Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af digicam
Fra : Benjamin Greve

Dato : 06-04-04 19:11

Hej!

Jeg skal til USA til sommer og agter derfor at købe et digitalkamera over
there - Som studerende må man jo tænke en del på pris...

Men da jeg er _amatør_ ud i indkøb af digitalkamera har jeg behov for lidt
hjælp, som jeg håber på at finde her...

Jeg har nogle krav som er altafgørende:

1) Batterilevetid - Da jeg skal have det med på lange trekkingture af flere
ugers varighed er levetid alfa-omega. Jeg gider ikke slæbe flere kilo ekstra
batterier med, så hellere undvære alle mulige smarte features, hvis det
koster strøm.

2) Holdbarhed - En 4 ugers tur i de norske fjelde slider en del på næsten
alt det udstyr man har med....

3) Gode udendørsbilleder - Gæt selv hvorfor... Men det skal også helst
kunne tage ok indendørsbilleder uden alt for røde øjne.

4) Hastighed - Et kamera, der er ti sek. om at tage et billede er ikke så
brugbart. (De færreste dyr gider at vente på man er klar...)

Billederne skal primært bruges til web publishing, så opløsningen behøver
ikke være i top, men det er da ikke utænkeligt at jeg gerne vil have printet
et af dem i ny og næ. Budgettet er vel omkring 300 US$. Så vidt jeg lige kan
se svarer det til ca. 4-4500,- i Danmark.

Håber på at der er en barmhjertig og hjælpsom sjæl, der gider bruge lidt tid
på mig.

Mvh
Benjamin
email: benjamin[ad]tylkum[prik]dk

Fra : Gert Medom

Dato : 06-04-04 20:45

Hej Benjamin.

Jeg tænker umiddelbart på Pentax optio 33 WR. Det er ihvertfald bygget til
at være holdbart.

Om det så kan honorere dine andre ønsker ved jeg ikke. Der findes en
anmeldelse af det i Digital foto 1/2004 eller 8/2003.

Prøv at besøge www.dpreview.com for nærmere information.

Hilsen Gert

Fra : Ralph List-Jensen

Dato : 07-04-04 00:58

> Jeg skal til USA til sommer og agter derfor at købe et digitalkamera over
> there - Som studerende må man jo tænke en del på pris...

Klart nok, men husk at der er 25% importmoms på når du tager det med til Danmark.
Og hvad med garantien ? Der kunne jo gå noget i stykker .....
Så er USA meeeeeget laaaangt væk.

For $300,- = ca. 1.800,- - 2.000,- Kr. fås mange udmærkede apparater herhjemme med fuld garanti.

mvh

Ralph

Fra : Benjamin Greve

Dato : 07-04-04 18:41

"Ralph List-Jensen" <list-jensen@privat.dk> wrote in message

> [...]
> Så er USA meeeeeget laaaangt væk.
>
> For $300,- = ca. 1.800,- - 2.000,- Kr. fås mange udmærkede apparater

Nu er der bare det ved det, at jeg kan få et Canon PowerShot G5 til 320 US$
i NY. Det koster ca. 5000 herhjemme. Importtold, er ikke noget, der bekymre
mig så meget, og Canon har world wide garanti, så det bekymre mig heller
ikke så meget.

Men tak for hjælpen.

Mvh
Benjamin Greve

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-04-04 19:04

In article <c51eea$pdb$1@sunsite.dk>, Benjamin Greve wrote:
> [...]
> mig så meget, og Canon har world wide garanti, så det bekymre mig heller

Worldwide garanti er kun på deres professionelle produkter, og
ikke på consumerprodukter, herunder 300D.

Fra : Benjamin Greve

Dato : 07-04-04 20:28

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
US$

> Worldwide garanti er kun på deres professionelle produkter, og
> ikke på consumerprodukter, herunder 300D.

OK. Ham jeg kender, som jeg har tænkt mig at købe hos, sagde, at det ikke
var et problem, men det vil jeg da undersøge nærmere. Kender du noget til
G5? Jeg har netop haft det i hånden idag, og det virker ret lækkert. Har du
nogle erfaringer med det?

