Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har jeg gjort en go`handel :-)
Fra : Carina

Dato : 29-03-04 16:26

Hej alle sammen!

Da jeg er newbie i dette forum
ville jeg høre om dette er en god handel jeg
har lavet, eller om sælger kom af med en gl.
objektiv:

Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3
Model 185DE

Sælger oplyste at butiksprisen var 5-6000,-
Jeg gav med et lille smil kr. 2500,-

Hilsner
Carina

Fra : Martin Gleit

Dato : 29-03-04 16:32

"Carina" <hjem@tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3
> Model 185DE
>
> Sælger oplyste at butiksprisen var 5-6000,-

Uden at have prøvet objektivet, lyder det lidt som om sælger gjorde en god
handel...men håber da jeg tager fejl....objektivet gaber over et stort
stykke og er noget lyssvagt....

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 16:33

"Carina" <hjem@tele.dk> wrote in message

> Da jeg er newbie i dette forum
> ville jeg høre om dette er en god handel jeg
> har lavet,

Hvad synes du selv?

> Jeg gav med et lille smil kr. 2500,-

Jamen så må _du_ jo være tilfreds. Hvorfor dog bore mere i det?

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så ingen nye billeder)

Fra : Carina

Dato : 29-03-04 17:00

"Jens Bruun" skrev

> Hvad synes du selv?

Tjae, som sagt har jeg ikke så meget forstand på det endnu,
derfor dette spg. -vel klart?! linsen er lækker -men gav jeg
for meget...

> Jamen så må _du_ jo være tilfreds. Hvorfor dog bore mere i det?

ak... -fordi jeg da ønsker at høre om det var for meget for for lidt,
eller omvendt...

Mvh
Carina

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 17:07

"Carina" <hjem@tele.dk> wrote in message

> Tjae, som sagt har jeg ikke så meget forstand på det endnu,
> derfor dette spg. -vel klart?! linsen er lækker -men gav jeg
> for meget...

Hvorfor dog ikke undersøge sådan noget _inden_ du handler - især hvis du er
nybegynder?

> ak... -fordi jeg da ønsker at høre om det var for meget for for lidt,
> eller omvendt...

Så du nu kan gå og ærgre dig, eller? Du må jo have været tilfreds, da du
handlede, ellers hænger det da ikke sammen.

Fra : Carina

Dato : 29-03-04 17:26

Har jeg ikke nævnt at jeg IKKE havde gjort!!! -jeg skriver et indlæg her
hvor
jeg blot spørger om det er et godt køb, dvs. prisen contra kvalitet og
teknik.

Kiggede faktisk i tilbudsavisen fra Electronik world hvor en 55-300 kostede
ca. 2000,- -såe jow ude i butikken følte jeg at det virkede som et godt køb.

Jeg ærgre mig ikke, ville blot høre en objektiv holdning til dette produkt
og
dens salgspris jeg opnåede i butikken hvor den stod til knap 6000,-

(regnede med at pris og kvali holdt hånd i hånd)

Carina

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 17:47

"Carina" <hjem@tele.dk> wrote in message

> Har jeg ikke nævnt at jeg IKKE havde gjort!!!

Så-så. Ikke hidsig.

-jeg skriver et indlæg her
> hvor
> jeg blot spørger om det er et godt køb, dvs. prisen contra kvalitet og
> teknik.

Og jeg svarer, at du kun kan bruge den information til 1) at blive bekræftet
i noget, du viste i forvejen eller 2) blive afkræftet i noget, du troede i
forvejen.

> Kiggede faktisk i tilbudsavisen fra Electronik world hvor en 55-300
kostede
> ca. 2000,- -såe jow ude i butikken følte jeg at det virkede som et godt
køb.

Så var det _for dig_ et godt køb. Hvorfor så risikere, at andre ødelægger
dén oplevelse?

> Jeg ærgre mig ikke, ville blot høre en objektiv holdning til dette produkt
> og
> dens salgspris jeg opnåede i butikken hvor den stod til knap 6000,-

Hvis du kan undgå at ærgre dig, hvis andre fortæller dig, at du har gjort en
dårlig handel, så tager jeg hatten af for dig. Jeg ville ikke kunne undgå at
ærgre mig.

> (regnede med at pris og kvali holdt hånd i hånd)

Pris og kvalitet hænger _altid_ sammen.

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 29-03-04 19:05

> [...]
> køb.
>
> Så var det _for dig_ et godt køb. Hvorfor så risikere, at andre ødelægger

Det er altså nogle spøjse betragtninger:

Hvis du er i tvivl om du har gjort en god handel, så lad være med at
undersøge det nærmere, for så undgår du at blive skuffet!!
Lad det istedet nage dig i lang tid, men undgå for alt i verden at få det
afklaret - det kunne jo ødelægge dit humør.

- Ja sådan er vi jo så forskellige...

