Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Angående betaling til udlandet
Fra : CP

Dato : 11-04-04 10:54

Hej gruppe

Da der nu og da er spørgsmål med relation til, hvordan man kan betale varer
købt i udlandet, kan jeg give flg. tip:

Det nemmeste er normalt Visa, men da Visa er et kreditkort, er det ikke
alle, der er udstyret med sådan et.

I stedet for kan man få et Visa Electron kort. Forskellen er, at med Visa
Electron kan man KUN bruge de penge, der ER på kontoen. Derfor kan såvidt
jeg ved alle få sådan et.

Gebyret er 150 kroner om året, og dertil kommer kun vekselomkostningerne,
som er meget lave. Visa Electron kortet er typisk tjent hjem på en enkelt
handel eller højst to i udlandet i forhold til efterkrav eller
forudbetaling, og det kan desuden bruges til (mod et klækkeligt gebyr, f.
eks. 5.,50 kr) at hæve i fremmede pengeautomater i Danmark, der kan betales
benzin med det mange steder uden gebyr osv. - og det kan ligeledes mod gebyr
bruges til at hæve i tusindvis af pengeinstitutter i udlandet. Der kan endda
hæves store beløb på det - hvis man altså bare har pengene på sin konto.

mvh Carsten

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 11-04-04 11:41

"CP" <Naturbillederfjernes@postkasse.net> skrev i en meddelelse
> [...]
endda
> hæves store beløb på det - hvis man altså bare har pengene på sin konto.

Hej endnu et tip:
Efter nye EU regler kan man nu betale over Netbank ved at udveksle IIBAN
kontonumre. Man går ind i udlandsbetaling, vælger kontnummer, Modtager og
afsender deles omkostningerne (så koster det ca. 20 kr. for hver part, evt.
lægge oveni aht. modtageren). Modtageren ser så din betaling i løbet af et
par dage.

Dernæst er der jo PayPal systemet som kan bruges overalt. Hvis man selv er
tilmeldt systemet, sender man en mail fra systemet til en mailadresse, og
køberen betaler så med sit kreditkort. Systemet er meget udbredt i USA.
Fordel man har pengene på plads i løbet af få sekunder. Og man kan i øvrigt
overføre beløbet til sin danske konto med det samme.

Ulempe: systemet kræver 4 % gebyr, som sælgeren skal betale. Skal i givet
fald lægges oveni.
Altså IBAN systemet er bedst for større beløb indenfor EU, PayPal (og
Bidpal) er god ved mindre beløb og resten af verden.

Fra :

Dato : 11-04-04 15:24

> [...]
> Altså IBAN systemet er bedst for større beløb indenfor EU, PayPal (og
> Bidpal) er god ved mindre beløb og resten af verden.

Hej til gruppen.
Jeg har prøvet Netbamk et par gange og det er gået ganske godt (ebay.de).Dog
forlanget Danske Bank 20 kr fra afsender og de Tyske banker 100 kr ,ialt
120.Paypal er ikke særligt udbredt i Tyskland.
Hilsen Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-04-04 16:25

In article <c5bkdp$dlm$1@news.cybercity.dk>, HØ wrote:
> [...]
> forlanget Danske Bank 20 kr fra afsender og de Tyske banker 100 kr ,ialt
> 120.Paypal er ikke særligt udbredt i Tyskland.

Jeg har flere gange indbetalt 10 Euro ekstra til modtagerens gebyr
ved betalinger til Tyskland. Prisen man opkræves er vist 7-8 Euro
normalt. Så en overførsel til Tyskland regner jeg med koster 100 kr.
Men det er billigere end efterkrav hvor PostDK vil have 100 kr i
gebyr oveni det afsenderen betaler.

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 11-04-04 20:12

meddelelse news:slrnc7ioqq.113.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> [...]
> normalt. Så en overførsel til Tyskland regner jeg med koster 100 kr.
> Men det er billigere end efterkrav hvor PostDK vil have 100 kr i

Hej igen
Ved netbank betaling udland ses i det mindste hos BG Bank følgende
valgmuligheder:
1) afsender - modtager deles om omkostningerne
2) afsender betaler omkostningerne
3) modtager betaler omkostningerne

Første mulighed er ubetinget den billigste - i størrelsesorden 20 kr. for
hver.
Ved de øvrige muligheder hedder det 20 kr. plus ekstra 100 kr. så vælg den
første og send evt. 3 ekstra Euro med derned.

KJ

Fra : CP

Dato : 11-04-04 20:19

> [...]
> normalt. Så en overførsel til Tyskland regner jeg med koster 100 kr.
> Men det er billigere end efterkrav hvor PostDK vil have 100 kr i

-------

Jamen hvorfor så ikke Visa Electron, når der åbenbart er store gebyrer på
netbank og efterkrav m.m?

Jeg købte en sjat-vare hos Isar Foto i januar. De opkrævede deres normale
gebyr for kort-betalte forsendelser til udlandet og efterfølgende gav jeg
ca. 2 kroner - to kroner - i vekselomkostninger, men kursen var meget lav i
forhold til det, jeg skulle have betalt i en bank for at købe Euro.

PS: Jeg skal da lige nævne, at jeg ikke er bankmand, Visa-mand eller sådan
noget - det er bare et tip.

mvh Carsten

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 12-04-04 14:11

CP wrote:
> [...]
> forhold til det, jeg skulle have betalt i en bank for at købe Euro.
>
> PS: Jeg skal da lige nævne, at jeg ikke er bankmand, Visa-mand eller sådan

Det er fint nok hvis man handler i en forretning som tager kortet, men
der er ikke mange private der gør. Her er bankoverførsel at foretrække.

Jeg har også prøvet det med BG Bank, og efter at have prøvet at betale
hele gebyret (20+100 kr.) spurgte jeg senest en sælger hvad det kostede
ham at modtage mine penge, hvis vi delte omkostningerne - svaret var:
Nul! Dvs. jeg kunne have foræret banken 100 kr. for ingenting!

Jeg har spurgt i banken hvad de 100 kr. dækker, og det er en pris som
sikrer at de sjældent, sikkert aldrig, har underskud på at betale
modtageromkostningerne. Hvis jeg skal modtage penge på kontoen koster
det til sammenligning 30 kr.

Så spørg hellere modtageren hvad det koster og læg beløbet til
overførslen - hvis der er noget at lægge til.

Til gengæld skal man betale et extra gebyr på 10 kr. for en advis,
hvilket ikke fremgår af prislisten for udlandsbetalinger. Måske kan man
vælge den fra, men jeg har ikke lige fundet ud af hvordan.

Mvh Lars Sch-M

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 00:01

Det er da let nok, jeg har da et par kreditkort(VISA, express osv.) bare
give mig URL'en i fx. USA og send mig nogle kroner + gebyr, så omregner jeg
til USD og lover at sende dem et tilsvarende beløb dollars* og sende den til
den addresse du specificerer!

At your service! <honnør>

*Canadiske dollars naturligvis LOL!

PS: OK det var en meget dårlig meget forsinket aprilsnar men det måtte bare
ud LOL!