Mvh
Benjamin Greve

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-04-04 19:39

Hej

Benjamin Greve wrote:
> [...]
> mig så meget, og Canon har world wide garanti, så det bekymre mig heller

LOL! Der er ikke meget du ved - det kan jeg da læse på det hele.

Et G5 koster 599$ i USA. Kameraet koster det samme i alle butikker
medmindre du kan få en mail-in-rebate eller en samkøbsrabat. Du har
muligvis set prisen på det i en internetbutik, som har hjemsted i NY,
men du finder næppe kameraet til den pris i nogen butik. Derudover er
prisen uden tax. Det vil sige at det kommer oveni. Jeg ved ikke hvor
meget den er i NY, men det finder du nok ud af.

Worldwide garanti? NOT! Et Canon kamera købt i USA har Usa/Canada
garanti og intet andet. Derudover skal du være amerikansk bosiddende
hvis noget går galt. Går det istykker, så skal du sende det til USA, men
Canon sender ikke kameraet udenfor grænserne for at sende det retur.

For 300$ får du ca et 2500,- kroner kamera herhjemme. Hukommelse kan i
øvrigt ikke svare sig at købe derovre.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 07-04-04 20:25

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Hej

US$

> LOL! Der er ikke meget du ved - det kan jeg da læse på det hele.

Eller også kender du ikke alle forudsætningerne...

> [...]
> prisen uden tax. Det vil sige at det kommer oveni. Jeg ved ikke hvor
> meget den er i NY, men det finder du nok ud af.

Det koster 516 US$ inkl. tax og fragt hos Butterfly Photo
(http://www2.butterflyphoto.com/shop/product.aspx?ref=pricegrabber&sku=G5),
eller 508 US$ hos www.beachcamera.com. Men nu kender jeg tilfældigvis nogen,
der kender nogen, der arbejder i en fotobutik i NY... Derfor ved jeg at jeg
kan få det til ca. 320 US$.

> [...]
> hvis noget går galt. Går det istykker, så skal du sende det til USA, men
> Canon sender ikke kameraet udenfor grænserne for at sende det retur.

Ham min ven mente altså ikke det var noget problem. Men det vil jeg da
bestemt undersøge nærmere.

> For 300$ får du ca et 2500,- kroner kamera herhjemme. Hukommelse kan i
> øvrigt ikke svare sig at købe derovre.

Nu er der det ved det, at jeg skal arbejde i USA i to mdr. Og jeg får jo min
løn udbetalt i US$, og så længe den står så lavt, kan det sgu næsten ikke
svare sig at veksle til danske eller euro. Derfor agter jeg at bruge en stor
del af min løn på at købe dimser...

Men i stedet for at diskutere omstændigheder, vil jeg hellere diskutere
hvilket kamera jeg skal købe. Nu har jeg haft et G5 i hånden, og det virker
ret solidt. Det er lidt i den tunge ende (jo mindre man skal slæbe på i
rygsækken, jo bedre). Men på den anden side, så hellere 100g mere, hvis det
så er det mere holdbart. Har du nogle erfaringer med G5? Kender du til et
andet kamera, der også lever op til mine krav?
Jeg har fået anbefalet Olympus Mju410, men har ikke haft det i hånden.
Kender du det?

Mvh
Benjamin Greve

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-04-04 20:47

Hej

Benjamin Greve wrote:
> Men nu kender jeg tilfældigvis nogen,
> der kender nogen, der arbejder i en fotobutik i NY... Derfor ved jeg at jeg
> kan få det til ca. 320 US$.

Så er der jo ikke noget at diskutere. Så er det da bare at købe det.

> Ham min ven mente altså ikke det var noget problem. Men det vil jeg da
> bestemt undersøge nærmere.

Jeg købte et A70 i februar i USA og fik i samme omgang undersøgt det. Et
Canon købt i USA dækkes kun i USA/Canada.

> [...]
> svare sig at veksle til danske eller euro. Derfor agter jeg at bruge en stor

Nu skal du bare høre. Digitale kameraer er billige, objektiver (hvis du
køber DSLR) er lidt billigere, MP3-afspillere er billige og generelt alt
portabelt audio-udstyr (discman, MD-walkman mm). Tøj kan du ligeledes
spare på.

