Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Adobe RGB, RAW og foto-printer - arrgghhhh
Fra : Claus Stensgaard

Dato : 31-03-04 21:52

er der nogen der kan fortælle mig hvordan pokker jeg får kalibreret min pc,
printer og software til samme indstilling, for min billeder er noget værre
sjask når jeg printer på det dyreste fotopapir.

Her er mit setup :
Canon 10D hvor optagelser gøres i RAW. Kamera er sat til Adobe RGB
Capture One DSLR til konvertering til JPEG og TIFF. Programmet sat til Adobe
RGB
Min Siemens Trinitron skærm er sat til Adobe RGB
Adobe Photoshop 7.0 - igen Adobe RGB
Printer Canon i865 - profilen er Adobe RGB

Når jeg printer er billederne ca. 2½ gange lysere end hvad jeg ser på
skærmen - og jeg har kørt den online kalibrering der er en dansk gut der har
lavet (han er vidst guru indenfor netop kalibrering)

Er der nogen der kan hjælpe mig, for jeg er sgu godt og grundig forvirret og
kørt træt i alt dette.

Claus Stensgaard

Jeg ville blive rigtig glad for den rette anvisning

Fra : Strunk

Dato : 31-03-04 21:55

Noget gyldent råd har jeg ikke til dig, det eneste jeg kan sige at jeg for
nyeligt købte noget papir der hed Ilford gallerie inkjet, det er eddersuseme
godt, og der ligger vejledning i kassen, ellers kan du måske finde hjælp på
www.ilford.com

mvh
Strunk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-03-04 22:26

In article <c4fb02$3s5$1@sunsite.dk>, Claus Stensgaard wrote:
> [...]
>
> Her er mit setup :
> Canon 10D hvor optagelser gøres i RAW. Kamera er sat til Adobe RGB

Kameraets indstilling betyder intet (udover for preview JPEG billedet)

> [...]
> skærmen - og jeg har kørt den online kalibrering der er en dansk gut der har
> lavet (han er vidst guru indenfor netop kalibrering)

Det er meget lysere. Betyder det at sort => 40% grå ? Eller er det bare
en helt forkert gamma ? Der forventes nok en gamma på 2.2 med printeren.

Kan du ikke justere noget på dine printerindstillinger ? Min Canon S600 kan
jeg justere mætningen på, og den skal justeres afhængigt af papir. Faktisk ned
på -10 ved alm. papir

Er du sikker på at alt sat rigtigt op ? Jeg går ud fra din skærm har 100%
kontrast, og ca 50% lys ? (Har min Sony Trinitron)

Prøv evt også at konvertere til sRGB inden du printer.

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 31-03-04 23:41

> Kameraets indstilling betyder intet (udover for preview JPEG billedet)

Er du sikker på det - det overføres som Adobe RGB

> Det er meget lysere. Betyder det at sort => 40% grå ? Eller er det bare
> en helt forkert gamma ? Der forventes nok en gamma på 2.2 med printeren.

Det er både meget lysere og slet ikke de rigtige farver (gamma). Der er
masser af muligheder fra Photoshop at lade enten photoshop styre
colormanagement, eller lade printeren styre colormanagement samt en masse
andre indstillinger. Også nogen hvor der er en 2.2 gamma korrektion. Der er
så mange muligheder netop i denne print-menu. Jeg prøver at teste 2 af dine
beskrivelser : at sætte den til en gamma 2.2 samt at konvertere til sRGB.

Jeg kører med den højeste farvemætning på dette papir. Men kun da jeg lavede
2 ekstra lag i photoshop og lavede multiply, var printet nogenlunde identisk
med hvad jeg så på skærmen inden udskrift.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-04-04 17:40

In article <c4fhce$fso$1@sunsite.dk>, Claus Stensgaard wrote:

> Er du sikker på det - det overføres som Adobe RGB

Helt sikkert. RAW er RAW. Men det betyder noget for dine
default settings i det første program. Jeg har normalt mit 300D
stående til factory settings, så der er mere knald på JPEG'en.
Men for RAW er det bare nogle felter der udfyldes, som Photoshop
og/eller Capture One kan vælge at ignorere.

Fra : Jan N.

Dato : 01-04-04 12:12

"Claus Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> skrev i melding

> [...]
identisk
> med hvad jeg så på skærmen inden udskrift.

Tips 1. Spør i gruppe no.it.grafikk.diverse.

Tips 2.
Les om fargestyring i Photoshop her:
http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_color_manage/ps7_1.htm

Tips 3. Få tak i ICC profil til det papir du bruker, sett photoshop print
space
til denne profil, bruk samme profil i skriverinnstillingen.

Lykke til!
Jan N.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-04 15:07

"Jan N." <jan.n@minusdette.ktv.no.invalid> wrote in message

> Les om fargestyring i Photoshop her:
> http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_color_manage/ps7_1.htm

Tak - du har en is til gode

vh
Jan

Fra : Erik Aalund

Dato : 07-04-04 07:13

Jeg oplever nøjagtig det samme problem som Claus, men min HP printer.

> Prøv evt også at konvertere til sRGB inden du printer.

Hvordan gøres det helt nøjagtigt i Photoshop?

