Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Post processing af digital billeder
Fra : Buster

Dato : 14-04-04 20:41

kbs spurgte den 7/4 om korrektion af RAW billeder, og Kennet K. fortalte
lidt om hvad han gjorde.

Er der nogen der kan give en lidt mere udførlig forklaring på hvad de
foretager af efterbehandling af deres digitale billeder, evt. give nogle
gode links. Jeg bruger Photoshop, Photoshops Elements og en gang i mellem
Paint Shop Pro, men jeg er ikke verdensmestre, og synes at programmerne er
ulogiske i brug. Det hjælpe ikke meget at læse i manualen, der skal praktisk
erfaring til, og det er det jeg efterlyser.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-04 21:45

In article <407d93c0$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Buster wrote:
> [...]
> ulogiske i brug. Det hjælpe ikke meget at læse i manualen, der skal praktisk
> erfaring til, og det er det jeg efterlyser.

Hvad har du for billeder ? JPEG ? RAW ?

Det jeg gør med Canon EOS 300D, RAW billeder og Photoshop CS er:

1. kopier billeder til harddisk,
2. Grovsortering og sletning
3. Åben billede
4. Hvis meget rødt, så juster avenceret egenskaber. Red Hue +19,
og saturation 40. (Ellers laver Photoshop den røde farve lilla.
PS CS sokker med RAW på nogle punkter)
5. Hvidbalance med pipette + manuelt
6. Juster så højlys/skygge fylder hele skalaen
7. Måske øger jeg saturation lidt.
8. Photoshop (i 16-bit mode)
9. Evt manipulering for at fremhave skygge/højlys. Enten værktøjer eller
nogle af de smarte som contrast mask.
10. Beskæring, måske tilbage til 9
11. Gem - (som regel laver jeg først billedet til 8-bit)
12. Sæt ned i webstørrelse, bicubic sharper
13. Måske Unsharp mask - bicubic sharper er ofte nok.

Fra : Buster

Dato : 15-04-04 18:47

Tak til Povl Pedersen og Søren Theilgaard

Jeg efterbehandler både RAW og JPEG filer.

Det var noget i den retning jeg havde brug for, det gør det lidt letter at
komme i gang, og jeg vil bruge anvisninger som grundreference.

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 15-04-04 09:02

<busterlarsen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> ulogiske i brug. Det hjælpe ikke meget at læse i manualen, der skal praktisk
> erfaring til, og det er det jeg efterlyser.

Det hjalp mig at læse i manualen, og se nogle videoklip om denne plugin
(enten lå disse klip på Adobes hjemmeside, eller også på en af CD'erne
til CS pakken).

Men ellers fortæller manualen i grove træk hvad man skal kigge efter.

Først vil jeg sige: Åbn. Photoshops "File Browser", Se i Window menuen
efter denne.

Når du åbner dit RAW billeder giver Photoshops RAW filet (ACR) dig
nogle valgmulighed, som du visuelt skal tage stilling til.

1. Indstil hvidpunkt (både temperatur og tint) (evt. med pipetten,
eller med valg fra menuen)
2. Indstil eksponering, med overvejelse om brightness er stillet
korrekt (hold alt-tasten nede mens du trækker i 'håndtaget' for at se
om farver brænder ud)
3. Indstil brightness og gå tilbage og korriger punkt 2
4. Indstil Shadows (hold alt-tasten nede mens du trækker i 'håndtaget'
for at se om farver går i sort)
5. Indstil kontrast til ca. de halve af brightness
6. Indstil farvemætning

Vis nu billedet i 100% og gå i Detail-fanen
7. Vælg den skarphed du ønsker ca. 60-80 (eller sæt værdien på nul,
fordi du hellere vil gøre dette i Photoshop).
8. Fjern støj i billedet med Liminans-udglatning og farve-støjs
reduktion. Jeg starter med værdierne hhv. 40 og 25.

Hvis du er til mere avancerede muligheder, så slå klik i "Advanced" og
gå til Lens-fanen.
9. korriger for farveforskydning på kanter, som følge af kromatisk
aberration i linsen. Find en kant med høj kontrast, og se forskellen
når du forskyder 'håndtaget'
10. Jeg har ikke konstateret vignetting med mit Canon EOS 10D, men
ellers stil denne.

Der er flere avancerede farveindstillinger, gå i Calibrate-fanen.
11. Her kan du lege længe med fin-justering af farverne.

Det der er vigtigt at vide er, at Photoshop husker disse indstillinger
for billedet (hold alt-tasten nede og "OK"knappen bliver til "Update"),
og at de valgte indstillinger for dette billede kan overføres til andre
billeder i File browser med Automate->Apply Camera Raw Settings...

Det er også vigtigt, at hvis man er den eneste der kigger på disse
billeder, så er det sikkert fint med default indstillinger til HVOR
Photoshop gemmer disse indstillinger, men hvis man er flere eller
ønsker en lettere måde at flytte disse information rundt med billederne
på, så skal man ændre indstillingerne i plug-in vinduet (en lille
trekantet menu til højre for fanerne i selve plug-in vinduet).

Ellers vil jeg også anbefale at åbne i 16 bit. Valg af farverum vil jeg
kort fortalt forklare på denne måde: Adobe RGB 1998 har flere farver
med end ColorMatch, men ColorMatch er tættere i omfang på alm. tryk på
et trykkeri, så hvis sidstnævnte er ens behov, så brug ColorMatch,
ellers benyte Adobe RGB, da den kan udnytte Epson Photo printere bedre.
(sRGB er til Internetbrug og ProPhoto er til ???)

Jeg vil også anbefale at kigge på "Shadow/Highlight" funktionen i
Image->Adjustments-menuen.

Hilsen
Søren