Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CX 6200
Fra : Casper Bang

Dato : 13-04-04 18:57

Jeg overvejer at købe følgende kamera:

Jeg skal som i nok kan regne ud ikke bruge kameraet professionelt; skal
kunne tage et billede af min bil, med til en fest og lignende ind imellem.
Jeg vil helst ikke slæbe rundt på et stort professionelt kamera, og zoom er
egentligt heller ikke nødvendigt for mig.
Jeg har lige nu et rimeligt billigt "normalt" kamera, men bruger det ikke da
jeg aldrig får fremkaldt filmene (sidste gang havde alle billeder et
lyserødt skær; nok fordi det havde ligget i kameraet i en 3 års tid).
Så jeg har brug for et digitalkamera til enkelte billeder en gang imellem.

Tror i det er et godt køb, til den smule jeg nu vil komme til at bruge det?
Er der eventuelt bedre køb i kan foreslå mig?

MVH
~Casper Bang

Fra : Esben

Dato : 13-04-04 23:40

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:407c29d8$0$124$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
det?
> Er der eventuelt bedre køb i kan foreslå mig?

Det er et ok kamera at starte med, men når du køber et digitalkamera kommer
du hurtigt til at tage mange flere billeder end du gjorde før - og så ærger
du dig over at du ikke købte et lidt bedre.

Ulemper ved cx6200:
Dårlige farver
Dårlig lysfølsomhed
For høj komprimering af billederne
Dårlig fokus på lang afstand

Fordele:
Simpelt og meget nemt at bruge
Billigt
God batterilevetid

--
Esben

Fra : Casper Bang

Dato : 14-04-04 10:18

> [...]
ærger
> du dig over at du ikke købte et lidt bedre.

Jeg har godt nok også set på kameraer der er lidt bedre kvalitet, og som
derfor koster en del mere... Om jeg kommer til at savne et bedre kamera er
jo altid svært at forudse.
Jeg vil helst ikke have et kamera som fylder meget; de dyre kameraer nogle
har, med store optiske linser etc... giver sikkert genial kvalitet - men de
er så (imho) også lidt mere klodsede at slæbe rundt på... Det skal være et
kamera som jeg lige kan smide i inderlommen når jeg går en tur etc...

> Ulemper ved cx6200:
> [...]

Jeg kan se at kvaliteten af billedet er dårligt i forhold til et dyrt
kamera - men HVOR dårligt? Ved godt det er et svært spørgsmål at svare på,
men skal jeg forvente at billederne er direkte ubrugelige, eller bare en
smule utydelige i forhold til et godt kamera?
Det er lidt svært for mig at finde ud af hvordan man kan forvente at
billederne kommer til at se ud :s

Tak for hjælpen indtil videre!!
~Casper Bang

Fra : Peter Schroeder

Dato : 14-04-04 07:56

"Casper Bang" skrev
> Tror i det er et godt køb, til den smule jeg nu vil komme til at bruge det?
> Er der eventuelt bedre køb i kan foreslå mig?

Hvis ikke du får fremkaldt de billeder du tager nu,
hvorfor tror du så at det bliver anderledes fordi
du køber et digitalkamera?
Et digitalkamera kræver en indsats af fotografen
efter at billederne er taget, både computer-, printer-
og distributionsmæsssigt.
Mit råd må være at forsætte som du gør nu, med
analog kamera, knips løs, men lad være med at komme
film i, så slipper du for at ægre dig over at du ikke
får billederne fremkaldt.
Hvis du ikke selv har savnet de billeder, du ikke får
fremkaldt, er der såmænd nok heller ingen andre der gør det.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Casper Bang

Dato : 14-04-04 10:14

> Hvis ikke du får fremkaldt de billeder du tager nu,
> hvorfor tror du så at det bliver anderledes fordi
> du køber et digitalkamera?

Well, grunden til at jeg ikke får dem fremkaldt er at jeg ikke tager vildt
mange billeder; film og fremkaldelse koster en del.
Det sker tit at jeg liige har brug for at vise et eller andet på nettet,
hvor det ville være rart at kunne tage et billede af det. At bruge en hel
film på at vise et eller andet vil være ret dyrt i længden.

