Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Optisk zoom - med eller uden
Fra : Michael Hansen

Dato : 06-04-04 19:40

Hejsa,

Jeg skal have købt mig et digital kamera i den billigere ende. Har kigget på
forskellige vurderinger på nettet, men sidder tilbage med et sikkert ret
trivielt spørgsmål.

Hvad mister jeg ved ikke at have optisk zoom - eller hvilke typer billeder
vil jeg ikke så let kunne tage??

Har fået tilbudt et Kodak 6200 - nogen der kender det??

vh
Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-04-04 20:30

Michael Hansen wrote:
> Hvad mister jeg ved ikke at have optisk zoom - eller hvilke typer billeder
> vil jeg ikke så let kunne tage??

Du mister meget simpelt muligheden for at kunne zoome ind uden
kvalitetstab..

Hvis du køber et kamera med kun digital zoom vil billedkvaliteten
blive dårligere når du zoomer ind, da digitalt zoom groft sagt blot
beskærer billedet hele vejen rundt.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Gert Medom

Dato : 06-04-04 20:38

Hej!

hvad du vælger må jo rette sig efter, hvad du har behov for.

Uden zoom er det for eks. sværere at fotografere fugle tæt på (medmindre de
er tamme!). Jeg bruger selv zoomen til at fremhæve detaljer, hvilket jo
ellers kan opnås ved at gå tættere på. Det er dog ikke altid muligt (for
eks. hvis det er en høj bygning......). Mit næste kamera skal have en større
zoom end de 3x jeg har nu.

En god hjemmeside jeg selv er blevet gjort opmærksom på, er www.akamera.dk,
der er en del anmeldelser. Ellers er der www.dpreview.com

Du kan få kameraer med optisk zoom til næsten samme pris som uden, så jeg
synes zoomen er rar at få med. Det giver lidt mere frihed når man
fotograferer.

Hilsen Gert

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 10:00

Jeg havde et minolta med 7x optisk/2x dig. og det var for lidt til fugle,
desuden ingen stabilisator (shake rattle' and roll!)

Det bedste er altid en kikkertmontering med det passer ikke altid til en
frakkelomme :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-04-04 20:39

In article <4072f981$0$313$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Michael Hansen wrote:
> [...]
> trivielt spørgsmål.
>
> Hvad mister jeg ved ikke at have optisk zoom - eller hvilke typer billeder

Alle dem hvor du ellers ikke er tæt nok på

Gå hertil: http://www.usa.canon.com/eflenses/lens101/focallength/

Et fixed focus kamera har normalt en fokal længde på ca. 35-40mm,
det kan du se hvor meget er. Normale 3x zoom kameraer har en
fokal længde på typisk 35-105mm. Dvs man kom komme tættere på.

> Har fået tilbudt et Kodak 6200 - nogen der kender det??

Næh, men det har 37mm fixed fokus. Jeg har kun haft et digicam
med fast fokus, og aldrig igen. Men det kommer an på dig. Men
det er muligt det er penge du vil fortryde du har smidt ud,

Nyprisen er i DK 799 kr de billigste steder. Du kan få andre bedre
kameraer til under 1000 kr, om ikke andet så brugt.

Overvejer at sælge mit backupkamera til 800 kr da jeg ikke får
det brugt. Mit Canon 300D er stort set det eneste jeg bruger.

Fra : Aksel

Dato : 06-04-04 21:22

> [...]

> vil jeg ikke så let kunne tage??
>
> Har fået tilbudt et Kodak 6200 - nogen der kender det??

HP Photosmart 635 har fået ret god omtale
http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=9124
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/hp635.html
eller Hp 735
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=5388
http://produkt.akamera.no/vis_produkt.php?product_id=2903

Hilsen Aksel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-04-04 22:00

Michael Hansen wrote:

> Hvad mister jeg ved ikke at have optisk zoom - eller hvilke typer billeder
> vil jeg ikke så let kunne tage??

Jeg har lavet et FAQ om optisk- og digital zoom, se flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/zoom_faq/zoom.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 06-04-04 22:08

> Jeg har lavet et FAQ om optisk- og digital zoom, se flg. URL:
> http://www.photo-gallery.dk/zoom_faq/zoom.html

Desværre har du brugt et forkert kamera til at illustrere eksemplerne med.
Fujufilm 6900 er et af de få kameraer som ikke mister opløsning ved digital
zoom.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-04-04 22:58

HKJ wrote:

> Desværre har du brugt et forkert kamera til at illustrere eksemplerne med.
> Fujufilm 6900 er et af de få kameraer som ikke mister opløsning ved digital
> zoom.

Hvad er der forkert ved min brug af et Fuji FinePix 6900 zoom, jeg
oplyser loyalt alle de præmisser og data, som danner grundlag for
billederne i FAQ'et...?

PS: Jeg ved godt, at Canon's digicams puster billeder taget med
digital zoom op til kameraet nominelle opløsning, men det vil jeg
betegne som en uacceptabel konstruktionsfejl.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 06-04-04 23:04

> Hvad er der forkert ved min brug af et Fuji FinePix 6900 zoom, jeg
> oplyser loyalt alle de præmisser og data, som danner grundlag for
> billederne i FAQ'et...?

