Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sony DSC-F828 (Fås der bedre til samme pri~
Fra : Kong Kent

Dato : 16-04-04 12:41

Det koster 7440,- via Fotoshoppen på www.edbpriser.dk
Det er godt nok et par tusinde over, hvad jeg oprindeligt ville give for et
kamera, men blev meget imponeret over dens specifikationer, og de
anmeldelser der er på nettet.

Spørgsmålet er bare, om jeg bliver træt af, at jeg ikke kan skifte linse,
og/eller om der er andre digital-kameraer derude der er bedre til prisen,
eller måske et kamera der kan det samme, men til en lavere pris.

Nogen bud? Skal jeg spare sammen til det her, og bruge 7500,- på et Sony
DSC-F828, eller er der bedre alternativer?

På forhånd tak.

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Poul

Dato : 16-04-04 14:59

Jeg har selv et Minolta Dimage A1. F828 er uden tvivl et udmærket kamera,
men hvis du
kigger på www.dpreview.com og www.luminous-landscape.com vil du se at A1 /A2
har fået
et marginalt bedre review. Selve kvalitets fornemmelsen af F828 skulle være
bedre - jeg har ikke
haft det i hånden. Jeg har dog intet at udsætte på A1 i den retning - jeg
ved det fylder mindre end
F828 (og vejer vist også mindre). Samtidig har det AS (Anti Shake), og
betydningen af dette skal
du ikke undervurdere. Jeg har taget knivskarpe billeder med 200mm. zoom
(35mm. ekv.) *håndholdt*
med lukketider så som 1/4 - 1/8... Fornylig tog jeg indendørs billeder af en
katedral (uden blitz, selvsagt)
med AS samt 2 sek. forsinkelse på lukkeren (for at undgå motion blur).
Resultat: de fleste billeder var
perfekte.

Selvfølgelig vil enhver forsvare sit eget kamerakøb. Dem der har købt et
F828 kan sikkert diske op med
nogle gode grunde til at de valgte netop dette kamera. Men nu har du fået
min mening.

Mvh. Poul

Fra : Mic Holm

Dato : 16-04-04 19:19

Svjv er der en del støj i 828erens billede, så snart man kommer over ISO
100.

Mange af de andre kameraer levere støjfrie billeder helt op til ISO 800 (Jeg
har selv et 10D, som jeg har bruge ved 800, med godt resultat)

Køb dig et Canon 300D, med standard objektivet for 10K.

--M

Fra : Poul

Dato : 17-04-04 09:31

Dette er en ældgammel diskussion. Hverken F828 eller A1 /A2 skal sammenlignes
med DSLR som Canon 10D, 300D eller lign. Samtlige 'prosumer' kameraer som
A1/2, F828 mv. er udstyret med en lille chip der har mere egenstøj end den store chip
i DSLR kameraer. Hvis du køber et Canon 300D inkl. objektiv for 10K kr., svarer
det til at købe en ny Mercedes med vulkaniserede dæk. Du får simpelthen ikke et
objektiv, der svarer i kvalitet til A1 eller A2, eller F828's Carl Zeiss optik for den
sags skyld, til under 4-5000 kr. Hvis du også skal have AS, får prisen endnu et hak opad.

Og hvis du sammenligner 300D med A1/2 /F828, har du et plastic kamera, der er aldeles nedbarberet
i features i forhold til førstnævnte. Samtidig er det større og tungere, og det formodes at man
i løbet af en periode får samlet flere stykker glas man så også skal slæbe rundt på. Fint nok,
hvis det er det man vil. Jeg havde de nødvendige kr., hvis det var den vej jeg ville gå. Men
efter i 30 år at have slæbt rundt på en mindre kuffert, var valget helt enkelt for mig. Og de få
gange, hvor det er absolut nødvendigt at skyde med ISO200 eller mere, kan jeg efterbehandle
med programmer som NeatImage eller Noise Ninja.

Det er altså efter min mening disse forhold man skal overveje med sig selv inden man handler.

Mvh. Poul

Fra : Kong Kent

Dato : 17-04-04 10:40

> Og de få
> gange, hvor det er absolut nødvendigt at skyde med ISO200 eller mere, kan
jeg efterbehandle
> med programmer som NeatImage eller Noise Ninja.

Hvor slemt er 'støjen' fra det F828 kamera, når man kommer over ISO200 ? Og
hvad er ISO for noget?

Jeg er helt nybegynder, men mener jo højere ISO tallet er, desto bedre
billeder kan man tage når det er mørkt, eller sådan noget?

Jeg skal bare bruge et knaldgodt kamera, og gider ikke investere 4K i et
digital-kamera i år, for efter et års tids skydning, at finde ud af, at det
var et fejlkøb, og jeg skulle have investeret det dobbelte og gjort det
ordentligt første gang. Derfor synes jeg F828 lyder som et godt bud, da både
specs., optik og anmeldelser ser ganske fine ud.

