Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
flourcens og foto
Fra : JHF

Dato : 13-04-04 09:16

Hej
Jeg skal fotografere selvlysende områder på nogle mennesker. Det er områder
som floucerer når de udsættes for specielt lys fra et lysstofrør. Jeg tror
det er noget i retning af det lys der på diskoteker giver gæsterne MEGET
hvide tænder og afslører ALT skæl fra håret.

Skal jeg bruge et specielt filter for at fremhæve denne floucens?

Eller kan jeg blot indstille hvidbalancen? (Nikon D100)

JHF

Fra : Peter Schrøder

Dato : 13-04-04 16:26

"JHF" skrev
> [...]
> det er noget i retning af det lys der på diskoteker giver gæsterne MEGET
> hvide tænder og afslører ALT skæl fra håret.

Det er faktisk ikke til at svare på hvordan fluorescens påvirker
et billede. Almindelige film reagerer meget forskelligt på
fluorescerende farver, hvilket er årsagen til at visse farver gengives
helt forkert, typisk på tekstiler. Jeg kunne forestille mig at den
slags billeder ville skulle underbelyses en del. Men jeg ved det ikke...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 14-04-04 07:03

Hej ,

Mon ikke det er sk. black light - som svjh er i den nære ende af
UV-spektret. Når lyset absorberes i visse materialer (f.eks. tænder og
hvide t-shirts udsender disse lys med en anden bølgelængde i det
synlige spektrum. Meget groft sagt, altså.

>Det er faktisk ikke til at svare på hvordan fluorescens påvirker
>et billede. Almindelige film reagerer meget forskelligt på
>fluorescerende farver, hvilket er årsagen til at visse farver gengives

Enig - jeg vil tro det bliver et helvede at filtrere, selv digitalt,
men hvis du "bare" skal have effekten tror jeg man kan komme langt med
et 80B og tungsten hvidbalance.

Se evt. hvad ham her får ud af emnet - du kunne jo mail'e manden og
spørge om detaljer og dele med os andre bagefter

http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=100051
http://www.sensual-eye.com/ (Gallery->Special->Ultraviolet)

Mvh Anders