Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon IXUS 400/500
Fra : S@ndman

Dato : 09-04-04 18:00

Hejsa,

Hvilket skal jeg vælge....?? Efter hvad jeg har
læst mig frem til er der blitz i 400'eren og ikke
i 500'eren......hmm..

Eller er der andre lige så gode og små alternativer?

S@ndman

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-04-04 19:38

S@ndman wrote:

> Hvilket skal jeg vælge....?? Efter hvad jeg har
> læst mig frem til er der blitz i 400'eren og ikke
> i 500'eren......hmm..

500eren har også blitz. Gå ind på
http://www.canon-europe.com/For_Home/Compare_Products/index.asp#
og vælg "Digital Camera", vælg derefter Ixus 400 og 500.

> Eller er der andre lige så gode og små alternativer?

Det kommer an på hvad du lægger vægt på. Jeg er selv på udkig efter et
meget lille digitalkamera og forkastede Ixus fordi jeg mener de er for
langsomme til at tage billeder og fordi jeg gerne vi lege lidt med små
videoklip.

Sonys DCS-T1 kan det hele, men er desværre ringe til billeder i svag
belysning.

Lige nu er min favorit Konica SL400R fordi
- Det er 15mm tykt
- Det kan lave videoklip i 640x480, 30FPS til SD-kortet er fyldt
- Det kan tage 3.3 billeder/sekund til SD-kortet er fyldt
- Det har hurtig opstart og hurtig autofokusering

Det tager (i mine øjne) ringere billeder end Ixus, men det er jeg
villig til at leve med.
--
JPEGCrops 0.6.13 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : nyrup

Dato : 09-04-04 21:39

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget lille digitalkamera og forkastede Ixus fordi jeg mener de er for
> langsomme til at tage billeder og fordi jeg gerne vi lege lidt med små

Er der noget IXUS ikke er, så er det langsom!!!
Kameraet reagerer efter min mening i praksis lige så hurtigt som et
kompaks-film-kamera. Man kan med forudindstillet autofokus (fokuslås) komme
op på en endog megethurtig reaktionstid.
IXUS 400 (som jeg har) er nu erstattet af IXUS 430.
Både 400, 430 og 500 (og de mindre modeller) har videoklip. 500'ern har så
vidt jeg husker også VGA-video-kvalitet. Der er på ingen måde grund til at
gå uden
om IXUS, hvis man bare er lidt interesseret i det kamera.
Jeg er i hvert fald ikke bleve skuffet over det.
Et plus er også CF-kortene, som er billigere end så mange andre nymodens
påfund, xD osv...

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 09-04-04 22:17

nyrup wrote:

> Er der noget IXUS ikke er, så er det langsom!!!

Tjaeh, jeg har stået med henholdsvis et Ixus 400 og et Olympus Mju 400
i hånden og prøvet at tage billeder af samme motiver. Jeg mener
tydeligt at kunne mærke forskel til Mjus fordel.

Ikke dermed sagt at Mjuen er et bedre kamera, blot at det føltes
hurtigere.

> Kameraet reagerer efter min mening i praksis lige så hurtigt som et
> kompaks-film-kamera.

http://www.dpreview.com/reviews/canons400/page8.asp
Opstartstid: 2.1 sekunder.
Autofokus: 0.7-1.2 sekunder med simpel AF, 0.9-1.4 med AiAF.

> Man kan med forudindstillet autofokus (fokuslås) komme op på en
> endog megethurtig reaktionstid.

Det er jeg ganske enig i. Det tæller dog ikke ret meget i min bog.

> IXUS 400 (som jeg har) er nu erstattet af IXUS 430.
> Både 400, 430 og 500 (og de mindre modeller) har videoklip.

320x240, 15fps. Ikke imponerende.

> 500'ern har så vidt jeg husker også VGA-video-kvalitet.

En sandhed med heftige modifikationer. Den har 640x480 i 10 FPS,
hvilket er alt for hakkende til at det er værd at se på for mig.

Det er desuden begrænset til 30 sekunder, hvilket jeg dog ikke mener
gør så meget.

> Der er på ingen måde grund til at gå uden om IXUS, hvis man bare er
> lidt interesseret i det kamera.

Ixus 400/500 har skam været overvejet længe. Jeg synes 400eren tager
rigtig gode billeder (jeg har ikke kigget nøjere på 500eren).

> Et plus er også CF-kortene, som er billigere end så mange andre
> nymodens påfund, xD osv...

Ganske enig igen.