Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot A75 ??
Fra : Brian C

Dato : 10-04-04 18:44

Hej Jeg er på kig efter et digital kamera og er brændt lidt varm på et
Canon Powershot A75. Jeg har dog følgende spørgsmål som jeg håber en
kan svare på:

Kan man med kameraets autofokus vælge et bestemt fokuspunkt (af de
vistnok 9) eller kan autofokus slåes fra, så man kan fokusere manuelt ?

Er den indbyggede blitz anvendelig (også indendøre eller kan/bør
man montere en ekstern ?

Kameraet levereres med et 32MB compact flash kort - hvor mange billeder
kan man realistisk regne med at have på et sådant kort ?

Har det betydning at kameraet kun understøtter compact flash type I
kort - eller er det almindeligt ?

Hvor store Compact Flash type I kort kan man få ?

Er der nogen der ellers har ris/ros til overs for kameraet hører jeg
selvfølgelig også gerne.

--

Hilsen Brian C

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-04-04 23:11

Brian C skrev:
> [...]
>
> Kan man med kameraets autofokus vælge et bestemt fokuspunkt (af de
> vistnok 9) eller kan autofokus slåes fra, så man kan fokusere manuelt ?

Jeg har ikke selv et a75, men kun et a70, og har læst lidt om
forskellen, jeg er ret sikker på de svar jeg giver her nedenfor, men du
vil kunne få helt eksakte svar på linkene fra den her søgning:
<http://www.google.com/search?q=canon+a75+review>...

Autofokus kan slås fra, jeg tror ikke du kan vælge andre fokuspunkter
end alle/center.

> Er den indbyggede blitz anvendelig (også indendøre eller kan/bør
> man montere en ekstern ?

"anvendelig" er mange ting, jeg mener at den er anvendelig, men at du
får udvidet arbejdsområde med en ekstern...

> Kameraet levereres med et 32MB compact flash kort - hvor mange billeder
> kan man realistisk regne med at have på et sådant kort ?

omkring 40 (i højeste opløsning og næstbedste kompressionsfrihed, halver
hvis du vil have mindst mulig kompression!).

> Har det betydning at kameraet kun understøtter compact flash type I
> kort - eller er det almindeligt ?

Det er helt almindeligt for den her serie kameraer - og også for ixus-
serien. Det har selvfølgelig _betydning_ fordi man ikke kan bruge
microdrive eller andre medietyper i, men CF er til gengæld hurtigt og
billigt, så det er ikke noget problem.

> Hvor store Compact Flash type I kort kan man få ?

vist nok 6GB pt, de er lette at skaffe til og med 1GB (jeg har to 256
kort som rækker fint til mit forbrug).

> Er der nogen der ellers har ris/ros til overs for kameraet hører jeg
> selvfølgelig også gerne.

Hvis det bare er lige så godt som a70 så har jeg stor ros til overs for
det. Anmeldelserne synes at mene at det _er_ lige så godt, så jeg vil
ikke tøve med en klar anbefaling!

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Brian C

Dato : 10-04-04 23:40

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> <http://www.google.com/search?q=canon+a75+review>...
>
> Autofokus kan slås fra, jeg tror ikke du kan vælge andre fokuspunkter

Hmm det var ærgerligt - det er én af de ting jeg godt kan lide ved
eos300 som jeg er vant til.

> "anvendelig" er mange ting, jeg mener at den er anvendelig, men at du
> får udvidet arbejdsområde med en ekstern...
Fint !

> [...]
> billigt, så det er ikke noget problem.

> vist nok 6GB pt, de er lette at skaffe til og med 1GB (jeg har to 256

Når man kan få dem så store, er det (for mig) uden betydning at man er
begrænset til den ene type.

> Hvis det bare er lige så godt som a70 så har jeg stor ros til overs
> for det. Anmeldelserne synes at mene at det er lige så godt, så jeg
> vil ikke tøve med en klar anbefaling!

Det lyder da herligt

> mvh
>
> Jesper Brunholm

Tak for svarene !

--

Hilsen Brian C

Fra : Henrik Lund Nielsen

Dato : 11-04-04 08:54

Jeg har haft et Canon PowerShot A75 i en uge, og jeg har indtil videre ikke
fundet nogle svagheder. Lang batterilevetid (med genopladelige batterier),
næsten ingen udløserforsinkelse, mange manuelle indstillingsmuligheder, og
så tager det nogle flotte og knivskarpe billeder.

Og ja, man kan godt fokusere manuelt, men jeg har nu ikke prøvet det, for
jeg synes, autofokussystemet fungerer helt fint.

Blitzen er rimelig kraftig, og jeg synes, at den rækker så langt, at den er
anvendelig i langt de fleste situationer.

Jeg vil dog foreslå at købe et større compact flash.kort, da der ellers kun
er plads til 18 billeder i bedste kvalitet. Hvor stort kortet skal være
afhænger helt af hvad du har brug for. Har selv købt et 128 MB-kort.

Henrik Lund Nielsen

Fra : Brian C

Dato : 11-04-04 09:58

Henrik Lund Nielsen wrote:

> [...]
> genopladelige batterier), næsten ingen udløserforsinkelse, mange
> manuelle indstillingsmuligheder, og så tager det nogle flotte og

Jamen det lyder jo bare herligt !