> Har du nogle erfaringer med G5? Kender du til et
> andet kamera, der også lever op til mine krav?

Jeg kender dem ikke, men skal du være der i to måneder, så har du da god
tid til at finde det rette kamera.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-04-04 20:50

Hej

Benjamin Greve wrote:
> Ham min ven mente altså ikke det var noget problem. Men det vil jeg da
> bestemt undersøge nærmere.

Tilføjelse: Mange butikker tilbyder instant-replace-warranty på 7-14
dage på digitale kameraer. Så ved den mindste fejl byttes kameraet uden
diskussion til et nyt øjeblikkeligt. Det kan være så lidt som en enkelt
pixelfejl.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-04-04 21:11

Benjamin Greve skrev i sit indlæg på usenet:
> [...]
> 320 US$ i NY. Det koster ca. 5000 herhjemme. Importtold, er ikke
> noget, der bekymre mig så meget, og Canon har world wide garanti, så

Det med garantien er vist drøftet rigeligt - den gælder normalt ikke udenfor
USA på digitalkameraer - kun på "alm." kameraer så vidt jeg har forstået.

Mht told - så er der IKKE told på digitalkameraer.

Men hvis du skal være helt lovlydig, så skal du betale 25% moms hvis du
tager det med til DK - ellers kalder man det vist at smugle

Så hvis du gør det alligevel - så lad være med transportere det hjem i den
originale æske og med alt tilbehøret, så tolderne kan se at det er købt
derovre - det ville være lidt dumt

Ellers lyder det spændende med et par måneder derovre - god tur

Jeg har forgængeren G3, der ligner G5 med den forskel, at G3 "kun" er 4
mpixel - men til gengæld skulle G5 have en anelse "støj" på billeder, hvis
man udnytter de 5 mpixel fuld ud.

Men ellers er Gx kameraerne rigtig gode kameraer - og man lever fint med at
det ikke er et lommekamera - det bliver mange gange opvejet af de mange
muligheder, det har.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Benjamin Greve

Dato : 07-04-04 21:52

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message
> [...]

> originale æske og med alt tilbehøret, så tolderne kan se at det er købt

Hø hø... Ja, jeg havde nu også tænkt mig at pakke det ud, da jeg vil købe
det og bruge det hurtigst muligt.

> Ellers lyder det spændende med et par måneder derovre - god tur

Mange tak! Jeg glæder mig også en hel del til to mdr. i en stor skov.

> Jeg har forgængeren G3, der ligner G5 med den forskel, at G3 "kun" er 4
> mpixel - men til gengæld skulle G5 have en anelse "støj" på billeder, hvis
> man udnytter de 5 mpixel fuld ud.

Det har jeg også hørt, men tænkte, at det måske ikke gør så meget, da jeg
alligevel primært skal bruge det til web.

Men når du nu har har et G3, kan du måske svare på et par uafklarede
spørgsmål.
Jeg trekker en del, og gerne lang tid ad gange, derfor er batterilevetid
vigtig. Jeg gider ikke slæbe 5 kilo batterier med...

Og holdbarheden. Mit indtryk da jeg havde det i hånden, var, at det var
solidt. Specielt syntes jeg det med vippeskærmen var fedt, dog er jeg lidt
nervøs for leddene i vippemekanismen. Er det holdbart, eller hur?

Da jeg prøvede det af i forretningen levede det relativt op til mine
forventninger til hastighed, både fra slukkket tilstand og tid mellem
billeder. Hvordan oplever du det på G3?

> Men ellers er Gx kameraerne rigtig gode kameraer - og man lever fint med
at
> det ikke er et lommekamera - det bliver mange gange opvejet af de mange
> muligheder, det har.

Mht. mulighederne, er du så tilfreds med blænde og lukketidsindstillingerne?
Kan det tage ordentlige billeder på ISO400? Jeg syntes at have hørt, at
digi-cams ikke er så gode, når man kommer over ISO100... Det er ikke så
vigtigt, det er mest fordi, det er sjovt at lege med...

Mvh
Benjamin Greve