Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gråkort ?
Fra : Ole C

Dato : 16-04-04 12:15

Hej

Er der nogen som kender et sted på nettet hvor man kan købe gråkort ?

Mvh
Ole C.
www.condrup.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-04-04 14:45

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> wrote in message
> Hej
>
> Er der nogen som kender et sted på nettet hvor man kan købe gråkort ?

Den grå bagside fra en blok papir kommer meget tæt på 18% reflektion. Om den
kan købes på nettet ved jeg ikke

Bo //

Fra : Ole C

Dato : 16-04-04 18:02

Hvor "tæt" er tæt på 18% ? Er det noget som er brugbart ?

Mvh Ole

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-04-04 18:39

"Ole C" <contact@REMOVETHIScondrup.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor "tæt" er tæt på 18% ? Er det noget som er brugbart ?
>
> Mvh Ole

Ja,
Du ekpon. efter kortet noget der går fra dybeste sort til lyseste hvid - har
du det hele med, er det OK.
Har du ikke, prøver du at kompensere +-1/2 til 1/1 lysværdi og derefter ved
du hvor du skal indstille.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : khs

Dato : 16-04-04 19:48

Lysmålerne er i forvejen indstillet til 12% så 18% er en halv blænde for
mørk. Hvis man alligevel skal korrigere er det jo lige meget hvor meget der
skal korrigers. Bruger du digital tager du et billede af dit "grå kort".
Histogrammet vil ssndsynligvis ligge til en side, men så skal du bare finde
ud af hvor meget der skal korrigers for at få histogram toppen i midten. Så
har du din korrektion Har man et rigtig Kodak grå kort kompenseres en
halv blænde op og så kan man bruge gråkortet.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-04-04 12:04

"khs" <khs@spam.spam> wrote:

> Lysmålerne er i forvejen indstillet til 12%

Hvorfra har du den opfattelse ?
Det er ikke rigtigt.

Det ville da også være upraktisk hvis gråkortets reflektion ikke direkte
matcher lysmålens justering.
Meningen med et gråkort er at man kan lave en måling med en almindelig
lysmåler, og benytte denne måling uden yderligere omregning til at foretage
eksponeringen.

En almindelig veljusteret lysmåler er justeret til 18% reflektion (svarende
til gråkortet).

Dette vil fremgå af stort set enhver velfunderet fotobog.
F.eks. står det beskrevet på side 177 i bogen
Politikens Foto Bog
Thomas Nykrog
ISBN 87-567-6209-7

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : khs

Dato : 17-04-04 13:51

Uha, ja jeg tænkte nok jeg ville blive afkrævet en nærmere forklaring
Man kan jo ikke bare slynge sådan noget ud uden at blive stillet til ansvar.

Jeg lavede lige testen en gang til for en sikkerheds skyld. Jeg tog min D70
og et Kodak gråkort. Tog et billede indenfor i skyggen af kortet. På
histogrammet, der er inddelt i fire blænder, lå spidsen en halv blænde til
venstre. Jeg korrigerede så en halv blænde og spidsen ligger lige i midten
hvor den skal være da der jo ikke er andet end een farve grå i billedet. Med
dias er det vel meget praktisk med den halve blænde for ikke at risikere
udbrændte områder.

Der står mere om emnet her:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understandexposure.shtml
Han hævder at det er 13% og ikke 12% som jeg sagde. Jeg har set andre angive
12% som lysmålernes midte.

Jeg fandt en gang en side med en der havde drukker cognac eller lignende med
nogle af Kodak folkene der havde været med til at bestemme at gråkortet
skulle være 18%. Den kan jeg desværre ikke lige finde igen, men forfatteren
slog på at de 18% er et mål for lige midt mellem hvid og sort i trykkerier.
Kortet er til trykkeren og ikke til lysmåleren.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-04-04 17:37

"khs" <khs@spam.spam> wrote:

[8<8<8<]
> [...]
> Han hævder at det er 13% og ikke 12% som jeg sagde. Jeg har set andre

Andre (f.eks.)
http://www.power-of-lighting.com/article06.html
http://www.vividlight.com/articles/1816.htm
siger 18 %, og atter andre (f.eks.)
http://homepages.ihug.com.au/~parsog/Guy/lightmetering.html
http://www.eddiebonfigli.com/article14.html
http://www.shutterbug.net/test_reports/0701sb_latest/
behandler spørgsmålet om hvorvidt det er 13% eller 18%.

