Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 m. 18-50mm Sigma
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 02-04-04 10:48

technikdirekt.de sælger et Nikon D70 inkl. Sigma-objektiv 18-50mm
3,5-5,6 til 1094€ som alternativ til, hvad jeg opfatter som
"standardpakken", med Nikon-objektiv 18-70mm 3,5-4,5 til 1349€. Det er
jo så noget dyrere at købe det med Nikon-objektivet, og jeg overvejer
derfor at bestille et sammen med Sigma-objektivet. Kan nogen her
fortælle mig, om det vil være et væsentligt dårligere køb end med
Nikon-objektivet?
Jeg kan umiddelbart se to væsentlige forskelle: Nikon-objektivet har
længere brændviddeområde, men her har jeg i forvejen et andet
Nikon-kompatibelt objektiv, som dækker området. Nikon-objektivet har
tilsyneladende bedre lysegenskaber (3,5-4,5) end Sigma-objektivet (3,5-5,6).

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 02-04-04 11:59

Thomas Arildsen wrote:
> [...]
> Nikon-kompatibelt objektiv, som dækker området. Nikon-objektivet har
> tilsyneladende bedre lysegenskaber (3,5-4,5) end Sigma-objektivet

Nu spørger jeg lige en smule, muligvis på baggrund af velvillig
misinformation fra en overivrig sælger.

Er der ikke noget med at Nikon laver nogle optikker med prædikatet "D"
som understøtter 3D-matrixlysmåling og nogle andre fancy features? Er
der ikke også noget med, at kun få andre optikfabrikanter tilbyder denne
feature, og dét kun i dyrere optikker?

Det var måske værd at undersøge optikkerne for dette postulat eller
måske evt. bare bruge den optik du allerede har.

--
Steen Suder
inden du sender den. Det er ikke en skam at stave ordentligt og

Fra : Deaster

Dato : 02-04-04 12:37

Thomas Arildsen wrote:
> [...]
> Nikon-kompatibelt objektiv, som dækker området. Nikon-objektivet har
> tilsyneladende bedre lysegenskaber (3,5-4,5) end Sigma-objektivet

Hvis det er det samme Sigma objektiv som også findes i en version til Canon
er det jævnt ringe, med temmelig tydelig vignering.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : khs

Dato : 02-04-04 12:57

Er 28-80'eren ikke også for ringe til D70? Man bør vel ikke købe noget
ringere end 18-70'eren der leveres med...

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Kenneth K.

Dato : 02-04-04 15:34

On Fri, 02 Apr 2004 11:48:02 +0200, Thomas Arildsen
<tari00@FJERNDETTE.kom.auc.dk> wrote:

> [...]
> Nikon-kompatibelt objektiv, som dækker området. Nikon-objektivet har
> tilsyneladende bedre lysegenskaber (3,5-4,5) end Sigma-objektivet

Jeg kan ikke udtale mig om hvor god den Sigma er iforhold til Nikon'en,
men... D70 brugere er rimelig enige om at det nye 18-70mm nikon objektiv
er et rigtig godt køb sammen med D70. Det dækker et stort område og er
samtidig ret skarpt. Se evt. http://www.naturfotograf.com/lens_zoom.html
Det er fint nok at du har et andet objektiv som evt. kan supplere
sigma'en, men så skal du også være parat til at skifte objektiver. Jeg
ville nok ta' 18-70mm og sælge det gamle, hvis det var mig.

vh,
Kenneth

Fra : ab

Dato : 02-04-04 20:12

"Kenneth K." <fake@it.com> skrev i en meddelelse
newsr5t2p9d6647std@news2.tele.dk...
> [...]

Jeg kan ikke lade være med at undres: Et originalt zoom-objektiv er i mine
øjne en absolut nødløsning i forhold til at skifte mellem forskellige
brændvidder. Springer man så over, hvor løsningen er endnu mageligere (læs
billigere), ja, så bliver resultatet jo derefter. Sigma, Tamron og Co. er
absolut ikke det samme som kvalitetsobjektiver.

Noget helt andet er så at skarphed, neutral farvegengivelse o.s.v. absolut
ikke er ensbetydende med et godt resultat - det trods alt stadig helt andre
ting der gør at et foto er overraskende, spændende, tankevækkende og
specielt at kikke på.

a b

Fra : Kenneth K.

Dato : 02-04-04 23:36

On Fri, 2 Apr 2004 21:11:47 +0200, ab <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote:

> [...]
> billigere), ja, så bliver resultatet jo derefter. Sigma, Tamron og Co. er
> absolut ikke det samme som kvalitetsobjektiver.

Jeg tror mange vil stå uforstående hen hvis du kaldte deres Canon
L-objektiv for en nødløsning.

vh,
Kenneth

Fra : Dr.Ralph

Dato : 03-04-04 17:25

> Jeg tror mange vil stå uforstående hen hvis du kaldte deres Canon
> L-objektiv for en nødløsning.
>
> vh,
> Kenneth

Han har jo lidt ret i det, men blot er de helt dyre Nikkor og Canon linser,
der holder f/2,8 hele vejen ud i en sådan kvalitet, at man går meget lidt
på kompromis.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Anders Trolle

Dato : 03-04-04 00:12

> technikdirekt.de sælger et Nikon D70 inkl. Sigma-objektiv 18-50mm
> 3,5-5,6 til 1094€ som alternativ til, hvad jeg opfatter som
> "standardpakken", med Nikon-objektiv 18-70mm 3,5-4,5 til 1349€.

Jeg læste en hel masse om disse objektiver, før jeg bestilte et D70 hos
TechnikDirekt med Nikons 18-70mm. Sigma-objektivet bliver beskrevet som
udemærket til prisen, mens folk går væsentligt mere amok i at rose Nikons
objektiv der ligefrem kaldes fremragende til prisen.

Vær dog opmærksom på at der på D70 + 18-70mm objektivet i øjeblikket er ca.
4 ugers leveringstid hos TechnikDirekt.

> Kan nogen her fortælle mig, om det vil være et væsentligt dårligere
> køb end med Nikon-objektivet?

Jeg tror der er en del forskel i kvaliteten, men der er jo også knapt 2000,-
kroner i forskel på prisen på objektiverne alene. Jeg har ikke prøvet nogle
af dem selv, men anmeldelserne nævner bla. at Nikons har en utrolig hurtig,
lydsvag og nøjagtig autofokus (AF-S er deres SubSoniske AF motor), hvilket
jeg ikke har læst om Sigmaen. Har dette betydning for dig, tror jeg absolut
du vil mærke forskellen på dette punkt. Når jeg lige nævner denne diciplin
ud af mange, er det selvfølgelig fordi den er vigtig for mig selv - men der
er jo mange andre ting at bedømme udfra.

/Anders