Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Macro med Nikon F80 og 50mm 1,8....
Fra : khs

Dato : 01-04-04 13:17

Hej Gruppe.

Jeg kunne godt tænke mig at erhverve nogle mellemringe til mit Nikon F80 så
det kan bruges til macro.
Jeg har allerede et sæt ringe til min Minolta srt-101 der er helt manuele.
Ikke endgang springblænden er ført igennem. De er OK, men det ville være
rart med lignende ringe til min F80. Det skal selvfølgelig være med AF og
det hele ført igennem så jeg kan bruge lysmåleren i F80 der er frygtelig
sart vedrørende hvilke objektiver den vil arbejde med. Jeg har set på Nikon
PK-11, men har fundet nogle advarsler om at den ødelægger kontakterne på SF
objektiver og den ser ikke ud til af føre kontakterne med igennem.

Findes der overhovedet mellemringe der kan bruges foran min F80 med alle
funktioner ført med igennem?

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(fjern det spiselige og indsæt
punktum før land)

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 02-04-04 14:29

"khs> Jeg kunne godt tænke mig at erhverve nogle mellemringe til mit Nikon
F80 så
> [...]
> objektiver og den ser ikke ud til af føre kontakterne med igennem.
>
> Findes der overhovedet mellemringe der kan bruges foran min F80 med alle

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i makrofotografering med Nikon, men jeg
har aldrig hørt at der findes mellemringe med alt ført igennem, altså også
autofokus.

Jeg mener, at Tokina har lavet en mellemring som kompenserer for lysmålingen
noget bedre end Nikons egne mellemringe gør det.

Har du overvejet en omvendering med normalobjektivet monteret omvendt, som
muliggør en noget bedre skarphed end det almindelige objektiv?

Makroobjektiv har du sikkert overvejet, men det er jo en dyrere løsning. Jeg
kan levere en original Nikon makro 55 mm uden autofokus, hvis du er
interesseret i at høre nærmere.

KJ

Fra : khs

Dato : 02-04-04 15:33

Problemmet er at F80 kræver AF objektiv for at man kan bruge lysmåleren.
Skidt med AF funktionen, bare lysmåleren virker. Hvis huset ikke kan "se" at
der er et AF objektiv på fungere det hamrende manuelt uden lysmåling (næsten
dødt hus) og så er jeg bedre stillet med det gamle Minolta grej. Derfor duer
det heller ikke at vende objektivet

Fra : Jan F.

Dato : 02-04-04 15:57

Jeg er heller ikke Nikon ekspert, men har du kigget på Kenko's mellemringe

http://www.technikdirekt.de ordernr: 628925

Jeg har et sæt til Canon og de virker perfekt, vil gætte på det samme gælder
Nikon

--

Jan F.

Fra : khs

Dato : 02-04-04 16:53

Tak Jan

Dem havde jeg overset. De ser ud til at være lige det jeg mangler. Jeg fandt
nogle beskrivelser der lover rigtig godt.

http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html
http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-05.html

Nu må jeg så se om de kan skaffes brugt

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-04 17:42

"khs" <khs@spam.spam> wrote in message
> [...]
fandt
> nogle beskrivelser der lover rigtig godt.

ach, ja,

det ser ud til at hele sættet med 3 ringe ligger omkring 110$$ eller ca
700kr.
Finder du det brugt på ebay skal du lægge forsendelse og gebyr for betaling
oveni.

Bo //

Fra : khs

Dato : 02-04-04 17:51

Ja det kan hurtigt blive urentabelt med e-bay. Jeg holder øjnene åbne lidt
tid endnu. Med lidt held ligger ringene pludselig på en brugthylde et sted.
Sådan dukkede min Nikon 50/1,8 AF i japansk model pludselig op til 500
kroner. Kigge lidt her og kigge lidt der

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 02-04-04 18:37

"khs" <khs@spam.spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sådan dukkede min Nikon 50/1,8 AF i japansk model pludselig op til 500
> kroner. Kigge lidt her og kigge lidt der

Ja, fx. her: svensk FOTO 12/2001 har en annonce fra www.photax.se med
mellemringssæt for Nikon AF og andre (3 stk. Nikon 855 svenske kr.). Prisen
i dag kendes ikke.
Det er måske også Kenko, som har et rimeligt renommé

KJ

Fra : khs

Dato : 04-04-04 22:33

Tak Kjeld.

Jeg har været lidt på week-end så jeg læser først din besked nu. Priserne
gælder fra nu http://www.photax.se/priser/Pris2004-04-01.pdf .

25mm ringen ser ud til at give AF med til 685 svenske. Den ser OK ud. Nu
skal jeg så bare lige give det lidt tid og være på udkig efter Senz og
Kenko. Jeg er en hund efter brugt

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 02-04-04 18:45

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 700kr.
> Finder du det brugt på ebay skal du lægge forsendelse og gebyr for

Ja af skade bliver også jeg en smule klogere!
Jeg har netop i dag fået en meget lille pakke fra USA, vundet på ebay for
USD 20,50. Sælgeren ville have USD 10 til porto.
Postvæsenet ville have 60 kr. for toldekspedition.
Toldvæsenet betragter så små beløb som toldfri, men ville da gerne have moms
af beløbet
summa summarum: en ting til 120 kr. koster pludselig 276 kr.!!
En trøst er det så at andet er smuttet igennem uden problemer, men det sker
ikke tit mere.
KJ

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-04-04 21:04

"Kjeld Jakobsen" <kjeld.birthe@jakobsen.mail.dk> wrote in message

> [...]
> Postvæsenet ville have 60 kr. for toldekspedition.
> Toldvæsenet betragter så små beløb som toldfri, men ville da gerne have

Jeg har kun handlet på eBay i USA een gang, og det var et 160mm UV filter,
jeg havde ligget på lur efter længe. Det var så sjældent at jeg måtte købe,
uanset prisen (ca 900kr)
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan reglerne er. Jeg mener ikke der
skal svares told og moms af en handel af brugt udstyr mellem to private.

Er der nogen, der kender lovgivningen, og vil fortælle ?

Bo //

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 02-04-04 21:40

> [...]
> skal svares told og moms af en handel af brugt udstyr mellem to private.
>
> Er der nogen, der kender lovgivningen, og vil fortælle ?

www.toldskat.dk har følgende på
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=81155&ov_id=81155&i=4&top=74752&action=close#81155

Heraf fremgår at der skal betales told af varer af værdi over 22 euro eller
165 kr. Moms kommer oveni. Så vidt jeg ved, skelner man ikke mellem nye og
brugte varer, ej heller om det er mellem private, men mht. til gaver er
grænsen højere, 340 kr. så det er om at handle derefter...
Får man en vare leveret af postvæsenet uden at der er opkrævet told og moms
skal man selv henvende sig.....

KJ