Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fedtede fingre m.m
Fra : Jan

Dato : 06-04-04 10:35

Hvordan fjerner jeg fedtede fingre og andre typer af klistrede pletter,
cola og lignende fra billeder?

Hvordan fjerner jeg "mug-pletter" fra negativer. (Tror det er noget
mug-agtigt, efter opbevaring i en fugtig kælder?

--
mvh Jan - fjern u

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-04-04 17:41

"Jan" skrev...
> Hvordan fjerner jeg fedtede fingre og andre typer af klistrede pletter,
> cola og lignende fra billeder?

Hvis vi snakker fotografier (i modsætning til inkjetprints)
kan de skylles rene, evt. ligge lidt i blød i en balje.
Emulsionen bliver en smule blød så du skal ikke være
for voldsom med dem mens de er våde.
Efterfølgende skal de bare hænges til tørre.

> Hvordan fjerner jeg "mug-pletter" fra negativer. (Tror det er noget
> mug-agtigt, efter opbevaring i en fugtig kælder?

Det er vanskeligere, for ikke at sige næsten umuligt.
Det er antagelig svamp som har angrebet en fugtig emulsion.
De kan sagtens skylles op på samme måde som fotografierne, og hvis
vandet tilsættes blødgøring (bare en dråbe af det man bruger i opvaskemaskinen)
kan de så tørre op uden kalkpletter, men jeg er bange for at emulsionen
er beskadiget under pletterne.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Jan

Dato : 07-04-04 10:37

> [...]
> Emulsionen bliver en smule blød så du skal ikke være
> for voldsom med dem mens de er våde.
> Efterfølgende skal de bare hænges til tørre.

Jeg er lidt grøn bag ørerne og formoder jeg skal skylle med vand. Er det
korrekt?

Fra : Mikael

Dato : 07-04-04 12:24

"Jan" <jursimon@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> mug-agtigt, efter opbevaring i en fugtig kælder?

Du kan prøve en Atamon opløsning, det har jeg prøvet med held på gamle S/H
negativer. Atamon kan købes i de fleste rigtige
supermarkeder/brugser/føtex'er m.fl. Atamon bruges bl.a. til at skylle glas
til syltetøj, før syltetøjet skal i, for at undgår mug.

Med hensyn til de fedtede fingre har tetenal et middel man kan bruge, har
ikke selv brugt det, men den lokale Fotobutik bruger det i deres lab.

Mikael