Hilsen
Erik

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 01-04-04 06:48

"Claus Stensgaard" <kamisu@hotmail.com> wrote in

> [...]
> Min Siemens Trinitron skærm er sat til Adobe RGB
> Adobe Photoshop 7.0 - igen Adobe RGB
> Printer Canon i865 - profilen er Adobe RGB

Når du printer skal du bruge en speciel profil der matcher papir/printer
kombinationen - alternativt skal du følge den vejledning der følger med
papiret. Fortæl hvilket papir du bruger, og send gerne linket til ham guruens
vejledning...

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : John

Dato : 01-04-04 18:12

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
> kombinationen - alternativt skal du følge den vejledning der følger med
> papiret. Fortæl hvilket papir du bruger, og send gerne linket til ham

Og husk så at disable al form for color-management i printerens driver.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Gert Andersen

Dato : 01-04-04 10:45

In article <c4fb02$3s5$1@sunsite.dk>, kamisu@hotmail.com says...
> [...]
> kørt træt i alt dette.
>
> Claus Stensgaard
>
> Jeg ville blive rigtig glad for den rette anvisning

Hej Claus

Når du bruger RAW, er det lige meget, hvilken farveprofil du bruger i
dit kamera. Den sætter du på i C1. I C1 er det vigtigt at du bruger en
"input" farveprofil, dem som følger med eller dem fra Magne Nilsen. Som
Output Destination kan du så vælge aRGB eller sRGB.

Efter din konvertering til TIFF eller JPEG har du nu et image med en
farveprofil. I Photoshop vælger du så Print with Preview og vælger så
dit Print Space. Dette skal ikke være aRGB. men din profil som hører til
din printer eller dit papir.

-Gert

Fra : Peter SH

Dato : 01-04-04 16:08

Hej
Du skal bruge en stykke software der hedder Monaco Profiler og en EYEOne
,det har jeg brugt til min 10D og Epson 950.
Det Dutter.
Man kan hente meget ved at lave sine profiler på alle de papier man
bruger,selv de profiler der kommer med er ikke så gode som dem man selv
laver.

Mvh Peter SH

Fra : John

Dato : 01-04-04 18:10

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 02-04-04 01:31

Hej Peter,

Nu er den løsning jo ikke ligefrem til privatpersonen - softwaren koster
over 40.000 og kan kun bruges med dongle.

Fra : Jørgen

Dato : 01-04-04 18:26

Hej Claus

Det er da en gevaldig masse kvaler du har med dine farver.
Jeg har fulgt hele tråden og fik så den ide - Hvad med farvepatronen? Er den
defekt?

Hilsen
Jørgen

Fra : Henrik

Dato : 02-04-04 13:05

On 31/03/04 22:51, in article c4fb02$3s5$1@sunsite.dk, "Claus Stensgaard"
<kamisu@hotmail.com> wrote:

> [...]
> kørt træt i alt dette.
>
> Claus Stensgaard
>
> Jeg ville blive rigtig glad for den rette anvisning

Hej Claus,

Det er længere proces du er i gang med her.

Først skal du sætte farve temperaturen til 6500 på din skærm og så
kalibrerer din skærm så godt du kan med Adobe GAMMA, Adobe gamma er kun en
nød løsning.
Når du går i gang med Adobe gamma, så skrue helt op for kontrasten på
skærmen og regulere lyset på skærmen efter den kontrol der er i Adobe gamma
" sorte firekanter og grå firekanter, du skal kun lige kunne se de grå
firekanter.

Du skal nu justere de tre farver, der er en lille firekant i midten af hver
farve. Du skal nu justere hver farve så den lille firekant i midten flyder
sammen med det omliggende, knib øjnene sammen og justere og sørg for at dit
lys i lokalet er optimalt.

Husk at sætte din phospors type.

Vælg windows default i gamma/ 2.2

Vælg dit white point til 6500

Adjusted: same as hardware

Gem din profil med et navn etc.

Det var skærmen.

PS: hvis du laver flere skærm profiler og du vil skifte i mellem dem, så
skal du vælge dem i screen settings, avanced og color management, vælg og
gem den du vil bruge, log dig ud og log dig ind igen eller genstart, først
nu kan du se at du har skiftet din skærm profil/ ICC profil.

Når du skal printe fra Photoshop så er det vigtigt at du i din printer
driver slår, no color adjustment fra ellers vil du laver farvestyring 2
gange.

Color settings i Photoshop, hvis du vælger Europe Prepress defaults som
defaults så behøver du ikke at gøre mere her, med mindre du vil til at
optimere nogle ting til forskellige formål.

Udprint fra Photoshop: vælger du show more options og vælger color
management: Souce space skal være document her skal så står din farve profil
som dit billede har F.eks adobe RGB 1998.

I print space Profile vælger du den type papir du vil udskrive på, Glossy,
matte etc. I Intent vælger du Relative Colorimetric og flueben i Black
point Compensation.

Så går bare i gang med at printe, hvis du syns at dine billeder stadig er
for lyse eller der skal ændres på farverne, så må du printe flere billeder
ud og justere gamma efter dem, men er de kun for lyse så justere lyset på
din skærm så det passer.

Normalt kaliberer man sin skærm ca. Hver 3 uge, kommer lidt and på hvor
meget den er tændt, så en Eyeone vil du nok fortrække at købe hvis din
farvestyring skal være optimalt hele tiden.

Henrik