> Et digitalkamera kræver en indsats af fotografen
> efter at billederne er taget, både computer-, printer-
> og distributionsmæsssigt.

Jeg forventer ikke at billederne skal ud på papir; jeg ser sjældent mine
almindelige billeder igennem anyway. Men det at have dem på computeren gør
at jeg kan bruge dem til mange andre formål... og at jeg altid har
billederne når jeg en gang får lyst til at se tilbage på et eller andet.

> Hvis du ikke selv har savnet de billeder, du ikke får
> fremkaldt, er der såmænd nok heller ingen andre der gør det.

Det er ikke så meget billeder fra ferier og lignende jeg står og har brug
for; mere billeder af min nye bil som jeg lige kan sende ud til nogle folk
på nettet etc... Med et så lavt behov jeg har for billeder, ville det tage
et halvt år før de fik det at se hvis jeg skulle vente til en film var
fyldt.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 14-04-04 11:09

"Casper Bang" skrev
> [...]
> på nettet etc... Med et så lavt behov jeg har for billeder, ville det tage
> et halvt år før de fik det at se hvis jeg skulle vente til en film var

Jeg prøvede med vilje at provokere dig, på samme
måde som jeg provokerer min svigermor når hun
får en fiks idé. he he.
Og du har ret: Hvad er kvalitet og hvordan definerer
man sit behov.
Bortset fra optisk zoom, som jeg synes er rart at ha', tror
jeg du ville få glæde af en TV-udgang, så dine
billeder kan betragtes på fjernsynet direkte ( hvis
dit TV eller video har en tilsvarende AV-indgang
gult phonostik))

Fra : Casper Bang

Dato : 14-04-04 11:19

> Bortset fra optisk zoom, som jeg synes er rart at ha'

Njaa, zoom er da rart at have, men spørgsmålet er trods alt også penge ;)

> [...]
> billeder kan betragtes på fjernsynet direkte ( hvis
> dit TV eller video har en tilsvarende AV-indgang

Min computer har TVout, så dybest set giver det samme resultat :p

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 14-04-04 16:38

Casper Bang wrote:
> Jeg overvejer at købe følgende kamera:

Se billeder taget med det her:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/cx6200_samples.html

Og resten af steves anmeldelse her
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/cx6200.html

Kig evt også her for mere info
http://www.google.dk/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=kodak+cx6200+review&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv%7Clang_de

Lyder som om at det til prisen er ok til snapshots, men forvent ikke
superkvali. Sikkert som et billigt film-point and shoot kamera til 300,-
eller noget i den stil.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Casper Bang

Dato : 14-04-04 20:20

> Se billeder taget med det her:
> http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/cx6200_samples.html

Det ser da ret flot ud... Bedre end jeg havde forventet faktisk.

> Og resten af steves anmeldelse her
> http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/cx6200.html

God review. Havde ikke tænkt på at der var skrevet reviews om kameraer :p
Ved jeg da fra nu af.
Ser ud til at være liiige det kamera jeg ledte efter. Jeg har bestilt det :)

> Lyder som om at det til prisen er ok til snapshots, men forvent ikke
> superkvali. Sikkert som et billigt film-point and shoot kamera til 300,-
> eller noget i den stil.

Lyder som den type kamera jeg skal bruge.
Tak!

Fra : Casper Bang

Dato : 16-04-04 18:07

> Jeg overvejer at købe følgende kamera:

Jeg har i dag modtaget kameraet med pakkepost.
Jeg er yderst tilfreds med resultatet. Se for eksempel dette billede som er
taget med kameraet:
www.secretsofwar.net/hotcut/nytkameratest.JPG
Jeg synes selv at den tager gode billeder.
Hvis der ikker er nok lys bliver det meget kornet, men under de rigtige
betingelser ser det rigtigt flot ud.

Tak for hjælpen allesammen.