Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotokemi
Fra : moda

Dato : 14-04-04 17:14

Hej

Jeg ved godt at dette spørgsmål i disse digitale tider virker noget fremmed,
men jeg prøver alligevel.
Jeg står og skal lave mine egne fremkaldere, tonere og berigelser (til
fremkaldere m.m.).
Er der noget sted i dk hvor man kan købe metol, hydroquinon og alle muliuge
andre rene kemikalier til at blande selv?

/moda

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-04-04 19:23

"moda" <mdbdsm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der noget sted i dk hvor man kan købe metol, hydroquinon og alle
muliuge
> andre rene kemikalier til at blande selv?

Det havde Struers for mange år siden - det kan være sjovt hvis man betragter
det som et eksperiment - men det er ikke umagen (og prisen) værd. Kodak,
Ilford, Agfa og Tetenal laver det meget billigere og bestemt ikke ringere.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Kristian Amby

Dato : 14-04-04 21:38

Bie & Berntsen har det formodentligt stadig. Husk blot, de kun handler
med momsregistrerede.

Jeg har lavet mine egne fremkaldere i årevis, og det PASSER IKKE at
det ikke kan betale sig.

Det er både billiger og bedre end det man køber færdigt.

Problemet er bare, at hver gang jeg har købt "til lager" er der altid
noget, der er udgået , eller også sælges det kun i 250 kg sække.
Nogle ting kan erstattes af andre, og B&B er altid flinke til at
hjælpe og omregne mængder, men det er jo ikke alt, der kan erstattes.
Men så vidt jeg ved, kan det stadig købes i Tyskland. jeg skal lige
søge min post igennem, hvis jeg skal finde hvor.

Jeg vil da gerne slå et slag for min hjemmeside
www.geocities.com/kambydk hvor jeg har skrevet mine recepter og
erfaringer.

Mvh
Kristian Amby

Fra : moda

Dato : 15-04-04 10:19

> Jeg har lavet mine egne fremkaldere i årevis, og det PASSER IKKE at det
ikke kan betale sig.

> Det er både billiger og bedre end det man køber færdigt.

Men fremkalder er nu ikke så voldsomt dyrt (specielt ikke når ens favorit er
Rodinal). D-76, D-23 og andre kan dog sagtens betale sig at blande selv.

> Problemet er bare, at hver gang jeg har købt "til lager" er der altid
noget, der er udgået , eller også sælges det kun i 250 kg sække.

Ja, kvarte ton er lige i overkanten

> B&B er altid flinke ...

Hvem er B&B?

> Jeg vil da gerne slå et slag for min hjemmeside
> www.geocities.com/kambydk hvor jeg har skrevet mine recepter og
> erfaringer.

Jeg smutter derind NU.

/moda

Fra : Kristian Amby

Dato : 15-04-04 21:53

On Thu, 15 Apr 2004 11:19:06 +0200, "moda" <mdbdsm@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Rodinal). D-76, D-23 og andre kan dog sagtens betale sig at blande selv.

>noget, der er udgået , eller også sælges det kun i 250 kg sække.

Bie & Berntsen, undskyld!

Mvh
Kristian Amby

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-04-04 15:10

"Kristian Amby" <amby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke kan betale sig.
>
> Det er både billiger og bedre end det man køber færdigt.

Med de priser (eksp. gebyr) Struers krævede efter de forlod byen (Odense)
var det helt absurd (økonomisk) at blande selv.
Så jeg mener min påstand er rigtig - forudsat man kun køber til eget
forbrug.
Og jeg har ikke været i stand til at se forskel på de hjemmeblandede og de
kommercielle i indtil helarksforstørrelser. På en tobads og en "standard" -
jo, men ikke om Tetenal eller jeg selv blandede Et af mange problemer med
nettet er at hvem som helst kan påstå hvad som helst, men
smukke billeder
du har på din side.

Fra : moda

Dato : 15-04-04 10:14

> Kodak, Ilford, Agfa og Tetenal laver det meget billigere og bestemt ikke
ringere.

Jeps, men jeg skal lave specialfremkaldere til at lave bl.a. dias udaf
sort/hvid-film og højkontrast-fremkalder og andet sjov. Og så er jeg jo
selvfølgelig mørkekammer-nørd og nyder at lave tingene selv

Fra : Egon Stich

Dato : 14-04-04 18:55

> [...]
> Er der noget sted i dk hvor man kan købe metol, hydroquinon og alle
muliuge
> andre rene kemikalier til at blande selv?

Hej.
Søg på MERCK.
de har alt i kemi.

MVH