Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvene blandes?
Fra : Frank Nørvig

Dato : 14-04-04 20:53

Hejsa,

Jeg har for et par måneder siden været på ferie hvor jeg blandt andet
har taget et billede af vores hotel.

På en del af billederne bliver farverne "blandede", som f.eks. på dette
billede, hvor farven på palmen ved bygningen bærer meget præg af den
gule farve på facaden.

http://foto.eksempel.info/vis.php?id=2

Billedet er taget med et Canon Ixus V2, som ellers normalt leverer
ganske udemærkede billeder. På kameraet kan jeg justere lidt på blænde,
effekt og brightness, men kan det resultere i farveblanding på den måde?

Jeg ved at billedet ikke er voldsomt godt taget, men det er det bedste
eksempel jeg har på problemet, som desværre går igen på en del af
feriebillederne.

Er der noget jeg kan gøre for at undgå dette problem, eller er jeg nødt
til at slæbe et bedre (=dyrere) kamera med på ferie? Det smarte ved
Ixus'en er jo netop, at det kan være i en skjortelomme...

Mvh Frank

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-04-04 21:04

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message news:407d9665$0$471

> På en del af billederne bliver farverne "blandede", som f.eks. på dette
> billede, hvor farven på palmen ved bygningen bærer meget præg af den
> gule farve på facaden.

Ja, naturligvis har palmen den farve: du har et lavt aftenlys med varme
farvetoner i, og du har det gule lys, der kommer fra bygningen. Kameraet
gengiver bare farverne. Jeg kan ikke se at det skulle ændre sig ved at
medbringe et andet kamera.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-04 21:29

In article <407d9665$0$471$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Frank Nørvig wrote:
> [...]
> ganske udemærkede billeder. På kameraet kan jeg justere lidt på blænde,
> effekt og brightness, men kan det resultere i farveblanding på den måde?

De pixels der både burde repræsentere lidt palme og lidt hus,
hvad farve skulle de have hvis ikke en blanding ?

Jeg synes det ser ud til, at noget af det er gået over i det rødlige,
det sker hvis den grønne og eller blå sensor er overbelyst, så klippes
denne, og røde kommer mere til sin ret. Det kan give farveforskydninger
i kanter og highlights.

Fra : Frank Nørvig

Dato : 15-04-04 06:13

> De pixels der både burde repræsentere lidt palme og lidt hus,
> hvad farve skulle de have hvis ikke en blanding ?

Jeg er med på, at kanterne på palmens blade skal have et gult skær, men
jeg syntes at hele toppen af palmen har fået meget gule toner, selv
omkring "centrum" hvor de gule farver fra baggrunden ikke burde blande sig.

Kan det være pga. jpeg-komprimeringen, at der bliver "pakket" for mange
pixels sammen, så nuancerne forsvinder?

Mvh Frank