Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gåde råd og vejledning i køb af Canon EF 1~
Fra : OmmiZZ

Dato : 12-04-04 10:39

Hej NG..!

Jeg er på jagt efter en linse til mit Canon EOS1000F....jeg vil helst kunne
bruge den uden blitz, og jeg er derfor blevet anbefalet at købe en fast og
ikke en variabel, da den efter sigende skulle være mere lysfølsom..(Holder
dette..?!)

Jeg skal bruge en 135mm (Igen blevet anbefalet) da jeg på forhånd har en
35-80mm (standard) men gerne vil udfordre mulighderene for gode closeup´s

Hvad kan i give af anbefalinger, da jeg jo som mange ikke har alvernden at
gøre godt med kroner øre mæssigt..:) , ikke er prof, og ikke er har som krav
at det skal være nyt, ej heller at det skal være Canon obj....!

Har søgt på diverse sider på nettet....med udgangspunkt i denne..:
http://hjem.get2net.dk/Egedorf/fotolinks.htm men kan ikke finde en 135mm der
koster under 5000, og som har en 2.0 som laveste blænde.....(er nok lidt
overdrevet til mig)

På forhånd tak
Thomas

Fra : nyrup

Dato : 12-04-04 14:26

Ja, nu kender jeg ikke så meget til Canon SLR, da det er
Nikon jeg har. Men det må jo absolut være et makro objektiv du er ude efter.
Er det ikke muligt at finde et makro-objektiv brugt? - Jeg har selv købt
nogle brugte, ældre, manuelle Nikon objektiver med fast brændvidde, som jeg
er vældig tilfreds med. Jeg kan klart anbefale det.
Ellers er der jo f.eks. Sigma, som også laver ok objektiver.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-04-04 20:59

"OmmiZZ" <ommizz@NOSPAMommizz.dk> wrote in

> [...]
> kunne bruge den uden blitz, og jeg er derfor blevet anbefalet at købe en
> fast og ikke en variabel, da den efter sigende skulle være mere

Ja, generelt er objektiver med faste brændvidder mere lysstærke end zoom-
objektiver, med mindre man køber meget dyre (og tunge og store) zoom-
objektiver.

Hvor skal du bruge objektivet henne (indendørs/udendørs) og til hvad?

> Jeg skal bruge en 135mm (Igen blevet anbefalet) da jeg på forhånd har en
> 35-80mm (standard) men gerne vil udfordre mulighderene for gode closeup´s

Mener du portræt close-ups eller makro close-ups?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Jan F.

Dato : 13-04-04 08:14

> [...]
der
> koster under 5000, og som har en 2.0 som laveste blænde.....(er nok lidt

Du har ret, den findes ikke. Måske skulle du lempe lidt på dit krav til
blænden.
Du skriver at du vil tage gode closeups, og jeg synes du skal overveje et
makroobjektiv fra Canon, Tamron, Sigma i den nævnte rækkefølge.

Jan F.