Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størrelse på CF-kort
Fra : Peter Jensen

Dato : 13-04-04 21:36

Jeg har et 128 Mb kort i mit Canon G3 og efter et par år opdager jeg at der
står i menuen at kortet er på 122 Mb - det har der muligvis stået hele
tiden. Er det den rå størrelse man angiver på kortet ligesom på en harddisk
som jo også skrumper efter formatering?

Peter Jensen

Fra : HCS [4000]

Dato : 13-04-04 22:04

Det er helt normalt. Formateringen sluger lidt af pladsen.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : chr

Dato : 13-04-04 22:21

"HCS [4000]" <hcstune-no-spam@yahoo.dk> wrote in message
> Det er helt normalt. Formateringen sluger lidt af pladsen.

> [...]

Det er vist mere noget med at en kilobyte på et CF kort er præcist 1000
bytes, og ikke 1024 bytes...

'CF kort'
1 megabyte 1000 x 1000 bytes = 1,000,000 bytes

'normal'
1 megabyte 1024 X 1024 bytes = 1,048,576 bytes

ved at tage 128.000.000 mbytes og dividere med 1.048.576 giver det ca 122
Mbytes....

Chr.

Fra : Thomas Corell

Dato : 14-04-04 07:21

chr wrote:

> Det er vist mere noget med at en kilobyte på et CF kort er præcist 1000
> bytes, og ikke 1024 bytes...

Jeg elsker når man starter med en disclaimer "Det er vist mere noget
med..." ;)

> 'CF kort'
> 1 megabyte 1000 x 1000 bytes = 1,000,000 bytes

CF er (med få undtagelser) RAM, og MB i forbindelse med RAM er 2^20 B.

> 'normal'
> 1 megabyte 1024 X 1024 bytes = 1,048,576 bytes

Det er dyrere at producere et 128.000.000 Byte kort, end et 134217728
Byte kort.

så hvis der vitterligt kun er 128.000.000 Byte, vil det reelt være et
134.217.728 Byte kort hvor man har fjernet adgangen til de sidste
6.217.728 Bytes.

> ved at tage 128.000.000 mbytes og dividere med 1.048.576 giver det ca 122
> Mbytes....

Og hvis man tager et 128MB medie og formaterer det med FAT ender man med
~122MB plads til lagring (hvis man ikke betragter FAT og tilsvarende
husholdning som lagring).

--
Don't waste space

Fra : chr

Dato : 14-04-04 14:40

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og hvis man tager et 128MB medie og formaterer det med FAT ender man med
> ~122MB plads til lagring (hvis man ikke betragter FAT og tilsvarende

det er en jungle her er en lille privat test:

http://kfmb.home.att.net/Card_Sizes_and_Info.htm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-04-04 23:24

Forskellen opstår helt alene, på grund af at alle producenter af
lagringsmedier, det være sig disketter, harddiske, ramkort o.s.v. Alle
regner 1 mb til at være 1.000.000 bytes, og det gør Windows ikke. Du vil
kunne se samme forskel, hvis du kigger i denne computer, vælger C drevet og
egenskaber, så får du opgivet pladsen i både MB og Bytes, og der vil du se
samme forskel. Så 128 Mb, skal for at virke korrekt, være 122 Mb.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-04-04 06:44

Benny Mortensen wrote:
> Forskellen opstår helt alene, på grund af at alle producenter af
> lagringsmedier, det være sig disketter, harddiske, ramkort o.s.v. Alle
> regner 1 mb til at være 1.000.000 bytes, og det gør Windows ikke.

Du svarer på "chr"'s indlæg, men kiggede ikke på det link han sendte ?

--
Don't waste space

Fra : Karl Olsen

Dato : 13-04-04 22:38

Peter Jensen <fup@dk> wrote:

> [...]
> stået hele tiden. Er det den rå størrelse man angiver på kortet
> ligesom på en harddisk som jo også skrumper efter formatering?

Det er snarere det gamle slagsmål om hvorvidt en megabyte er 1000000 bytes
eller 1048576 bytes. Kortet er stemplet med 1000000-megabytes, og kameraet
regner i 1048576-megabytes. At kortet regner i 1000000-megabytes er der
flere forklaringer på:

SI-målesystemet definerer, at Mega betyder 1000000. At nogle computerfolk
engang mente, at det skulle betyde 1048576 i visse sammenhænge (som i
megabytes, men ikke som i megabit/sek) kommer ikke sagen ved, mener
CF-producenten.

Marketingsmæssigt er det jo bedre at sælge et 128 MB-kort end et 122 MB
kort.

Men hvor er de "manglende" 6217728 bytes så blevet af -- kortet bruger jo
flashchips som internt regner i topotenser? Svaret er, at et CF-kort er
opbygget af en controller og nogle NAND-flashkredse. En NAND-flashkreds er
delt op i et antal blokke, f.eks. 2048 blokke à 16384 bytes for en 32 MB
kreds. Fra fabrikken kan nogle af disse blokke være dårlige, og i løbet af
CF-kortets levetid kan yderligere nogle blokke blive dårlige. Typisk
garanteres 2008 gode blokke ud af 2048 efter 100000 sletninger.
Controlleren i CF-kortet skal altså holde 40 erstatningsblokke i reserve til
dårlige og kommende dårlige blokke. Derudover skal der bruges et par blokke
til "vendeplads" under sletteoperationer, og måske nogle til at holde
firmware og andre interne data til controlleren. Derfor er ikke alle
134217728 bytes i et 128 MB kort til rådighed.

Karl Olsen

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-04-04 10:34

> [...]
> står i menuen at kortet er på 122 Mb - det har der muligvis stået hele
> tiden. Er det den rå størrelse man angiver på kortet ligesom på en

Tak for udtømmende info.

Peter Jensen