At den gør det for godt, den digitale zoom går ikke over kamera'ets
grundopløsning*, så du har ALTID data fra sensoren til at alle pixels i et
zoom'et billede, det er ikke nødvendigt at interpolere.
De fleste digitale zoom's vil interpolere til opløsninger som er langt
højere end der er data til.

*At Fujifilm så bruger en grundopløsning der er det dobbelte af sensor
opløsningen er en anden historie.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-04-04 23:48

HKJ wrote:

> De fleste digitale zoom's vil interpolere til opløsninger som er langt
> højere end der er data til.

Når du skriver "de fleste", mener du så ikke Canon...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 07-04-04 06:51

> Når du skriver "de fleste", mener du så ikke Canon...?

Jeg mener alle som kan lave digital zoom i højeste opløsning og Canon er en
af dem.

Har du set andre end Fujifilm hvor der ikke sker kvalitetstab ved brug af
digital zoom?

Fra : Peter Schroeder

Dato : 07-04-04 07:28

"HKJ" skrev
> *At Fujifilm så bruger en grundopløsning der er det dobbelte af sensor
> opløsningen er en anden historie.

Du skal vide at SuperCCD'ens data altid
fortolkes til den højeste oplyste opløsning.
(Undtagelsen er ved den digitale zoom, forstås)
Således at en 3 mill fysisk pixels SuperCCD altid
fortolkes til 6 mill billed pixels.
Hvis man vælger at nøjes med 3 mill billed pixels billeder
downsamples de 6 mill til 3 mill.
Det er bl.a derfor at SuperCCD'en giver en højere
opløsning end en tilsvarende alm. ccd selv ved
antal pixels.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : HKJ

Dato : 07-04-04 08:00

"Peter Schroeder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> Du skal vide at SuperCCD'ens data altid
> fortolkes til den højeste oplyste opløsning.
> (Undtagelsen er ved den digitale zoom, forstås)

Der er netop IKKE en undtagelse ved digital zoom.

> Således at en 3 mill fysisk pixels SuperCCD altid
> fortolkes til 6 mill billed pixels.
> Hvis man vælger at nøjes med 3 mill billed pixels billeder
> downsamples de 6 mill til 3 mill.

Men du kan så via digital zoom gå op på 6 mill igen, hvor kameraet så kun
bruger en del af billedet.

> Det er bl.a derfor at SuperCCD'en giver en højere
> opløsning end en tilsvarende alm. ccd selv ved
> antal pixels.

Det kan så diskuteres, normalt er konklusionen at den giver en smule højere
opløsning end tilsvarende MegaPixel kamera'er, men langt fra det dobbelte.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 07-04-04 09:14

"HKJ" skrev
> Der er netop IKKE en undtagelse ved digital zoom.

I virkeligheden er vi enige. Jeg udtrykte mig nok bare
lidt hjælpeløst
For Finepix 7000s vedkommende (som er et 6 mill
pixels kamera der kan lave 12 mill pixels billeder og
som har opløsning hvad der svarer til ca. 8 mill) opgives
den digitale zoom som et resultat af opløsningen.
Vælger man 1280x960 får man 3,2X optisk zoom
at råde over.
2016x1512 får man 2X optisk zoom at lege med. Osv.
Fuji har så valgt ikke at interpolere disse op til
"fuld" opløsning igen, hvilket jo også bare ville
resultere i store filer, ikke forbedret kvalitet.

> Det kan så diskuteres, normalt er konklusionen at den giver en smule højere
> opløsning end tilsvarende MegaPixel kamera'er, men langt fra det dobbelte.

Ikke den dobbelt, nej. Men interpolering optræder
kun i hele tal. Ca. 25% mere opløsning afhængig af
motivet.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-04-04 09:29

Peter Schroeder wrote:
> Vælger man 1280x960 får man 3,2X optisk zoom
> at råde over.
> 2016x1512 får man 2X optisk zoom at lege med. Osv.

Du mener naturligvis digitalt :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Peter Schroeder

Dato : 07-04-04 14:17

"Hans Joergensen"skrev
> Du mener naturligvis digitalt :)

Naturligvis

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 13:05

In article <4073b854$0$264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Peter Schroeder wrote:

> [...]
> som har opløsning hvad der svarer til ca. 8 mill) opgives
> den digitale zoom som et resultat af opløsningen.

Den har 6 mio pixels. Det bliver den ved med. 12 mio pix billeder
er softwareskalering og svarer tildigitalt zoom. Det der er
specielt ved fuji er at de har placeret pixels en smule forskudt,
svarende til at man drejer sensoren 45 grader. Det giver ikke mere
opløsning.

> [...]
> "fuld" opløsning igen, hvilket jo også bare ville
> resultere i store filer, ikke forbedret kvalitet.

