Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 300D eller 10D
Fra : Run_Ice

Dato : 10-04-04 11:22

Jeg har "skimmet" tidligere svar igennem i denne gruppe, men synes dog ikke,
at kunne finde svar på mit spørgsmål...
Hvis jeg, som begynder, skal investere i et fornuftigt kamera, hvilket er da
at retfærdiggøre?

Eks:. er 300D et bedre valg med bedre autofokus da den er nyere end 10D?

Kan man, som på et Canon G3 se billederne på skærmen og derefter skyde et
billede eller er man nødt til at se i "øje-hullet".

Hvordan med hastighed i de forskellige kameraer?

Er Nikon D70 eller D100 et alternativ? Prismæssigt?
Hvad er moiré, som jeg har hørt, at nikon D70 har?

Håber at I gider at svare på nogle af spørgsmålene så er I bare SUPER!!

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-04-04 11:55

On Sat, 10 Apr 2004 12:21:33 +0200, "Run_Ice" <run_ice2002@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>at kunne finde svar på mit spørgsmål...
>Hvis jeg, som begynder, skal investere i et fornuftigt kamera, hvilket er da

Det kommer nok mest an på pengepungen. Husk du skal også afsætte penge
til objektiver! Investeringen kommer hurtigt op over 15.000,- eller
mere.

>Eks:. er 300D et bedre valg med bedre autofokus da den er nyere end 10D?

Kig på www.dpreview.com der er nogle issues med autofokus. Indtil nu
er jeg dog ikke stødt ind i dem.

>Kan man, som på et Canon G3 se billederne på skærmen og derefter skyde et
>billede eller er man nødt til at se i "øje-hullet".

Nej, det er et spejlrefleks kamera så du kan først se resultatet når
billedet er taget.

>Hvordan med hastighed i de forskellige kameraer?

Ved ikke med 10D men jeg synes hastigheden er ok, tænd af kameraet er
dog lidt langsom.

>Er Nikon D70 eller D100 et alternativ? Prismæssigt?

Ved det ikke. Nogen siger ja andre nej, det er nok mest et spørgsmål
om religion.

Se www.dpreview.com for mere om disse kameraer.

MVH Tommy

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-04-04 12:09

"Run_Ice" <run_ice2002@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> at kunne finde svar på mit spørgsmål...
> Hvis jeg, som begynder, skal investere i et fornuftigt kamera, hvilket er

Du skal tænke på at ALLE de billeder du tager ikke bliver bedre end det
objektiv, du sætter foran kameraet. Der sælges for mange billige/gårlig
objektiver, og det er synd

Kig efter noget, der er lysstærkt og tegner skarpt. Herefter kan du afgøre
hvad du vil ofre på huset. Selv har jeg objektiver, der mere end 25 år
gamle, og har lige anskaffet et nyt hus, der naturligvis kan bruge dem alle.

Du kunne også overveje at købe et brugt objektiv af høj kvalitet.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 13:35

In article <c58hri$567$1@news.cybercity.dk>, Run_Ice wrote:
> [...]
> at retfærdiggøre?
>
> Eks:. er 300D et bedre valg med bedre autofokus da den er nyere end 10D?

Nej, samme AF.

> Kan man, som på et Canon G3 se billederne på skærmen og derefter skyde et
> billede eller er man nødt til at se i "øje-hullet".

Du skal se bileldet der reflekteres af spejlet. Deraf spejlrefleks.

> Hvordan med hastighed i de forskellige kameraer?

10D kan tage flere billeder inden bufferen skal tømmes, bufferen
er dobbelt så stor.

> Er Nikon D70 eller D100 et alternativ? Prismæssigt?

D70 koster lidt mere, kit objektivet har lidt længere zoom.
Kan tage mange billeder inden buffer er fyldt. Mangler den helt
støjfrie ISO 100, og har lidt moire.

> Hvad er moiré, som jeg har hørt, at nikon D70 har?

Jeg ved ikke om de også er der hvis du skyder RAW. Alle tests
indtil videre som jeg har set anvender JPEG som sammenligning, og
det skyder jeg ikke i.

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-04-04 15:33

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Jeg ved ikke om de også er der hvis du skyder RAW. Alle tests
> indtil videre som jeg har set anvender JPEG som sammenligning, og
> det skyder jeg ikke i.

Moiré er en "egenskab" ved den fysiske opbygning af CCD/CMOS, så der bør
ikke være forskel på at benytte hhv. RAW eller JPEG.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

Fra : Kenneth K.

Dato : 10-04-04 15:52

On Sat, 10 Apr 2004 16:33:02 +0200, Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>
> Moiré er en "egenskab" ved den fysiske opbygning af CCD/CMOS, så der bør
> ikke være forskel på at benytte hhv. RAW eller JPEG.

Men det er der. Det sker åbenbart noget under jpg-encodingen som er mindre
heldigt.

vh,
Kenneth

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 16:53

In article <c590iu$kt0$1@news.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Moiré er en "egenskab" ved den fysiske opbygning af CCD/CMOS, så der bør
> ikke være forskel på at benytte hhv. RAW eller JPEG.