Er nemlig ikke så vild med, også at skulle ud og købe tre forskellige linser
osv., for jeg vil heller ikke rende rundt med andet end bare mit kamera. Så
professionel er jeg ikke

Kent Kirkegaard Jensen
www.heavyjam.dk

Fra : Poul

Dato : 17-04-04 12:50

ISO tallet angiver lys følsomhed - højere ISO giver mulighed for at
skyde under mindre lys.

Støjen er tildels afhængig af, hvor godt du eksponerer. Undereksponering => mere støj.
Det kan sammenlignes med at man laver en båndoptagelse (lyd) med for lidt udstyring,
hvilket giver mindre lydstyrke på optagelsen. Så skruer man op under afspilning => mere støj.

Støj ses oftest i skyggeområderne eller de mørkere detaljer i billedet. ISO 800 anses generelt
for at være en nødløsning i forb. med 'prosumer' kameraer. ISO 400 er også kritisk. Men tænk
på 400 ASA film, her har man altid accepteret støj niveauet.

Jeg vil stadig anbefale dig at studere anmeldeleserne for A1/2 Specielt AS (Antishake) giver
dig mulighed for at vinde et par F-stop (det gælder dog ikke for motivet, hvis der er stærk action
her, kan du have nok så meget AS).

Mvh. Poul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-04-04 15:29

In article <c5qu07$kar$1@sunsite.dk>, Kong Kent wrote:
> jeg efterbehandle
>
> Hvor slemt er 'støjen' fra det F828 kamera, når man kommer over ISO200 ? Og
> hvad er ISO for noget?

Se testen på www.dpreview.com. Men allerede ved ISO100 er der ved at være
megen støj. Så du må selv vurdere om du kan leve med det.

> Jeg er helt nybegynder, men mener jo højere ISO tallet er, desto bedre
> billeder kan man tage når det er mørkt, eller sådan noget?

Næsten, der er nogle få faktorer der spiller ind:
ISO = Lysfølsomhed
Lukketid
Aperture / Blænde = Størrelsen på det hul lyset slipper ind igennem.

Der gælder at en fordobling af ISO giver mulighed for at tage billeder
med dobbeltså hurtig en lukketid.
Når blænden bliver kvadratrod 2 gange større eller ca. 1.4 gange større,
så kan man også fordoble lukketiden.

Blænde måles eksempelvis som f/4 og f/5.6. Da det er en brøk, så er f/4
den største blændeåbning af de to.

Så der er flere faktorer der spiller ind.

Hvorfor vil man have en hurtig lukketid ? Jo fordi man ellers let
kommer til at ryste billedet. Ved standard 50mm siger man at man kan
håndholde lukketider på ca. 1/50s.

> [...]
> ordentligt første gang. Derfor synes jeg F828 lyder som et godt bud, da både
> specs., optik og anmeldelser ser ganske fine ud.

Billedstabilisering styrer. Canon og Minolta har en model hver.
Synes selv de testbilleder der er taget med F828 sokker. Der er for meget
CA (farveforskydninger, lilla kanter), specielt ved fuldt zoom.

> Er nemlig ikke så vild med, også at skulle ud og købe tre forskellige linser
> osv., for jeg vil heller ikke rende rundt med andet end bare mit kamera. Så
> professionel er jeg ikke

Så er det bare at købe et Canon EOS 300D + et 28-135mm IS USM objektiv.

Fra : Poul

Dato : 18-04-04 12:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Se testen på www.dpreview.com. Men allerede ved ISO100 er der ved at være
> megen støj. Så du må selv vurdere om du kan leve med det.

Dette er en klar overdrivelse. Jeg vil kalde det decideret vildledning. Hvis du borer næsen dybt ind
i skærmen, ja, så er der støj. Svarer til at du skruer helt op for lyden på dit stereo og lægger øret ind
mod højttaleren.

Her er et eksempel på et ISO 800 foto, taget med et A1, efterbehandlet med Helicon NF:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=8453392

Jeg er selv overrasket over at det kan blive så godt - har tænkt mig at eksperimentere lidt mere med dette.

Helicon NF er gratis! http://helicon.com.ua/pages/index.php?noisefilter

Mvh. Poul

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-04-04 12:58

In article <4082673c$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Poul wrote:

> [...]
>
> Jeg er selv overrasket over at det kan blive så godt - har tænkt mig at eksperimentere lidt mere med dette.

Hvis man kan nøjes med 0.5-1 mpixel store billeder, så er det da rigtigt
at man kommer langt med at downsample. Men hvis du skal bruge
de pixels der på kameraet har du et problem. Lad os i stedet se nogle
beskæringer i 100%.