Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Reparation af gamle billeder
Fra : Jens Christensen

Dato : 14-04-04 14:08

Hej

Jeg har fået lyst til at "reparere" nogle gamle billeder, alle sort hvid.
Jeg har et par spørgsmål mht. til indscanning af disse.

Er det bedst at scanne ind i farver, fjerne ridser, mærker mm. og så lave
det til sort/hvid?

Eller er det bedst at scanne ind i gråtoner og arbejde videre herfra?
Flere af billederne har en brunlig tone, vil man miste billede-information
hvis man laver dem sort-hvide?

Hvis man kun skal scanne i SH, hvor vigtig er en scanners dynamiske område
så?

Som fattig studerende har jeg ikke råd til at investere i en dyr og god
scanner, så jeg må tage til takke med en HP psc-1350
multifunktionsprinter... :-/ -derfor må jeg hellere scanne ind på den mest
rigtige måde for ikke at gøre det værre end det er

Som bonus spørgsmål :
Uanset størrelse af billede, vil det så ikke være fint at scanne ind i 300
dpi, så kan man vel altid få det ud i samme størrelse og kvalitet som det
oprindelige? Vil man med fornuftigt resultat kunne scanne ind i højere dpi
og få et OK resultat (hvis man ønsker at forstørre et billede)? -Jeg mener,
de er vel noget grovkornede så gamle billeder?

Jeg regner med at flere af billederne skal sendes til "fremkaldelse".

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 14-04-04 16:15

Hej Jens,

Din scanner er udstyret med et rødt, et grønt og et blåt filter, så for
at scanne i gråtoner, lægger den alle 3 farver sammen, så du faktisk
opnår det samme som at scanne billedet i farver, og lægge disse sammen
i Photoshop (med mindre det er et ægte farvebillede du indscanner, og
farvemanipulerer for at påvirke gråtoner-udseendet).

For at svare præcist, så tror jeg ikke du kan have nogen gevinst ved at
scanne i farver, da det brune ikke bidrager med andet end lysstyrke,
som er gråtoneværdier, så scan roligt i gråtoner.

Når du så skal vælge opløsning vil jeg anbefale dig at vælge scannerens
medfødte opløsning, eller 1/2 eller 1/3 af dens opløsning. F.eks. hvis
det er 1200 dpi, så vælg enten 1200, 600, 400 eller 300 dpi, men hvis
det er en 800 dpi scanner, så vælg 800 eller 400.

Jo højere opløsning du vælger, jo mindre støj vil du ende op med i dit
billeder, når du skalerer det ned igen. Hvis du scanner i 400 dpi med
din 1200 dpi scanner, så smider scanneren selv 2 ud af 3 scannede
linier væk, men hvis du scanner i 1200 dpi og selv skalerer ned
(bikubisk), så vil støjen blive reduceret til 1/9 af hvad den
oprindeligt var (da den endelige pixelværdi vil være midelværdien af 9
pixels).

Dog skal du ikke forsøge at scanne i en interpoleret opløsning, KUN i
scannerens optiske opløsning.

Spørgsmålet er så om støjen i din scanner på nogen måder overdøver
kornene i dine gamle billeder.

I øvrigt skal du ikke spekulere så meget over dynamik, så længe du
scanner papirbilleder. Det er noget andet med dias.

Hilsen
Søren

Fra : Jens Christensen

Dato : 14-04-04 16:21

Hej Søren

Mange tak for dit rigtigt gode og velbegrundede svar, det var venligt af
dig.

Nu kan jeg komme igang med at reparere nogle billeder...

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : PM

Dato : 14-04-04 22:05

Søren Theilgaard wrote:
> scannerens optiske opløsning.
>

> I øvrigt skal du ikke spekulere så meget over dynamik, så længe du
> scanner papirbilleder. Det er noget andet med dias.
>Hej Søren

Har du nogle tips med scanning af dias ?? Jeg har en del der skal scannes og
enkelte med svage farver. Overbelyste med gul som den dominerende farve.
Håber på et par tips

PM

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 15-04-04 08:31

In article <c5k938$egi$1@sunsite.dk>, PM <ps98@Zteliamail.dk> wrote:

> Har du nogle tips med scanning af dias ?? Jeg har en del der skal scannes og
> enkelte med svage farver. Overbelyste med gul som den dominerende farve.
> Håber på et par tips

Hvis du går efter den bedste kvalitet, så anskaf en Imacon scanner.
Bedre bliver det ikke. Men, den koster...

Det er selvfølgelig klar at pris og kvalitet også hænger sammen på
markedet for scanner, men til gengæld er de billige scanner blevet
meget bedre, da den lysfølsomme chip (CCD'en) i scannerne generelt er
faldet kraftigt i pris, og en scanner i dag til ca. 2000,- kan levere
et tilsvarende resultat, som en scanner til 10.000-15.000 kunne for 3-5
år siden.

Dias har et langt bedre farver (flere farvenuancer) end papirbilleder,
og dette kræver lidt ekstra af scanner for at kunne udnytte, bl.a.
density (dynamik). Ellers gælder de samme hovedregler, som jeg skrev i
min tidligere post.

Ellers vil jeg sige at dit spørgsmå primært handler om farvekorrektion,
og her skal du nok have Photoshop på banen.

Her skal du have fat i undermenuen Image -> Adjustments, og kigge på
mulighederne i især "Hue Saturation" og "Channel Mixer", som er god til
at fjerne farvestik. Ellers kan du sikkert også bruge "Color Balance"
hvis farvestikket er i højlys eller i skygge.

"Levels" og "Brightnes/Contrast" er der jo altid brug for.

Især de først-navnte funktioner kræver lidt tillæring for at man komme
til at forstå dem.

Hilsen
Søren

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng.

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

(Remove "NOSPAM" from e-mail address if replying directly to me.)

Fra : PM

Dato : 15-04-04 09:25

Tak Søren
Vil kigge på de beskrevne teknikker. Har ALTID gået uden om hue og sårnt.
Aner jo ikke hvad det betyder.
Men vil nu eksperimentere lidt

Tak igen

PM