Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Godt og skidt om Minolta A1?
Fra : Børge Larsen

Dato : 02-04-04 16:50

Jeg går i tanker om at investere i Minolta´s nye DiMAGE A2. Denne har en
række date som tiltaler mig. Jeg vil derfor godt vide lidt om den erfaring
brugerne af A1 har, førend pengepungen åbnes.

På forhånd tak for svarene.

M.v.h.

Børge

Fra : Buster

Dato : 02-04-04 20:15

Prøv at kigge lidt længer tilbage i gruppen, der står en del.

Buster

Fra : Poul

Dato : 02-04-04 21:33

Jeg har et A1, og jeg er ekstremt glad for det. Det er så godt, at det hele
tiden bliver sammenlignet
med et DSLR - men det er det altså ikke. Der er støj over ISO200, som på
andre kamera'er i samme klasse, men
til gengæld har det en linse der tåler sammenligning med de bedste -
knivskarp fra 28 - 200mm. (35mm. ekv.).
Hvis du skal have en tilsvarende linse til et DSLR, inkl. AS, skal du ofre
mange tusind kr. Et DSLR stod ikke
på MIN ønskeliste, selvom jeg havde de nødvendige kr. Jeg ønskede et kamera
der var mindre og lettere og jeg gad ikke
mere skifte linser i en uendelighed.
Du bliver helt sikkert glad for det! Jeg har haft film-spejlrefleks i mange
år og har slæbt rundt på en mindre kuffert på
ferier osv. Har en del foto erfaring og forstår at udnytte de mange
muligheder i Minolta'en, som er fotografens
kamera - ikke til den almindelige point-and-shooter.
De ubehandlede billeder er meget neutrale i farverne - har ikke 'pop' som
man ser med andre mærker. Den
dygtige fotograf forstår at udnytte dette, idet spillerummet for
efterbehandling i Photoshop og lign. bliver større -
og det er tilsigtet. Dog kan du indstille det til mere 'pop': vivid colour,
+contrast, +sharpness mm., hvis man kan
lide det. Men alle disse 'in-camera-processing' muligheder kan altså gøres
bedre i dertil egnede programmer.
Jeg nøjes med en lettere efterbehandling, og de udprintede billeder er
simpelthen spektakulære.

Mvh. Poul