Nu kan det at gøre en dårlig handel jo være en lærerig oplevelse.
Har man købt et brugt objektiv til 2.500,- under visse forudsætninger (f.eks
at nyprisen var 5-6.000,-), og det viser sig at disse forudsætninger
muligvis ikke holder, så er det da med at få det undersøgt. Det bliver man
ikke fattigere af - kun klogere...

Det er lidt ligesom at ens nye bil bliver påkørt i trafikken - man mærker
bumpet, men beslutter at lade være med at undersøge bulen, for hvorfor
risikere at ødelægge glæden ved den nye bil...

Til Carina:
Jeg ved ikke om du har gjort en dårlig handel, men de øvrige indlæg tyder på
det...Sådan er livet jo (og det er du jo også på det rene med). Vi har alle
prøvet det, og brugt oplevelsen til at blive klogere.

Min dårligste handel er intet mindre end en 'beauty':
Jeg var i Singapore for første gang, og overvejede at anskaffe et
videokamera. Jeg må ha' strålet langt væk af newbie, for jeg var kun 3
minutter væk fra hotellet før jeg fandt mig selv shanghaj'et ind fra gaden -
tværs gennem etagerne på et indkøbscenter - og ind i en elektronikbutik.
Jeg blev præsenteret for mange kameraer, og begyndte at kredse om en bestemt
model. Jeg ved godt at de er dygtige til at handle i fjernøsten, men jeg
selv er jyde, og var helt klar til at give sådan et par lynkinesere kam til
deres hår. Og det gik da tilsyneladende også forrygende.

Selve handelsfasen var fuld af gode detaljer, men for at gøre en lang
historie kort så lykkedes det i løbet af 2 timer at prutte kameraet ned fra
2.000 til 1.400 SGD. Til sidst var de 2 styk hændervridende sælgere på
opgaven. Begge havde fået store svedskjolder på skjorterne. Den ene have
talt med sin chef mindst 5 gange i telefonen, med store forklarende
armbevægelser. Der var simpelthen ingen tvivl - de diskuterede hvor meget de
kunne tåle at sætte til på den handel. Da de storsvedende og hovedrystende
accepterede 1.400 SGD, og jeg præsenterede mit kreditkort, startede det hele
forfra. "No credit card - no credit card, we lose additional 3%". Nye
hovedrystende telefonopkald til chefen. Efter yderligere 10-15 minutters
prutten - hvor jeg forlod forretningen flere gange, men atter halet
tilbage - endte vi tilbage på de 1.400,-. Vi handlede , og jeg forlod
butikken hvor samtlige de ansatte stod linet op og nikkede anerkendende til
mig. Det var helt tydeligt: En turist havde fået dem til at bide i
madrassen - det måtte man ha' respekt for!

Næste dag nåede jeg uantastet langt op ad Orchad Road. Mit newbie look må
ha' været fuldstændig forduftet - eller også havde mit renommé allerede
bredt sig som en steppeild.
Lidt for sjov gik jeg ind i en tilfældig kamerabutik og spurgte hvad prisen
lige var på et meget bestemt Sony kamera. Uden at fortrække en mine svarede
han 1.200,- SGD.

Jeg solgte det straks jeg kom hjem, og tjente heldigvis kr. 500,- på det...

--
Erik Rudbeck
Swap mail address before replying

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-03-04 20:21

Erik Rudbeck skrev i sit indlæg på usenet:
> Det er altså nogle spøjse betragtninger:

Hvorfor ?

Er det bedre at ærge sig over en dårlig handel end at ikke vide om det er
god eller dårlig handel ?

Jeg vil da give Jens ret i at i stedet for at spekulere på om de kunne være
gjort billigere - og ikke kunne gøre hverken fra eller til her bagefter, så
vil det da være bedre at se på om objektivet opfylder ens krav - og hvis det
gør det, så HAR det været en god handel - uanset om det måske kunne være
gjort billigere - det kan man alligevel ikke gøre noget ved bagefter.

Jan

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 29-03-04 20:47

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Hvorfor ?
>
> Er det bedre at ærge sig over en dårlig handel end at ikke vide om det er
> god eller dårlig handel ?

Ja det synes jeg da bestemt...Ellers finder jeg jo heller aldrig ud af om
jeg skal glæde mig over en god handel.
Hvis jeg har på fornemmelsen at jeg måske har gjort en dårlig handel, vil
jeg da hellere have det afklaret, end gå og spekulere på det...

Jeg er jo ikke glad for et objektiv fordi det har kostet 2.500,-
Jeg er glad for det hvis det har været en god handel - uanset prisen...
- og tilsvarende træt af det hvis det har været en dårlig handel.
- men jeg vil da vide om jeg skal være det ene eller det andet, i stedet for
lukke øjnene og lade som om at situationen slet ikke eksisterer.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-03-04 16:43

In article <40684013$0$521$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Carina wrote:
> [...]
>
> Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3
> Model 185DE
>
> Sælger oplyste at butiksprisen var 5-6000,-

Er ikke sikker på det var et godt tilbud. Efterfølgeren fra XR
serien koster 299 Euro + 20 Euro porto helt nyt med 2 år garanti.
Listepris er dog 499 Euro.