Begge bruger vel et kvadratisk Bayer mønster ? Jeg vil tro at
en del skyldes dårlig algoritme til raw konvertering.

Fra : Run_Ice

Dato : 10-04-04 16:24

Tak for de mange svar - som er rigtige nyttige. Tusind tak!

Et par spørgsmål mere:
Hvilke objektiver til Canon 300D vil være rimelige samt dække mit behov (fra
ca. 30 mm-300mm)??
Gerne flere...

+ i hvilke internetbutikker kan man få fremkaldt panoramabilleder eller bare
billeder som ikke er standardstørrelser?

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-04-04 16:42

On Sat, 10 Apr 2004 17:23:32 +0200, "Run_Ice" <run_ice2002@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>
>Et par spørgsmål mere:
>Hvilke objektiver til Canon 300D vil være rimelige samt dække mit behov (fra

Jeg har blandt andet disse:

Canon EF 50 mm f/1.8
Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
Canon EF 75-300 mm F4-5.6 IS USM

Du kan se nogle billeder taget med primært 75-300 her:
http://www.klein-jensen.dk/ee/list.php?exhibition=14

MVH Tommy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 16:52

In article <c593hn$oco$1@news.cybercity.dk>, Run_Ice wrote:
> [...]
>
> + i hvilke internetbutikker kan man få fremkaldt panoramabilleder eller bare
> billeder som ikke er standardstørrelser?

www.pixum.com i Tyskland tillader op til 16:9 format, dvs den
lange side må være op til 1.7 gange den side du betaler for.

10x17 koster pt 15 cents. Føtex/Bilka er vist det samme.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-04 16:52

Run_Ice wrote:
> Et par spørgsmål mere:
> Hvilke objektiver til Canon 300D vil være rimelige samt dække mit behov (fra
> ca. 30 mm-300mm)??
> Gerne flere...

Jeg har lige købt et Sigma 70-200mm f/2.8, og en Sigma 1.4 TC..

Jeg købte faktisk også en 2x Kenko, men den virker lidt skodagtig :)

Sigma'en kan godt anbefales herfra, den tegner ganske pænt.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 10-04-04 17:00

On 10 Apr 2004 15:52:08 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Jeg har lige købt et Sigma 70-200mm f/2.8, og en Sigma 1.4 TC..

Hvor meget måtte du slippe for disse? Og hvor? Har du nogle billeder?

MVH Tommy

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-04 17:06

Tommy Jensen wrote:
> Hvor meget måtte du slippe for disse? Og hvor? Har du nogle billeder?

$668 for objektivet, $145 for 1.4TC, $65 for shipping + forsikring og
ca. 250kr til bankens gebyrer.

jeg fik det tilsendt fra Hong Kong.

Angående billeder er de eneste jeg har taget i godt vejr fra en
privat begivenhed.. så dem kan jeg af gode grunde ikke vise frem

http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-04/2004-04-08/
Fra forleden, i gråt vejr og med lidt småregn. De har dog fået temmelig
meget justering i photoshop.
(bemærk at enkelte af dem er taget med kit-objektivet til 300D)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 18:21

In article <slrnc7g618.j0r.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Jeg har lige købt et Sigma 70-200mm f/2.8, og en Sigma 1.4 TC..
>
> Jeg købte faktisk også en 2x Kenko, men den virker lidt skodagtig :)
>
> Sigma'en kan godt anbefales herfra, den tegner ganske pænt.

Venter selv på en 100-300mm f/4 EX fra Technikdirect, var lidt i tvivl,
men jeg vilhave den for den lange ende. Men 70-200mm f/2.8 var også
på min liste. Vi får se. Der er jo returret hos Technikdirect.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-04-04 16:56

> [...]
>
> Et par spørgsmål mere:
> Hvilke objektiver til Canon 300D vil være rimelige samt dække mit behov (fra

28-135mm IS USM med billedstabilisering er en af de bedre ikke-L objektiver.
Af discount 75-300mm er Sigma's 75-300mm APO model den bedste. Deres ikke-APO
modeller sokker.

Standardobjektivet er OK til vidvinkel.

Køb ikke L-glas før du er parat til at bruge penge. Det er en del
bedre på digicams.

Fra : Run_Ice

Dato : 10-04-04 17:42

Endnu engang tak for gode fornuftige svar...

Har en sidste ting inden jeg begynder at pensionere mit Canon G3 med
tele-linse:
Hvis jeg har et objektivbudget på 7-8000,- hvorhenne bør jeg købe dem for at
få mest for pengene. Er udlandet en mulighed? Eller hvilke forhandlere med
objektiver er troværdige og reelle i DK (andre end kamerahuset,
powerphoto).??

Erfaringer??

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-04-04 17:54

Run_Ice wrote:
> [...]
> få mest for pengene. Er udlandet en mulighed? Eller hvilke forhandlere med
> objektiver er troværdige og reelle i DK (andre end kamerahuset,

Det Sigma 70-200 jeg købte på postordre fra Hong Kong for $668 har jeg kun set
til ca. 9000kr og derover i Danmark, så jeg vil mene udlandet er en mulighed ;)

Prøv evt. som et minimum at kigge på technikdirect.de før du køber i
Danmark.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...