Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Flash teknik hjælp !
Fra : David Bust

Dato : 05-04-04 09:24

Jeg har læst http://www.dg28.com/example.3.html
men kan ikke få det til at virke. Måske fordi jeg ikke er så go til engelsk.
Nogen der kender et sted de forklare de på dk.
Jeg har en d100 og en sb80 så det må kunne lade sig gøre.

Håber på hjælp

/David
www.wost.dk

Fra : Peter Schroeder

Dato : 05-04-04 11:35

"David Bust" skrev
> [...]
> Nogen der kender et sted de forklare de på dk.
> Jeg har en d100 og en sb80 så det må kunne lade sig gøre.

Billedet er undereksponeret 4 blænder.
Blitzen er sat til at give en korrekt eksponering
ved den valgte blænde. Blitzens lys er "samlet" så
det giver kraftig vignettering og er desuden flyttet
langt ud til højre for kameraet.
Vignettering kan opnås ved at sætte en form for rør
uden om blitzhovedet, eller at sætte en teleforsats på,
hvis man har en sådan.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 06-04-04 16:14

"David Bust" <wost@wost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
engelsk.
> Nogen der kender et sted de forklare de på dk.
> Jeg har en d100 og en sb80 så det må kunne lade sig gøre.

Hej David

Du skal have fat i et TTL kabel til din flash - jeg er ikke sikker på Nikon
SC-17 kan bruges på dit DSLR - der er vistnok kommet et nyt kabel fra Nikon
(SC-29?).

Så gør du ellers det, at du stiller din eksponeringskompensation på kameraet
til minus 3 og stiller dit SB80 til plus 3 (medmindre du i custom
funktionerne på D100 har sat flashen til at blive styret af kameraets
eksponeringskompensation).

Placer flashen foran dit motiv (relativ tæt, men uden for billedet) og prøv
dig frem, indtil den ønskede effekt er opnået.

Minus 3 kan du jo starte med - hvis du vil ha´ himmel og omgivelser mørkere,
så gå ned på minus 4 - skal det være lysere så minus 2. Er flashudladningen
for stor kan du jo korrigere den med 1/3 blænde (altså istedet for plus 3,
så plus 2 2/3).

Held og lykke.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : HKJ

Dato : 06-04-04 16:20

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message

> [...]
Nikon
> SC-17 kan bruges på dit DSLR - der er vistnok kommet et nyt kabel fra

SC17 viker stadig fint, ihvertfald mellem D70 og SB800, så mon ikke det kan
bruges mellem D100 og SB80.

> Placer flashen foran dit motiv (relativ tæt, men uden for billedet) og
prøv
> dig frem, indtil den ønskede effekt er opnået.

Du kan også overstyrer den automatiske zoom på flashen, så du får lyset
koncentreret mere.

Fra : David Bust

Dato : 06-04-04 17:28

Hej Kim

Jeg siger 1000 tak for svaret det lyder som om jeg skal ud at købe mig et
kabel og så ud at lege. Glæder mig.

mvh
David
www.wost.dk