Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad skyldes dette?
Fra : LA2

Dato : 16-04-04 21:56

Hej, har lagt et billede op i binær, under Minolta A1. Der er pixelfejl der
manifesterer sig ved en hel del blå, hvide, røde og grønne pixels på
billedet.
De er mange og meget tydelige når jeg åbner billedet (RAW) i Dimage Viewer
og færre i Photoshop CS!?
Det var det sidste billede der blev taget, og kameraet var varmt. Har læst
om at der kan forekomme fejl når det bliver varmt, er det sådan en fejl?

Med venlig hilsen

LA2

Fra : Peter Schroeder

Dato : 19-04-04 10:02

" LA2" skrev...
> Hej, har lagt et billede op i binær, under Minolta A1. Der er pixelfejl der
> manifesterer sig ved en hel del blå, hvide, røde og grønne pixels på
> billedet.

Har lukket for binære grupper i disse virustider.

> De er mange og meget tydelige når jeg åbner billedet (RAW) i Dimage Viewer
> og færre i Photoshop CS!?

Der er antagelig en smule forskel i hvordan de
to programmer fortolker raw.
Tilsyneladende er Minolta softwaren mere "basic"
end Adobes, hvis du forstår hvad jeg mener?

> Det var det sidste billede der blev taget, og kameraet var varmt. Har læst
> om at der kan forekomme fejl når det bliver varmt, er det sådan en fejl?

Det er temperaturen i selve chippen der er afgørende.
Har kameraet været tændt non-stop gennem længere
tid, vil evt. pixelfejl kunne ses tydeligere fordi ccd'ens
indre modstand øges. Det kan især være et problem
for portrætfotografer. Men vi snakker timer her.
Vejret burde ikke ha' den helt store indflydelse.
Lad Minolta kigge på kameraet, de vil vurdere
om fejlen er så grel at ccd'en skal remappes.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : LA2

Dato : 19-04-04 13:49

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vejret burde ikke ha' den helt store indflydelse.
> Lad Minolta kigge på kameraet, de vil vurdere
> om fejlen er så grel at ccd'en skal remappes.

Tak for svaret.
Har fundet ud af at det tilsyneladende er et velkendt problem med A1, det
bliver temmelig varmt, det fører til de fejl som jeg oplevede, især hvis det
kombineres med en lang lukketid.

LA2