Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 03-04-04 11:03

Hej

Jeg går og leder efter en lysmåler, jeg har kigget lidt på Gossens Digisix,
den er lille og forholdsvis billig, men jeg ville lige høre om der er andre
forslag. Den behøver sådan set ikke være med digital display, måske en ældre
Gossen model ??

Jeg vil bruge den, når forholdene er lidt sværere at vurdere (ja jeg kunne
også bruge et gråkort og min spotmåler, men jeg vil også gerne have det
andet...)

Nogle gode forslag ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-04-04 11:35

"René Ernst Nielsen" <virkerikke@nospam.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> også bruge et gråkort og min spotmåler, men jeg vil også gerne have det

Joh,
Har du en spotmåler og et gråkort har du ikke brug for mere - hvis du
forstår at anvende det.
ALT kan måles på den måde (ikke blits) men ellers er det da kun et spørgsmål
om at vide/forstå hvad man måler.
Tidligere? anbefaledes en målemetode (incident?) hvor man måler påfaldende
lys, og det er sikkert en aldeles udmærket metode også, forudsat også at man
forstår metoden.
Men
En spotmåler og et gråkort - så kan du ALT undtaget blits ( så skal du have
en måler til det)

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : moda

Dato : 07-04-04 13:31

Hej

Jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på Sekonic L308B II Flashmate
(http://www.sekonic.com/Products/L-308B.html).
Den kan klare direkte (incident) og indirekte (reflected) med både flash og
alm. lys samt måle Exposure Values. Den er nem at indstille og prisbillig
ift. funktioner.

Mange hilsner

Moda