Mit Nikon Coolpix 2500 lavede jeg en test med. Et billede af noget
tekst i 640x480 max digi zoom og 1600x1200 max optisk zoom. Og der
var ikke megen forskel. Så det er muligt at den ekstra optiske zoom ved
lave opløsninger hentes ved at skalere et full-frame billede ned.

Men det er genetlig uinteressant, for der er ingen grund til ikke at køre
med max opløsning hele tiden.

> Ikke den dobbelt, nej. Men interpolering optræder
> kun i hele tal. Ca. 25% mere opløsning afhængig af
> motivet.

Dvs hvis jeg holder mit kamera drejet 45 grader, så får jeg 25%
more opløsning ? Det er jo helt fantastisk.

Fra : Peter Schroeder

Dato : 07-04-04 14:47

"Povl H. Pedersen" skrev
> Den har 6 mio pixels. Det bliver den ved med. 12 mio pix billeder
> er softwareskalering og svarer tildigitalt zoom.

Den 1,5 mill rødfølsomme, 1,5 mill blåfølsomme og
3 mill grønfølsomme pixels. Alle andre opløsninger
er interpoleret. Ligesom alle andre digitale kameraer.
(med undtagelse af Sigma)

> [...]
> var ikke megen forskel. Så det er muligt at den ekstra optiske zoom ved
> lave opløsninger hentes ved at skalere et full-frame billede ned.

Der skal slet ingen forskel være, hvis 640x480 ellers er, hvad
der svarer til fuld digital zoom. Der er bare sket en beskæring
af billedet. Detaljegraden er den samme.

> Men det er genetlig uinteressant, for der er ingen grund til ikke at køre
> med max opløsning hele tiden.
> Dvs hvis jeg holder mit kamera drejet 45 grader, så får jeg 25%
> more opløsning ? Det er jo helt fantastisk.

Hvis du har processoren til det, ja.
Og stort set fylder ccd'en ud med fotoceller istedet
for at lade 66% gå til spilde, ja.
Ellers ikke.
Du får heller ikke en dragster ud af Folkevognen
ved at hælde metanol i tanken.

Fra : Deaster

Dato : 07-04-04 06:53

HKJ wrote:
> [...]
>
> Desværre har du brugt et forkert kamera til at illustrere eksemplerne
> med. Fujufilm 6900 er et af de få kameraer som ikke mister opløsning

Hvordan det ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : HKJ

Dato : 07-04-04 07:00

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> wrote in message

> Hvordan det ?

Kort fortalt:

Ved højeste opløsning er der ingen digital zoom.

Hvis opløsningen halveres, er der 1.4 gange digital zoom (dvs. op til
højeste opløsning)

osv.

Den digital zoom kan på intet tidpunkt overskride max. opløsning.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-04-04 09:13

Deaster wrote:
> HKJ wrote:

> Hvordan det ?

Ja - hvordan det....?

Det som HKJ brokker sig over, er at nogle digicams især Canon's har
den uskik, at hvis kameraet er et 3 megapixel, og man så
fotograferer med max. digital zoom, så får man ikke et udsnit på
6-800.000 pixel, da kameraet interpolerer det op til 3 megapixel.

Men det er fejlagtigt når HKJ skriver, at de fleste kameraer laver
en interpolering ved digital zoom, jeg har fotograferet med flere
forskellige kameraer, som ikke gør dette.

Det er i øvrigt sådan, at Canon's point and shot kameraer, på flere
punkter gør tingene på en måde, der er anderledes end alle andre
digicams, men folk tror, at Canon's måde er reglen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : HKJ

Dato : 07-04-04 09:25

> Men det er fejlagtigt når HKJ skriver, at de fleste kameraer laver
> en interpolering ved digital zoom, jeg har fotograferet med flere
> forskellige kameraer, som ikke gør dette.

Jeg har så kun set det på Fujifilm, men det glæder mig da at der også findes
andre.

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 10:11

Min. 3x optisk zoom for normal fotografering af personer

Meget mere for fugle/andre hurtige dyr

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-04-04 18:11

B. G. Jørgensen wrote:
> Min. 3x optisk zoom for normal fotografering af personer
>
> Meget mere for fugle/andre hurtige dyr

Vilde dyr og fugles skyhed gør, at de holder en sikkehedsafstand til
mennesker, og den er som regel så stor, at digicams med 3x - 6x og
10x optisk zoom slet ikke er nok til den type fotos.

Hvis man vil fotografere vilde dyr uden fotoskjul, så skal man ha'
et 24x36 SLR-kamera og nogle meget kraftige teleobjektiver med
brændvidder på 500, 1000 og 2000 mm.

Og fotografering med så lange brændvidder gir' en række problemer,
de kræver meget lys, hurtige film og/eller stativ.

Hvis man vil lave rigtig gode billeder af vilde dyr og fugle, så er
fotoskjul løsningen, og så kan man sagtens nøjes med et digicams der
har 3x - 6x og 10x optisk zoom, man kan ofte komme så tæt på dyrene,
at lyden fra autofocus er et problem.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen