Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD-rensning...hvad koster det?
Fra : NIL

Dato : 16-04-04 22:29

Hej...

Er der nogle af jer der har prøvet at få CCD'en renset på på et Nikon D1 -
på autoriseret værksted?
Hvis ja...hvad kostede det?

Med venlig hilsen
NIL

Fra : Lars [8210]

Dato : 17-04-04 00:01

NIL wrote:
> Hej...
>
> Er der nogle af jer der har prøvet at få CCD'en renset på på et Nikon
> D1 - på autoriseret værksted?
> Hvis ja...hvad kostede det?
>

> Med venlig hilsen
> NIL
> ______

Hej NIL

Prøv at ringe hertil

http://www.photoav.dk/cav/cav.deptMenu.lasso?showThis=18

De har sommetider tilbud...

--
Med venlig hilsen / Best Regards / Gruß
Lars

Besøg min Foto-links / Visit my Photo-links /
Besuchen Sie meine Foto-links:
http://www.fotolinks.dk or http://www.photolinks.dk

Fra : Lars [8210]

Dato : 18-04-04 10:28

NIL wrote:
> Hej...
>
> Er der nogle af jer der har prøvet at få CCD'en renset på på et Nikon
> D1 - på autoriseret værksted?
> Hvis ja...hvad kostede det?
>

> Med venlig hilsen
> NIL
> ____

Hej igen

Fandt en gammel reklarme fra CA/V (06/2002)

CCD-rensning normalpris 350 + moms

tilbud 5 x for 1575 + M
10 x for 2975 + M

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-04 11:06

Gør det selv istedet, det er formentlig meget bedre og du kan gøre det når
som helst. Se vejledning her
http://www.pbase.com/image/15473243

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : NIL

Dato : 18-04-04 11:43

> Gør det selv istedet, det er formentlig meget bedre og du kan gøre det når
> [...]

Kære Hans Kruse...

Jeg vil bestemt selv prøve på et tidspunkt. Men første gang vil jeg godt ha'
en 'profi' til at gøre det.
Dit - virkeligt gode - link har jeg sandelig set! Det fortæller _mig_ at det
nok ikke er så svært, som man selv tror.
Og det kunne da være skønt, at kunne gøre det selv i et snuptag! Der skal
bare en smule mod til at akkumulere den
fornødne erfaring!

Hilsen
NIL

Fra : Hans Kruse

Dato : 18-04-04 12:02

> Dit - virkeligt gode - link har jeg sandelig set! Det fortæller _mig_ at
det
> nok ikke er så svært, som man selv tror.

Jeg har en Canon 10D og da jeg første gang så en blå himmel med pletter på
blev jeg klar over det delikate problem. Jeg tænkte præcist som du at det
måtte jeg hellere få nogen proffe til at gøre, så jeg fik renset sensoren
hos Canons autoriserede værksted. Det var iøvrigt gratis! De gør det med
trykluft og da jeg kom hjem var der stadig støv på sensoren, fordi luft til
en vis grad bare flytter rundt på skidtet, men der var dog absolut mindre af
det. Jeg spurgte også om hvordan de ville tage mere genstridige støvkorm
væk. Det gør de med en vatpind og Ajax! Efter denne omgang havde jeg ingen
tøven længere med at gå efter denne vejledning på pbase og bestille tingene
hjem. Vatpinde skal man absolut ikke bruge da de kan efterlade tråde.
Pecpads er absolut rene og efterlader intet og Eclipse efterlader ingen
hinde og fordamper med det samme.

Det gjorde jeg og min erfaring er at det er ganske let at gøre. Det mest
besværlige var at skære plastikkniven til så den passede i bredden og uden
problemer kunne komme ind igennem åbningen. Jeg genbruger selvfølgelig
kniven fra gang til gang.

> Og det kunne da være skønt, at kunne gøre det selv i et snuptag! Der skal
> bare en smule mod til at akkumulere den
> fornødne erfaring!

Jeg tester ca. en gang hver anden uge om der er støv ved at fotografere et
hvidt stykke papir og tage det ind i PSE 2.0 og derefter anvende autolevels.
Så er alt støv afsløret. Man kan så se om man skal rense eller ej. Det er jo
noget ærgerligt at have taget billeder og så se at der er støvpletter.

Min erfaring er at der skal renses på min 10D ca. hver anden uge afhængig af
hvor meget jeg har skiftet linser og hvor. Jeg er glad for ikke at skulle
køre til Rødovre hver gang!
Man kan ligeså godt krybe til korset og gøre det selv og det er bedre end
den såkaldt professionelle metode ihvertfald for Canons vedkommende. Jeg
skal ikke udtale mig om Nikons værksted.

Mvh, Hans