Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon digi. købs hjælp
Fra : Claus Andersen

Dato : 05-04-04 11:56

Hej

Jeg vil gerne investere i et Canon digital kamera.
Jeg har ikke mere end ca. 3000,- at ofre (vil ikke købe brugt) derfor har
jeg kikket på følgende:

Canon IXUS 400, 430 eller 500.

Jeg er amatør fotograf med stort A, og kameraet skal bruges til ferien osv.

Der ovennævnte et godt køb eller er der noget meget bedre til de ca. 3000
kr.

Jeg har hørt at Canon har den bedste billede kvalitet pga. en "chip" som er
helt speciel i Canon. Hvad går det ud på?
Er en f.eks 5 Mpix ikke en 5 Mpix?

På forhånd tak

Claus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-04-04 13:19

Claus Andersen skrev i sit indlæg på usenet:

> Canon IXUS 400, 430 eller 500.

Udmærkede kameraer - meget små og lommevenlige

Ellers er der A-serien hvor du får mere kamera for de samme penge - men de
fylder så lidt mere - men ikke mere, at de stadig er OK.

> Jeg er amatør fotograf med stort A, og kameraet skal bruges til
> ferien osv.

> Der ovennævnte et godt køb eller er der noget meget bedre til de ca.
> 3000 kr.

Der er sikkert mange andre gode kameraer - men Canon er i den bedre ende -
og jeg har selv haft et A40 og har nu et G3 - og begger er jeg meget
tilfredse med.

> Jeg har hørt at Canon har den bedste billede kvalitet pga. en "chip"
> som er helt speciel i Canon. Hvad går det ud på?

Det ved jeg ikke - næsten alle "mærkevare"-kameraer giver rigtig gode
billeder.

> Er en f.eks 5 Mpix ikke en 5 Mpix?

Mpix er langt fra det vigtigste - det er vigtigere at få et med et ordentlig
objektiv, ordentlig automatik o.s.v. - og der er du rimelig sikker med
mærkevare.kameraerne, hvor de mere ukendte kan være noget juks eller
ihvertfald et lotterispil, om de er OK.

Til de fleste, der bare skal tage feriebilleder og lign. er 2-3 mpix nok -
så det skal ikke være det, du stirrer dig blind på.

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 05-04-04 16:10

Claus Andersen wrote:

> Jeg har hørt at Canon har den bedste billede kvalitet pga. en "chip" som er
> helt speciel i Canon. Hvad går det ud på?
> Er en f.eks 5 Mpix ikke en 5 Mpix?

Mon ikke du tænker på Canons DSLR (dig. spejlreflekskameraer) hvor de
som nogle af de eneste har valgt at bruge CMOS teknologien i stedet for
CCD, og det med et ganske godt resultat (især lav støj).

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Claus Andersen

Dato : 06-04-04 14:44

Hej
Jeg ved ikke hvad der blev ment med "chip" det skulle vist være noget med at
Canon havde en chip som kunne lave bedre opløsning på billederne??
Det er vist ikke noget som betyder noget for mig, jeg var bare nysgerrig.

Hilsen

Claus

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:8Fecc.440$BQ7.86@news.get2net.dk...

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-04-04 18:58

Claus Andersen <no@reply.com> wrote:

> Jeg ved ikke hvad der blev ment med "chip" det skulle vist være noget med
> at Canon havde en chip som kunne lave bedre opløsning på billederne?? Det
> er vist ikke noget som betyder noget for mig, jeg var bare nysgerrig.

Er det ikke deres Digic-processor, som skulle rumme data fra tusindvis
af billeder, som Canon har indsamlet gennem årene, du tænker på? På
baggrund af disse data skulle kameraet kunne analysere motivet og dermed
finde ud af, hvor der skal stilles skarpt, om blitzen skal tænde, fordi
motivet har baggrundsbelysning etc. I teorien en god idé, men om det
virker i praksis tvivler jeg meget på. Mit Canon S45 tager da ofte fejl,
hvilket alle former for automatik uværgerligt vil gøre. Jeg tror da, at
alle gode digitalkameraer tager stort set lige så gode billeder. Der er
i hvert fald ingen anmeldere, der har fremhævet dette punkt hos Canon
frem for de andre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nyrup

Dato : 05-04-04 16:46

Jeg kan varmt anbefale IXUS.
Jeg har selv et IXUS 400, som jeg købte som suplement til mit SLR-grej. Mine
kriterier var først og fremmest størrelse og en ordentlig billedkvalitet.
Dernæst har jeg i årevis haft et godt øje til IXUS-seriens design. Men
APS-kameraer har aldrig sagt mig noget... Efterhånden kom de så i digital
udgave og efterhånden med en passende pixelopløsning.
Eneste betænkelighed jeg havde var, at IXUS ikke har 100 % manuel
indstilling. Man kan ikke selv styre tid og blænde. Men i praksis har det nu
vist sig ikke at betyde det helt store. Det har trods alt indstilling for
spotmåling og lysmålerlås, så man savner det ikke så vældigt meget.
I praksis er det også et ret hurtigt kamera, mht. reaktionstid. Man kan
snildt slå f.eks. preview og flerfeldts-autofokus (AIaf) fra og på den måde
kommer man ned på en reaktionstid der minder meget om et kompakt filmkamera.
Men hvis du køber IXUS bør du nok vælge et af dem du nævner pga. større zoom
og CF-kort og ikke den lidt mindre IXUS II, da den ikke har så stor zoom
(x2) og bruger SmartMeda (så vidt jeg husker).

Fra : Claus Andersen

Dato : 06-04-04 14:46

Tak for de fine svar.
Jeg vil så på baggrund af dette, investere i et INUX 500 til 2900 kr.

Hilsen

Claus

Fra : Sandman

Dato : 11-04-04 20:52

"Claus Andersen" <no@reply.com> wrote in message
> Tak for de fine svar.
> Jeg vil så på baggrund af dette, investere i et INUX 500 til 2900 kr.
>
> Hilsen
Hvor har du fundet det til 2900??

S@ndman