Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
+ / - Nikon D70 ?
Fra : ab

Dato : 13-04-04 13:02

Har været så uoverlagt at investere i en D70 (levering fra hylden hos en
lokal fotohandler for kr. 11.800,- incl. 18/70 mm) - og i modsætning til
andre meldinger er jeg ikke så imponeret. Måske mest fordi jeg ikke helt
havde gjort mig klart, hvad det ville sige kun at bruge søgeren i øjenhøjde
(hvis man da skal se, hvad der er i søgeren). Har været vældig glad for at
bruge skagtsøgere på analoge og "søger-monitor" (på CP-5700).

Mon nogen ved, om der findes en vinkel-søger til en D70 - har ikke haft held
med at finde en sådan (så investeringen ikke skal blive i skuffen).

ab

Fra : khs

Dato : 13-04-04 13:21

Manualen nævner nederst side 190 at der findes en DR-6 vinkelsøger. Google
viser dig et billede af den

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : ab

Dato : 13-04-04 14:12

"khs" <khs@spam.spam> skrev i en meddelelse
> Manualen nævner nederst side 190 at der findes en DR-6 vinkelsøger. Google
> viser dig et billede af den

1K-tak - det er jo øjnene vi først bliver blinde på. Så er det bare med at
finde et foto af "dimsen" (- og en pris)

ab

Fra : Peter Holm

Dato : 13-04-04 23:05

ab wrote:
> "khs" <khs@spam.spam> skrev i en meddelelse
>>

> 1K-tak - det er jo øjnene vi først bliver blinde på. Så er det bare
> med at finde et foto af "dimsen" (- og en pris)
>
> ab

her er en dr-5
http://www.photosharp.com.tw/forum2003/topic/topic.asp?forum_id=28&Code=20040403000040&fPage=1&Page=1

Findes noget tilsvarende til Canon 300d ?

Peter

Fra : Frederik Thorup

Dato : 13-04-04 23:52

> Findes noget tilsvarende til Canon 300d ?

Ja selvfølgeligt, prøv at se i manualen, den danske s. 128. Dimsen hedder
"vinkelfinder C"

MVH
Frederik

Fra : C. Poulsen

Dato : 13-04-04 21:39

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote in message news:<tEQec.1366$%B2.894@news.get2net.dk>...
> [...]
>
> Mon nogen ved, om der findes en vinkel-søger til en D70 - har ikke haft held
> med at finde en sådan (så investeringen ikke skal blive i skuffen).

Er det kun denne vinkelsøger der gør du ikke er imponeret, eller er
der andre mangler ved D70, kan du ikke skrive lidt om hvad det er der
gør du ikke er imponeret.
Jeg er lidt nysgerrig da jeg går med tanker om at investere i samme.

Carsten

Fra : ab

Dato : 14-04-04 10:46

> [...]
> gør du ikke er imponeret.
> Jeg er lidt nysgerrig da jeg går med tanker om at investere i samme.

Jeg var indtil for nyligt været lige så nysgerrig / i tvivl.

Nej, det har ikke meget med denne søger at gøre, men mere om jeg evt. ved at
supplere med denne søger, kan afhjælpe noget af det jeg betragter som
ulemper ved kameraet. Det første "chok" jeg fik, var da det gik op for mig
at mini-monitoren ikke kunne virke som søger - og åbenbart ikke gør det på
nogen DSLR-kamera. Endnu en overvejelse vejet op mod div. fordele ved
udskiftelig optik m.m. faldt så ud til, at jeg måtte kunne bruge kameratypen
når alle andre kan - har også en stribe Nikkor-objektiver som passer til
(selv om opløsningen må skulle fordeles på en mindre flade med deraf
følgende forringelse). Da jeg så havde den i hånden blev jeg nærmest
overrasket over, at den fylder så meget - der er jo ikke tale om et
"ferie-kamera", men jeg har altid ment at det ikke var den store ulempe at
slæbe på udstyr for at få et godt resultat.