> Og ja, man kan godt fokusere manuelt, men jeg har nu ikke prøvet det,
> for jeg synes, autofokussystemet fungerer helt fint.

Det gør det givetvis, men indimellem kan man jo ønske at fokusere på
noget andet (f.eks. noget i baggrunden) end det kameraet synes.

> den er anvendelig i langt de fleste situationer.

Hvis det bare kan bruges i de fleste situationer er det ok med mig.

> [...]
> ellers kun er plads til 18 billeder i bedste kvalitet. Hvor stort
> kortet skal være afhænger helt af hvad du har brug for. Har selv købt

Enig - ellers skal man jo ned prioritere kvaliteten og det er vel ikke
meningen.

> Henrik Lund Nielsen

Tak for dit svar !

--

Hilsen Brian C

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-04 10:23

> Det gør det givetvis, men indimellem kan man jo ønske at fokusere på
> noget andet (f.eks. noget i baggrunden) end det kameraet synes.

Så retter du kameraet mod dét i baggrunden, du ønsker at fokusere på,
trykker halvt ned på udløseren, lader kameraet fokusere, retter kameraet
tilbage til det ønskede motiv og trykker helt ned på udløseren.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

Fra : Ole Helms

Dato : 11-04-04 10:31

On 10 Apr 2004 17:43:44 GMT, "Brian C" <aodck@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Kan man med kameraets autofokus vælge et bestemt fokuspunkt (af de
>vistnok 9) eller kan autofokus slåes fra, så man kan fokusere manuelt ?
Du kan fokusere manuelt, men jeg holder mere af at låse den med
MF-knappen.
http://www.canon.co.jp/Imaging/psa75/204-e.html#03

I den manuelle indstilling kan man vælge 3 niveauer for flash output -
en rimelig mulighed for at styre lidt, når man bruger slaveflash.
http://www.canon.co.jp/Imaging/psa75/205-e.html#01

>Er der nogen der ellers har ris/ros til overs for kameraet hører jeg
>selvfølgelig også gerne.
Anmeldelse http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a75.html

Jeg er meget tilfreds med mit A75, som jeg valgte at købe efter
anskaffelsen af fire A80 til min arbejdsplads (de er næsten altid i
brug ). Især sætter jeg pris på det større display men savner
muligheden for at gemme flere opsætninger.
Jeg tror A75 deler chip med A70 og forskellen i billedkvaliteten
mellem A75 og A80 forekommer mig ikke at være så overvældende endda.
Du burde måske læse et modsynspunkt på
http://albert.achtung.com/cameras/A80/index.html#A70A80

Lidt tips og ideer kan du finde i dette forum:
http://forums.powershot-a.com

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Brian C

Dato : 11-04-04 18:22

Ole Helms wrote:

> Du kan fokusere manuelt, men jeg holder mere af at låse den med
> MF-knappen.
> http://www.canon.co.jp/Imaging/psa75/204-e.html#03

Tak for tippet og linket.

> I den manuelle indstilling kan man vælge 3 niveauer for flash output -
> en rimelig mulighed for at styre lidt, når man bruger slaveflash.
> http://www.canon.co.jp/Imaging/psa75/205-e.html#01

Ok, men jeg tror nu jeg vil nøjes med den indbyggede.

> Anmeldelse http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a75.html

Jep, den er også ok, men jeg var mere på jagt efter erfaringer fra
egentlige brugere - som netop dig

> [...]
> Du burde måske læse et modsynspunkt på
> http://albert.achtung.com/cameras/A80/index.html#A70A80
>
> Lidt tips og ideer kan du finde i dette forum:

Tak for svarene og din tid !

--

Hilsen Brian C

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 11-04-04 12:16

Brian C wrote:

> Kameraet levereres med et 32MB compact flash kort - hvor mange billeder
> kan man realistisk regne med at have på et sådant kort ?

Det kommer an på hvilken kvalitet du tager billederne i.
De bedste billeder på et A75 fylder vel omkring 2.5M. 32/2.5~=12. Altså
ca. 12 billeder.

> Har det betydning at kameraet kun understøtter compact flash type I
> kort - eller er det almindeligt ?

Ja, det har naturligvis en betydning.
Et som understøtter CF type II kan både læse type I og type II.

http://gate2prices.dk

> Er der nogen der ellers har ris/ros til overs for kameraet hører jeg
> selvfølgelig også gerne.

Jeg synes du skulle tage og læse denne tekst:
http://albert.achtung.com/cameras/A80/index.html
Den er meget interessant.
Dog handler den mest om A80, men der omtales også A75 deri.

Der står bl.a. hvorfor forfatteren foretrækker A80 frem for A75.

Mvh
Thomas Damgaard

Fra : Brian C

Dato : 11-04-04 18:25

Thomas Damgaard Nielsen wrote:

> Det kommer an på hvilken kvalitet du tager billederne i.
> De bedste billeder på et A75 fylder vel omkring 2.5M. 32/2.5~=12.
> Altså ca. 12 billeder.

Ja det er jo ikke meget.

> Ja, det har naturligvis en betydning.
> Et som understøtter CF type II kan både læse type I og type II.

Ok, dumt spørgsmål.

> [...]
> Dog handler den mest om A80, men der omtales også A75 deri.
>
> Der står bl.a. hvorfor forfatteren foretrækker A80 frem for A75.

God og omfattende tekst med megen allround-digital info så tak for
linket.

--

Hilsen Brian C