Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dansk manual til Canon G5
Fra : C-3PO

Dato : 07-04-04 08:39

Hej

Er der en venlig person der ligger inde med en dansk manual til et Canon G5.

Så vil jeg meget gerne have den på en mail

Søren Ravn

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-04 10:05

C-3PO skrev i et indlæg på usenet:
> Er der en venlig person der ligger inde med en dansk manual til et
> Canon G5.

Du kan købe den hos din lokale fotohandler, der kan bestillede den hos
Canon Danmark.

Ellers er den engelske her:

http://www.powershot.com/powershot2/customer/manual.html

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 12:42

In article <4073affb$0$505$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, C-3PO wrote:

> Hej
>
> Er der en venlig person der ligger inde med en dansk manual til et Canon G5.
>
> Så vil jeg meget gerne have den på en mail

Den er ikke tilgængelig elektronisk. Det er den der er sparet væk
ved at købe i udlandet, så hvis du vil have den må du betale.
Den er ophavsretsmæssigt beskyttet, og du kan ikke bare få en kopi
på lovlig vis.

Hvis for mange køber deres kamera i udlandet, så holder Canon nok
helt op med at lave danske brugsanvisninger, Så du bør købe den,
om ikke andet så for de skolepenge du skal have tilbage hvis du ikke
kanlæse den tyske :)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-04 15:09

Uheldigvis faldt Povl H. Pedersen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> helt op med at lave danske brugsanvisninger, Så du bør købe den,
> om ikke andet så for de skolepenge du skal have tilbage hvis du ikke

Det kan Canon ikke...

Et EU direktiv dikterer dem at medlevere en brugsanvisning på
nationalsproget eller et meget nært beslægtet sprog. Og det er vel at
mærke uden ekstraomkostninger.

Det gælder for alt konsumelektronik samt værktøj osv...

Claus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 16:22

In article <c5122k$1j25$1@news.cybercity.dk>, Claus Tersgov wrote:

> [...]
> mærke uden ekstraomkostninger.
>
> Det gælder for alt konsumelektronik samt værktøj osv...

Men skal den have det hele med ? Eller er det nok den beskriver hvorledes
man tilslutter det, og tager billeder i auto mode ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-04-04 17:23

> [...]

> Men skal den have det hele med ? Eller er det nok den beskriver
> hvorledes man tilslutter det, og tager billeder i auto mode ?

Aner det ikke. En brugsanvisning er vel en brugsanvisning, som
beskriver alle apparatets funktioner, ellers er det vel ikke en
brugsanvisning.

Claus

Fra : Henning

Dato : 07-04-04 21:17

meddelelse news:slrnc7874g.i9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
> In article <c5122k$1j25$1@news.cybercity.dk>, Claus Tersgov wrote:
> >
> Men skal den have det hele med ? Eller er det nok den beskriver hvorledes
> man tilslutter det, og tager billeder i auto mode ?

Hvorfor er det egenlig at et verdensfirma som Canon går i så små sko, når
det gælder brugsanvisninger. Hvis Canon Danmark har fået oversat
brugsanvisnngen burde verdensfirmaet da gøre den tilgængelig for alle ejere
af produktet der har brug for den, alt andet er jo smålligt.

Hvad kan det koste at få en brugsanvisning oversat til et lokalt sprog? 25,
50 eller 100 tusinde måske mere?

Fordi vi som forbruger vil købe hvor det er billigt, er det jo ikke
kopiprodukter vi køber. Vi udnytter jo bare EU's indre marked med varenes
frie bevægelighed.

Hvorfor skal de danske fotoforetningers avance være så meget højre end
f.eks. i Tyskland.

mvh Henning

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-04-04 01:24

In article <407461b5$0$507$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Henning wrote:
> [...]
> frie bevægelighed.
>
> Hvorfor skal de danske fotoforetningers avance være så meget højre end

Hvis du køber manualen hos Canon DK, så viser du dem, at kameraet
er for dyrt i DK, og at du har købt det i udlandet. Så du hjælper
på at få priserne ned ved at købe manualen.

Fra : Ove Pedersen

Dato : 07-04-04 18:12

> [...]
at
> mærke uden ekstraomkostninger.
>
> Det gælder for alt konsumelektronik samt værktøj osv...

Det føler jeg mig ikke ganske overbevist om.
Hvis man foreksempel læser et svar på forbrug.dk, kan man godt få den
opfattelse at der kan aftales noget andet mellem sælger og køber.
Denne aftale kunne vel bestå af en notits på ordrebekræftelsen om at
der ikke medfølger dansk brugsanvisning.

Se:

http://www.forbrug.dk/oss/36/

men måske læser jeg bare svaret forkert.

Ove Pedersen

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 07-04-04 21:33

"C-3PO" <c3poJegHaderSPAM@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
G5.

> Så vil jeg meget gerne have den på en mail

Du har gjort det rigtige, hvis du har valgt at spare penge ved køb i
udlandet, hvis alle gjorde det, ville de Danske importører/fotohandlere
vågne og sætte priserne ned, eller lukke !
Der er nok ingen god grund til at kameraer er dyrere i Danmark end de er i
Tyskland, en lille forskel i Momsen kan jo ikke give 1-2000,- kr. på et
kamera !

Men der er nok en der vil maile dig en kopi direkte, uden om gruppen, for
det er åbenbart ulovligt at kopiere dem (den tanke har jeg aldrig haft), og
så kan man jo blive anmeldt og straffet, uha.

Men stil dog alle de spørgsmål du har lyst til her i gruppen !

--
Venlig hilsen / Best regards