Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Landskabsfoto - eksponering af himmelen
Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-04 17:20

Hej.

Her til sommer er der jo lækkert at få billeder af en fin blå himmel med
kumulusskyer og det hele, men hvordan eksponerer man korrekt, hvis man
samtidig gerne vil beholde tegning i landskabet?

Laver man en spotmåling på et gennemsnits stykke landskab (græs, mark, træer
ect.) bliver himmelen jo gevaldigt overeksponeret (ligger vel +2 EV over
"bunden"). Måler man på himmelen blokker landskabet ud, og skyerne bliver ofte
alt for kraftige. Ved medlys (altså med solen i ryggen) er dette problem ikke
så voldsomt, men ved modlys synes jeg ofte der kan være svært at gætte den
rigtige eksponering:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=65005 (dette billede krævede en del
justering af RAW-filen, før resultatet blev tilfredsstillende)

Jeg bruger Canon EOS 10D i RAW-format, så der er noget spillerum at justere
med, når man vender hjem til computeren. Har også en løs lysmåler, men må
tilstå at jeg ikke anvender den ret meget ved udendørs foto (blev indkøbt til
lysmåling med flashanlæg). Måske man skulle lære at bruge den korrekt?

Har spekuleret på at anskaffe sådan et ND-filer, hvor øverste halvdelen er en
eller to blændestop mørkere end den klare bund:
http://www.camerastore.com/cat_003_hoya/029f03.jpg

Nogen der har erfaringer med sådan en? Hvilken faktor bør man gå efter, for
ikke at overdrive alt for meget, så man ender med tordenskyer på alle
billederne?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Martin Gleit

Dato : 29-03-04 17:27

fint billede....synes eksponering er ramt helt rigtigt....selv om solen
sikkert blokker lidt i højlyset må det ikke blive mørkere....det eneste man
kan sige til det: gotta love RAW...

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-04 18:33

"Martin Gleit" <martingl@stofanet*REMOVETHIS*.dk> skrev i en meddelelse

> det eneste man kan sige til det: gotta love RAW...

Jep :) Når man først har set lyset, så at sige, så skyder man aldrig mere
JPG.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 17:30

> [...]

for
> ikke at overdrive alt for meget, så man ender med tordenskyer på alle

Hvorfor ikke starte med at eksperimentere lidt med et polfilter? Min
erfaring er, at et polfilter hiver et par blændetrin ud af himlen, hvorved
det dynamiske område mellem højlys i himlen og resten af motivet mindskes.
Typisk vil lysmåleren returnere et mere velafbalanceret resultat med
polfilter, når overvægten af højlys skyldes polariseret lys.

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 29-03-04 17:45

> [...]
> Typisk vil lysmåleren returnere et mere velafbalanceret resultat med
> polfilter, når overvægten af højlys skyldes polariseret lys.

Det ville også være mit råd - og eventuelt et gradueringsfilter, hvis man
vil have endnu mere styr over eksponeringsomfanget.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-04 18:38

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse

> Det ville også være mit råd - og eventuelt et gradueringsfilter, hvis man
> vil have endnu mere styr over eksponeringsomfanget.

Er gradueringsfilter det samme som halvt ND-filer - eller toner der mere blødt
over i klart glas? Har du nogen idé om graden af "formørkelse"?

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 30-03-04 16:34

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er gradueringsfilter det samme som halvt ND-filer - eller toner der mere
blødt
> over i klart glas? Har du nogen idé om graden af "formørkelse"?

Et gradueringsfilter (hedder vel egentlig et forløbsfilter på dansk) toner
blødt over i klart glas - de fåes i forskellelige styrker - Cokin er nok den
største leverandør af løsninger. Det er firkantede filtre, hvilket er en
stor fordel, idet den bløde overgang altid vil være præcist placeret i
midten på et indskrueningsfilter.

Du kan se Cokins forløbsfiltre her:
http://www.cokin.com/ico3-p6-8.html

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-04 18:37

> Hvorfor ikke starte med at eksperimentere lidt med et polfilter? Min
> erfaring er, at et polfilter hiver et par blændetrin ud af himlen, hvorved
> det dynamiske område mellem højlys i himlen og resten af motivet mindskes.