Specielt ser
http://www.largeformatphotography.info/articles/conrad-meter-cal.pdf
meget kompetent ud med referencer til konkrete ANSI Standarder og historiske
diskutioner med Ansel Adams.
Så vidt jeg kan se fra side 7, kalibrerer f.eks. Nikon, Canon og Sekonic
efter 12.5% reflektion og Minolta og Pentax efter 14% reflektion .
På samme side står, så vidt jeg kan se, at ANSI Standarden tillader10.6% til
13.4% som gyldigt kalibrerings område.

Det er egentligt pudsigt at det tilsyneladende er en skrøne at lysmålerne er
kalibreret til 18% reflektion.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-04-04 18:41

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote:

[8<8<8<]
> [...]
> efter 12.5% reflektion og Minolta og Pentax efter 14% reflektion .
> På samme side står, så vidt jeg kan se, at ANSI Standarden tillader10.6%

Hmm - det var ikke procent reflektion.
Det er en kalibrerings faktor til reflekteret lys lysmålere.

På side 8 står at for en reflektet lys lysmåler med kalibreringsfaktor 12.5
(som Nikon, Canon og Sekonic bruger) vil den angive samme eksponering som en
(normal) indfaldende lys lysmåler når der måles på en flade med 15.7%
reflektion.

Så vidt jeg nu kan se ud fra den artikel, kan man forsimplet sige at en
Nikon lysmåler er kalibreret til 16% reflektion.
Altså ikke 12%, 13% eller 18% - enkelt ikk' ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : khs

Dato : 17-04-04 19:00

Ja det er jo dejlig enkelt

På min D70 passer det nu lige nøjagtig med en halv blænde, hvis spidsen på
historammet altså skal stå i midten når gråkortet fotograferes..........

Fra : khs

Dato : 17-04-04 18:55

Ja det er åbenbart en løgn der er fortalt så mange gange at den er blevet
sand

Det harmonere vel meget godt med at dias film på 400 asa nogle gange
eksponeres som 320 asa. Det har jeg med undren læst flere gange. 100 asa
nogle gange som 80 asa. Måles der i højlyset med gråkort giver det vel
korrekt belyste dias billeder.

Gode links du fandt.

Fra : Claria's Paradis

Dato : 16-04-04 18:37

Hej Ole

Du kan prøve at se her www.qpcard.com
De sælger gråkort og farvekort......samt et kit.
De danske agenter er Hother a/s og Photo AV.

Jeg bruger selv dette produkt på mit arbejde, men også privat og jeg kan
ikke undvære det idag.

Jeg har lige købt et QPCard Color Kit i denne uge hos Hother a/s til en
kampange pris 750,- kr ex. moms for software og farvekort.

Hilsen
Claudia

Fra : khs

Dato : 16-04-04 19:54

Av hvor smart. Det er da fristende at købe sådan nogle kort. Det kunne der
gå nogle fornøjelige timer med

Fra : Mic Holm

Dato : 16-04-04 19:16

Forklar lige hvad det kan bruges til - Jeg ved godt at der er noget med
lysmåling og 18%, men hvad kan man bruge det til, når man står med det i
hånden?

--M

Fra : moda

Dato : 21-04-04 11:50

Overvej en lysmåler. Nothing beats the incident reading!

Moda

Fra : C.Stensgaard

Dato : 22-04-04 17:05

Jo - spotmåling på et gråkort slår alting.

Ansel Adams er vist det bedste bevis du kan få på netop dette. Incident
light er næstbedst

Claus