Trods max. følsomhed på 3,5 er søgeren rimelig lys at kikke gennem.
Den indbyggede blitz er nærmest kun til at bruge som udløser på mine andre
blitz via slave og jeg synes ikke at den gør det nær så godt som den, der
sidder i den CP-5700 jeg bruger i forbindelse med mit arbejde - denne blitz
kan bruges til almindelige festfotos m.v. og det har jeg ikke kunne få
D70´eren til at gøre tilsvarende - måske er det et spørgsmål om at gå op i
følsomhed.
Plastikpræget er ikke iøjnefaldende og jeg synes ikke, at den mærker speciel
"plastic-agtigt".
Det er 70 skud i formatet "large" på et 128 MB-kort svarende til 280 på et
512 MB til kr. 1.000,-.
Batteriet skal sikker suppleres med et ekstra. Jeg har via en bekendt fået
kontakt til ekstra batteri for under kr. 200,- og i Tyskland skulle det
endda kunne gøres endnu billigere.
Jeg falder ikke i svime over opløsningen på 18-70´eren, men det må være rent
galt med den billigere zoom, der kan købes med for en tudse.

Jeg er stadig ikke helt overbevist mht. om en CP-8700 ikke ville have
passet bedre til mine krav, men den har jo ikke fået de bedste ord med på
vejen i div. tests.

ab

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-04-04 18:30

In article <CL7fc.1980$Yi.900@news.get2net.dk>, ab wrote:
> [...]
> når alle andre kan - har også en stribe Nikkor-objektiver som passer til
> (selv om opløsningen må skulle fordeles på en mindre flade med deraf

Ja man siger at en 6 mpixel APS-C sensor er ved at være tæt på at presse
selv en timelig god L-optik. Den er ihvertfald bedre end en billig
film.

> Det er 70 skud i formatet "large" på et 128 MB-kort svarende til 280 på et
> 512 MB til kr. 1.000,-.

Du bør bruge RAW formatet. Giver mulighed for at hente et stykke over 1 blænde
i lys/skygge ved konvertering, og du kan køre i 16/48 bit farver gennem dine
initielle justeringer og dermed undgå farvebånd på resultatet.

På mit EOS 300D kan jeg sagtens hente 2 fulde blændetrin. Ved en fejl
er billederne her: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=68335
undereksponeret to fulde trin ved optagelsen, og det var ikke noget
problem at redde dem. Det var bare at justere højlys/skygge som
normalt!

> Jeg er stadig ikke helt overbevist mht. om en CP-8700 ikke ville have
> passet bedre til mine krav, men den har jo ikke fået de bedste ord med på
> vejen i div. tests.

Udskiftelig optik, og ikke mindst en meget kort DoF er fordelene ved
dslr.

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-04-04 07:24

Povl H. Pedersen wrote:

> Udskiftelig optik, og ikke mindst en meget kort DoF er fordelene ved
> dslr.

Pas på ikke at tillægge 'SLR' betydninger. SLR siger i virkeligheden kun
noget om hvordan søgeren er konstrueret. Der findes (d)SLR:
- hvor man ikke kan skifte objektiv
- med lille billedsensor (dermed stor dybdeskarphed)
- dSLR hvor man kan bruge LCD'en som søger (søger med halvspejl fremfor
helspejl der klapper væk)

I nogle sammenhænge er en kort DoF ikke en fordel. Typisk eksempel kunne
være foto's af bryllupsgæsterne der spiser ved langbordet, eller
bevægende ting man ikke kan fokusere på (modkørende bil e.lign).

Så der er ikke noget unerviselt svar på "hvad er bedst", det afhænger af
hvad det skal bruges til, hvordan fotografen arbejder og hvad man vil
opnå.

--
Don't waste space

Fra : Jan F.

Dato : 15-04-04 09:03

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> I nogle sammenhænge er en kort DoF ikke en fordel. Typisk eksempel kunne
> være foto's af bryllupsgæsterne der spiser ved langbordet, eller
> bevægende ting man ikke kan fokusere på (modkørende bil e.lign).

....eller ved makrofotografering vil en stor dybdeskarphed være at
foretrække.

Jan F.