter/index5.htm#TC-14B
http://www.naturfotograf.com/lens_converter.html#top_page

Skal du have autofokus og hele svineriet, hedder den TC 14E. Der er kommet
en TC14E-II, med "kosmetiske" opdateringer. Anskaffer du TC14E typen, kan du
bruge den med ældre objektiver, hvis du filer en lille tap af. Evt kontakt
mig, hvis det bliver nødvendigt. Rent optisk er E'typerne at foretrække.

Jeg har ikke erfaring med at sætte omtalte konvertere sammen med Sigma's
optik.
Hvis du ikke kan lide Nikon, kan du evt kigge på Kenko. De har også rimelige
TC'er, men deres nypris er den samme
http://www.thkphoto.com/products/kenko/index.html

Bo //

Fra : Mic Holm

Dato : 18-04-04 10:50

Du skal være opmærksom på at de fleste kameraer har problemer med at stille
skarp ved mindre lys end f/4. Når du så sætter en 1.4x på, og objektivet er
f/4 i forvejen, er du nede på f/5.6, og kan derfor få problemer med at
stille skarpt under ikke optimale omstændigheder.

Måske er der nogen der har erfaringer?

--Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-04 11:04

Jeg har tidligere postet info om 1,4x II fra Canon som koster 363euro hos
Technikdirekt. Det er fremragende kvalitet. Jeg bruger den sammen med min
70-200mm f/4 L. Du kan selv vurdere ved at se på mine Hornborga billeder og
billeder fra Zoo.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Tommy Jensen

Dato : 18-04-04 12:18

On Sun, 18 Apr 2004 12:03:55 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>70-200mm f/4 L. Du kan selv vurdere ved at se på mine Hornborga billeder og

Prisen på 1,4x og 2,0x er den samme så hvilke begrænsninger er der ved
2,0x ? Taget prisen i betragning skulle man synes at det var smartere
at vælge 2,0x?

Ved nogen om der er nogen problem med at anvende 1,4x eller 2,0x
sammen med Canon EF 70-300 mm 4 - 5.6 USM IS ?

MVH Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-04 12:54

In article <fio480heemgmv1pnl3ugm0ds3gn8j6q7jo@4ax.com>, Tommy Jensen wrote:

> Prisen på 1,4x og 2,0x er den samme så hvilke begrænsninger er der ved
> 2,0x ? Taget prisen i betragning skulle man synes at det var smartere
> at vælge 2,0x?

2x og en f/4.0 giver f/8, hvilket er alt for lidt til autofokus.
Canon (pånær 1D) slå Autofokus fra når blænden er mindre end
f/5.6. Det kan klares ved at tape nogle ben til, men så er
blænden der rapporterestil kameraet forkert, og man skal justere
eksponering tilsvarende. Derfor kun en 1.4x til en f/4.
2x er beregnet til f/2.8, medmindre du vil køre manuel fokus.

Derudover giver en 2x vist også væsentligt dårligere billede.

> Ved nogen om der er nogen problem med at anvende 1,4x eller 2,0x
> sammen med Canon EF 70-300 mm 4 - 5.6 USM IS ?

Du mister autofokus, og du kan ikke anvende Canons, som kun virker
med få af deres objektiver. Sigma er vist heller ikke kompatibel med
alle objektiver. Dete r kun Kenko/Tamron der er 100% kompatible.

Generelt siger man, at der skal et godt objektiv til inden det
er godt med en TC. Og det regnes dit objektiv ikke for at være.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-04-04 23:20

> [...]

> eksponering tilsvarende. Derfor kun en 1.4x til en f/4.
> 2x er beregnet til f/2.8, medmindre du vil køre manuel fokus.

En 1.4 converter tager 1 blænde lys. En 2x tager 2 blænder, og det er ofte
for meget. Så hellere forstørre billedet efter scanning. Erfaringsvis bruger
jeg også x1.4 mere end x2 converteren

> Derudover giver en 2x vist også væsentligt dårligere billede.

Det kan jeg ikke bekræfte. Med en 600/4.0 må jeg sige, at de to convertere
giver samme billedkvalitet. Det er ikke så let at stille skarpt med
tc-20'eren, idet der ikke er helt så meget lys. Min erfaring med 600mm'en
er, at den skal een blænde ned (til 5.6) før det bliver helt godt. Dermed
bliver min lukkertid 1/125 i solskin.

> Generelt siger man, at der skal et godt objektiv til inden det
> er godt med en TC. Og det regnes dit objektiv ikke for at være.

Rigtigt. Det bliver ikke bedre med en converter, og det er ligesom om et
objektivs dårlige egenskaber fremelskes med en TC ?

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-04-04 05:52

In article <4082ff1c$0$22290$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:
> En 1.4 converter tager 1 blænde lys. En 2x tager 2 blænder, og det er ofte
> for meget. Så hellere forstørre billedet efter scanning. Erfaringsvis bruger
> jeg også x1.4 mere end x2 converteren

Det var jeg klar over.

> [...]
> er, at den skal een blænde ned (til 5.6) før det bliver helt godt. Dermed

Så er det muligt det kun er de billige der gør det. Det ser ud til, at
jeg skal have fat i en af de helt billige ($60), da de er mest kompatible
og angiveligt en rimelig god pris.

Det objektiv jeg skal have den på er hammerskarpt helt åbent (f/4),
der er nogle der mener at skarpheden er at sammenligne med en
Canon f/300L på afstande under 15-25 meter. Synes også selv den tegner
meget skarpt. Men søndag med den høje dis måtte jeg også ind imellem
ude i dyreparken ned på 200 eller 400 ISO for at få lukketider hurtigere
end 1/500s - Hvilket er min tommelfingerregel for håndholdt 300 mm
(med 1.6x cropfaktor svarer det til 480mm). Og med en 1.4x på skal
jeg i disse situationer et ISO niveau op.

Mine billeder af skibe m.m. og lys baggrund lå dog med ISO 100 typisk
omkring 1/800s - 1/1500s. Men igen, disse lukketider bliver halvt så
hurtige med TC.

> Rigtigt. Det bliver ikke bedre med en converter, og det er ligesom om et
> objektivs dårlige egenskaber fremelskes med en TC ?

Kun noget jeg har læst. Nu har jeg lånt et Tamron 1.4x.Så må jeg teste.