Det er også min opfattelse - og jeg plejer da også at anvende polfilter.
Desværre har det for mig at se ingen virkning ved modlysoptagelser.
Tommelfingerreglen er vist 90º fra solen, for at få maksimal virkning.

> Typisk vil lysmåleren returnere et mere velafbalanceret resultat med
> polfilter, når overvægten af højlys skyldes polariseret lys.

Jeg synes nu det sker, at himmelen bliver lidt fimset, hvis man samtidig vil
have alle detaljer med i landskabet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : 2rb1

Dato : 29-03-04 18:08

Hvis det nu er en lysmåler og ikke et flashmeter du har, (eller en
kompineret) så brug det. Lav en lyskildemåling og før data over på kameraet.

Fra : KNL DtP

Dato : 29-03-04 18:48

"2rb1" <daws@do.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det nu er en lysmåler og ikke et flashmeter du har, (eller en
> kompineret) så brug det. Lav en lyskildemåling og før data over på kameraet.

Det et kombineret flash- og incidentmeter - men hvis jeg laver en måling med
difuserhætten på og måleren vendt hen mod kameraet (og dermed væk fra
lyskilden), måler jeg jo kun hvor meget lys der falder på min egen ryg, så at
sige. Måske man skulle vende lysmåleren om, så den peger hen over landskabet,
og derved få en gennemsnitsmåling af det lys der falder og reflekterer på
motivet.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : 2rb1

Dato : 29-03-04 19:12

Prøv nu bare at lave en lyskildemåling, så skal du bare se ;0)
Men ellers er der jo også gråkort, eller spot 5-7 grader under horisonten.
Der er masser af muligheder. Når det er digital du fotograferer er det da
nemt nok - brug skærmen og dine kurver indtil det er der..

Jeg bruger næsten altid lyskildemåling når jeg bryllupsfotograferer udendørs
i høj solskind. På den måde er jeg fri for at kjolen og slæret fiser af i
højlyset og skyggepartierne er også som de skal være.

Fra : Alex W

Dato : 29-03-04 19:28

> [...]
en
> eller to blændestop mørkere end den klare bund:

Hvis man stadig kan få Chokin filtre ..
De kan reguleres op og ned, så man får dækket den del som man vil have
ændret .. Filtrene fåes i farever samt som gråfilter i forskellige
gradueringer. Det starter blødt, ca. fra mindten af filtret og tiltager ret
hurtigt og fortsætter resten af vejen med den farve/gråtone man vælger.

Det bliver faktisk ret godt at tage et filter med blå (81B - 82B) så kommer
der knald på farven på himlen, sjovt nok forstyrres de hvide skyer ikke
nævneværdigt (bliver ikke blå)

Du har ret, bunden på billedet er 'fimset' og mangler tegning.. Du har efter
min mening et gulstik.

/Alex W

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 29-03-04 19:47

> [...]
> kumulusskyer og det hele, men hvordan eksponerer man korrekt, hvis man
> samtidig gerne vil beholde tegning i landskabet?

Hej

Cokin er din ven !

http://www.geocities.com/cokinfiltersystem/gradual_gray.htm

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Erik Aalund

Dato : 30-03-04 14:54

Hej Kristian,

Hvorfor bruger du ikke din lysmåler udendørs - specielt ved det billede og
den problematik du beskriver - ville jeg da umiddelbart synes at lysmåleren
vil komme til sin ret.

Hilsen

Erik

Fra : KNL DtP

Dato : 30-03-04 16:11

"Erik Aalund" <aalund@FJERNesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bruger du ikke din lysmåler udendørs - specielt ved det billede og
> den problematik du beskriver - ville jeg da umiddelbart synes at lysmåleren
> vil komme til sin ret.

Det vil jeg sådan set også gerne, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg
anvender den korrekt ved f.eks. modlys. Hvis det er medlys er der ikke så
meget at rafle om, men som beskrevet tidligere så kan jeg ikke helt gennemskue
hvordan man vender den korrekt. Det må jeg altså lige lege med, for det kunne
da spare mig for en del bøvl.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk