Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Softer" til fastlys
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 09-04-04 20:51

Hej

Jeg har indkøbt mig et par 500 W halogen lamper til at lege lidt
hjemmestudie med. Jeg kunne godt tænke mig at bløde lyset op (ligesom med en
softbox), men har ikke lige set noget der passer til mine lamper. Så så jeg
noget i et fotoblad der måske kan bruge, det ligner bare et stykke
plasticfilm, men er der nogen der ved hvad det er, siden det kan holde til
varmen.

I kan se et billedet af det i dk.binaer:

Håber der er nogen der har et par ideer...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-04 21:13

In article <4076fef4$0$226$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, René Ernst Nielsen wrote:
> [...]
> noget i et fotoblad der måske kan bruge, det ligner bare et stykke
> plasticfilm, men er der nogen der ved hvad det er, siden det kan holde til

Der er nogle der bruger glasvæv. har ikke selv erfaring med det. Har
dog lige lagt et par lag på min for at se hvor meget det giver. Der
afgives jo en del varme, så det skal ikke være noget der smelter
ved lave temperaturer. Jeg har indtryk af at glasvæv er udemærket.

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 09-04-04 22:05

Jeg har brugt bagepapir med fint resultat.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-04-04 22:35

Jan Emil Christiansen wrote:

> Jeg har brugt bagepapir med fint resultat.

Den optimale soft-effekt opnås, når lyset kommer fra en stor flade,
så det bedste er, hvis man laver en let træramme på 100x100 cm eller
150x150 cm, og sætter glasvævet fast på den med hefteklammer.

Når man laver opstillingen, så skal der være en halv til en hel
meter fra lampen og hen til rammen med glasvævet.

Hvis rammen med glasvævet er for tæt på lampen, så får man næsten
igen opblødning af lyset...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : fam. Ager

Dato : 10-04-04 05:32

> Når man laver opstillingen, så skal der være en halv til en hel
> meter fra lampen og hen til rammen med glasvævet.

hej

har også brugt bage papir...med okey resultalt...
gælder det med afstand for alle former for "softner"??

torben

(en glad nybegynder)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-04-04 09:21

"fam. Ager" skrev
> har også brugt bage papir...med okey resultalt...
> gælder det med afstand for alle former for "softner"??

Ja, det eneste der kan gøre lyset blødere, er en
stor overflade.Jo mere punktformet lys, jo hårdere skygger.
Man vil nok med fordel kunne bruge mat polyesterfolie. Det
er dels meget translucent og det kan tåle varmen. Samtidig
er det nogenlunde farveneutralt.
Niels' blødgøringsbox kan evt. forbedres med sorte rør der
limes tæt sammen så de fylder hele rammen. Det giver blødt
men alligevel retningsbestemt lys, som er nemt at komponere med.
Evt. strølys fra lampen skal fjernes.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Claus Smith

Dato : 10-04-04 16:59

> Den optimale soft-effekt opnås, når lyset kommer fra en stor flade,
> så det bedste er, hvis man laver en let træramme på 100x100 cm eller
> 150x150 cm, og sætter glasvævet fast på den med hefteklammer.

Enig med dig, har selv brugt gennemlysningsgardiner ca. 150 cm bredde og fra
loft til gulv med udemærket resultat, men løsningen med bagepapir kan også
bruges som nødtilfælde, dog skal det skiftes ofte grundet varmeudviklingen
som bruner papiret.

Claus Smith

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 10-04-04 18:25

> Enig med dig, har selv brugt gennemlysningsgardiner ca. 150 cm bredde og
fra
> loft til gulv med udemærket resultat, men løsningen med bagepapir kan også

Hej Claus

Hvad er gennemlysningsgardiner ?

Lavede du et softbox der var 150 cm brede og 2,5 m høje ? (hvor mange lamper
bruger du ?), du har vel ikke et billede ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Claus Smith

Dato : 11-04-04 11:15

Jeg satte stoffet fast på et stykke lægte og hængte det op i loftet og lod
det så hænge ned og satte så en eller to lamper bagved alt afhængig om det
var portræt eller helfigur.

Stoffet var noget hvidt gennemlysbart, nok noget nylonagtigt, som jeg fandt
hos den lokale stofpusher :)

Claus Smith