Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batterilevetid
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-04-04 13:04

Hvor lang tid mener I et originalt batteri til Canon G3 normalt bør
kunne holde - cirka?

Et år, tre år? Til 3.000 skud i 1024x768 eller til 10.000?

--
Mvh.: Jørgen www.emiGrandt.dk - nu med sommersombrero.

Fra : emj

Dato : 15-04-04 14:01

On Thu, 15 Apr 2004 14:03:33 +0200, "Jørgen Grandt"
<Unstable@But-osv.dk> wrote:

>Hvor lang tid mener I et originalt batteri til Canon G3 normalt bør
>kunne holde - cirka?
>
>Et år, tre år? Til 3.000 skud i 1024x768 eller til 10.000?

Det relevante spørgsmål må være, hvor mange opladninger batteriet kan
klare.
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-04-04 15:34

emj wrote:

> Det relevante spørgsmål må være, hvor mange opladninger batteriet kan
> klare.

Ja det er primært opladninger som slider, og sjatladninger hvor
batterierne ikke er helt brugt op (afladet) slider næsten lige så
meget, som hvis batteriet var fuldt afladet.

Manglende brug, hvor batterierne ligger og selvaflader, er heller
ikke godt, det gør at batterierne bliver slappe.

Det bedste er hyppig brug helst dagligt/ugenligt, det giver den
bedste ydelse og længste levetid.

Læs batteri FAQ http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 15-04-04 17:34

> Ja det er primært opladninger som slider, og sjatladninger hvor
> batterierne ikke er helt brugt op (afladet) slider næsten lige så
> meget, som hvis batteriet var fuldt afladet.

Moderne NiMH celler har ikke problemer med den såkaldte memory effekt. Jeg
tog for kort tid siden nogle, der har nået 4år, og som skiftevis har været
brugt til lommelygter, børnelegetøj, CD spillere o.s.v. De har aldrig været
behandlet pænt, og ladede dem helt op i en god lader. De var påstemplet
1600mAh, og jeg målte ved afladning følgende kapaciteter, ved konstant
afladning med 160mA (C-10):
1350, 1400, 1300 og 1225mAh. Det synes jeg er ganke rimeligt af celler til
ca 20kr/stk
De er af fab. GP, de gamle grønne/grå

Til kamerabrug holder jeg dem i sæt med 4 i hver, men lader når jeg har
lyst.

Bo //

Fra : Martin Orvad

Dato : 15-04-04 16:07

Jørgen Grandt wrote:
> Hvor lang tid mener I et originalt batteri til Canon G3 normalt bør
> kunne holde - cirka?
>
> Et år, tre år? Til 3.000 skud i 1024x768 eller til 10.000?

Jeg har haft mit i ca. 6 mdr., og har taget omkring 5.500 billeder.

Batteriet er som nyt endnu. Batteriet aflades (næsten) helt inden jeg
genlader.

Batteriet holder til mellem 350 til 600 (højeste jpeg-opløsning) skud
inden opladning. Jeg bruger altid skærmen, men aldrig blitzen.

Overfører billeder via kameraet og ikke via kortlæser.

Jeg regner da bestemt med at batteriet kan holde denne kapacitet i
mindst et år endnu.

--
Martin Orvad, http://orvad.com

Fra : Martin Orvad

Dato : 15-04-04 16:13

Martin Orvad wrote:

> Jeg har haft mit i ca. 6 mdr., og har taget omkring 5.500 billeder.

"Mit" er så i den forstand et G3 med originalt batteri, forstås.

--
Martin Orvad, http://orvad.com

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 15-04-04 20:59

Martin Orvad skrev:

> "Mit" er så i den forstand et G3 med originalt batteri, forstås.

Måske har jeg udsat mit Li-ion-batteri for for mange sjatladninger, som
Niels kalder det. Hver gang jeg har taget bare 5-10 billeder har jeg ladet
strømadapteren sidde i stikket, efter jeg har overført skilderierne til
skærmen, indtil lampen på apparatet holder op med at blinke.

Det skal man åbenbart ikke. Mit kamera og batteri er på dato ét år
gammelt i dag, og i dag lukkede 'lortet' sig selv med følgende gribende
besked i displayet: Batteriet skal udskiftes. Hvorefter jeg forsøgte mig
med en ny, fuld opladning i håb om at det vil te sig ordentligt nogen tid
endnu. Et nyt koster vel omkring 800 dask, ikke sandt?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Johnt

Dato : 15-04-04 23:14

> [...]
> med en ny, fuld opladning i håb om at det vil te sig ordentligt nogen tid
> endnu. Et nyt koster vel omkring 800 dask, ikke sandt?

Et uorginalt koster kr. 249,- + porto på http://www.batterier.dk

Hilsen

Johnt

Fra : Peter Loumann

Dato : 15-04-04 23:09

"Johnt" <listme@listme.dsbl.org> skrev:

>Et uorginalt koster kr. 249,- + porto på http://www.batterier.dk

Og jeg har de bedste (2) erfaringer med dem og deres batterier -
mærker ingen kvalitetsforskel. Bestiller og har batteriet dagen efter.
Jeg har nu aldrig set "+ porto", deres priser er inkl. forsendelse og
porto, ca. det halve af hvad min lokale pusher tager for tilsvarende.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peer

Dato : 16-04-04 12:35

Jf. batterier.dk så har Li-ion batterier bedst af at blive sjat-ladet!
Der opstår for stor modstand i batteriet hvis det "køres i bund" hver gang.

Mvh.
Peer

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 06:45

> Hvor lang tid mener I et originalt batteri til Canon G3 normalt bør
> kunne holde - cirka?
>
> Et år, tre år? Til 3.000 skud i 1024x768 eller til 10.000?

Ved ikke lige hvad type du bruger, men hvis det er NiMh så holder de
forbløffende længe. Jeg har 8 stk Varta NiMh som er ca. 4 år gamle. De er
vel op og afladet en 100-200 gange og har stadig 90% af kapaciteten tilbage.
De har endda ligget ubrugt hen i over 1 år hvorefter jeg fik pustet liv i
dem igen.
Jeg vil næsten påstå at de holder lige så længe som man gider have dem.
Problemet med mine Varta er at de kun er på 1100 mAh og derfor er på vej ud
til fordel for nogle 2000 mAh selv om Varta ikke fejler noget.

--
Tom

Fra : emj

Dato : 16-04-04 07:18

On Fri, 16 Apr 2004 07:45:06 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Problemet med mine Varta er at de kun er på 1100 mAh og derfor er på vej ud
>til fordel for nogle 2000 mAh selv om Varta ikke fejler noget.
deudover ER Varta ikke det bedste valg i genopladelige batterier.
Man kan i øvrigt få genopladelige i 2300 mAh i dag.
se batterier.dk
Hilsen emj

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-04 14:08

> deudover ER Varta ikke det bedste valg i genopladelige batterier.
> Man kan i øvrigt få genopladelige i 2300 mAh i dag.

Jep det er det de sælges som

Men det er faktisk yderst sjældent at det holder i praksis. Hvis man læser
producenternes egne datablade omkring batterier så opgiver de også at det
kun er de aller bedste som lige kan klare 2300 mAh og de typisk kan ligge på
18-1900 mAh.
Jeg kører med Duracell nu, så må vi se hvor længe de holder.
Om Varta er knap de bedste eller ej skal jeg ikke kunne sige, men jeg er
yderst tilfreds med dem jeg har selv om de selvfølgelig er blevet overhalet
med hensyn til kapaciteten.

--
Tom