Så du pungede ca. ud med nypris.

Fra : Carina

Dato : 29-03-04 17:02

"Povl H. Pedersen" skrev :i

> Er ikke sikker på det var et godt tilbud. Efterfølgeren fra XR
> serien koster 299 Euro + 20 Euro porto helt nyt med 2 år garanti.
> Listepris er dog 499 Euro.

Okay -ledte via google hvor (vis det er den rigtige jeg fandt) liste
prisen er ca. 789,- dollars..

Mvh
Carina

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-03-04 19:28

In article <4068488d$0$430$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Carina wrote:

> "Povl H. Pedersen" skrev :i

> Okay -ledte via google hvor (vis det er den rigtige jeg fandt) liste
> prisen er ca. 789,- dollars..

Gode steder at checke priser er
www.bhphotovideo.com - husk at lægge $50 porto + 6% told + 25% oveni.
www.technikdirekt.de - Der skal kun 20 euro oveni. Der er betalt EU
moms, og der er 14 dages almindelig returret og 2 år reklamationsret.

Begge steder er typisk en del under listepriser.

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 29-03-04 17:48

"Carina" <hjem@tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3
> Model 185DE
>
> Sælger oplyste at butiksprisen var 5-6000,-
> Jeg gav med et lille smil kr. 2500,-

Jeg tror nu sælger havde bedre grund til et smil om læben. Brugtprisen på
sådan et objektiv burde imø ligge noget under 2000 kr.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Carina

Dato : 29-03-04 20:15

"Kim@naturfotografi skrev:

> Jeg tror nu sælger havde bedre grund til et smil om læben. Brugtprisen på
> sådan et objektiv burde imø ligge noget under 2000 kr.

Hej Kim - hvor finder jeg denne pris hvis nu jeg skulle bevæge mig ned
i butikken med en spade i den ene hånd -og linsen i den anden...

Så du er ret sikker i din sag -at jeg burde have sagt 2000,-?
(desværre skal jeg kører 100 km hver vej til den her butik..øvvv)

Mvh
Carina

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-03-04 20:20

"Carina" <hjem@tele.dk> wrote in message

> Så du er ret sikker i din sag -at jeg burde have sagt 2000,-?
> (desværre skal jeg kører 100 km hver vej til den her butik..øvvv)

Jeg troede ikke, du ærgrede dig

--
-Jens B.

(Øv, mangler stadig at få mit 1D Mark II, så kun lidt snapshots)

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 30-03-04 16:25

"Carina" <hjem@tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Kim - hvor finder jeg denne pris hvis nu jeg skulle bevæge mig ned
> i butikken med en spade i den ene hånd -og linsen i den anden...

Et sted er jo. f.eks. www.dba.dk - lige nu er der 2 stk. Tamron 28-300 - den
til Canon koster 2800 kr. og den til Nikon koster 1600 kr. Den til 2800 kr.
er fra juni 2003 - nu skriver du jo intet om hvor ny din er, men det er ko
et vigtigt element for prisvurderingen. Du skal selvfølgelig huske på, at du
hos en fotohandler har en vis garanti for at varen fungerer - måske 3 mdr´s
reklamationsret - og det er jo også penge værd.

Sigma´s 28-300 sælges til 2700 kr. hos kamerahuset.dk - og det er fra nyt.

> Så du er ret sikker i din sag -at jeg burde have sagt 2000,-?
> (desværre skal jeg kører 100 km hver vej til den her butik..øvvv)

Du kan jo så glæde dig over, at du ikke fremover skal tilbagelægge 200 km -
det gavner både miljøet og ikke mindst økonomien hos en bedre fotohandler :)

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Deaster

Dato : 30-03-04 17:02

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mdr´s
> reklamationsret - og det er jo også penge værd.

Nope, du har 2 års reklamationsret.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 30-03-04 20:32

"Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> "Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i en meddelelse
> mdr´s reklamationsret - og det er jo også penge værd.
> >
> Nope, du har 2 års reklamationsret.

Gælder 2 årsreglen da også for brugte varer?

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Frederik Thorup

Dato : 30-03-04 20:50

Kim@naturfotografi dot dk wrote:
> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder 2 årsreglen da også for brugte varer?

Den gælder endda for brugte biler! Noget brugt-bils-branchen har haft nogle
slagsmål med kunder om

Men der eksisterer vist noget med forventet levetid osv. Men søg en gang i
dk.videnskab.jura

Frederik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-03-04 21:13

In article <4069cb4b$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, Kim@naturfotografi dot dk wrote:
> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder 2 årsreglen da også for brugte varer?

2 års reglen gælder for forbrugerkøb. Og om varen er ny eller brugt
ændrer ikke ved købets type. Og der er den sædvanlige 6 måneders
formodningsregel.

Fra : Deaster

Dato : 30-03-04 21:33

> "Deaster" <nospam2@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Gælder 2 årsreglen da også for brugte varer?

Jep, men det står jo i relation til den vare du har købt mht. til alder og
stand.

Fra : Carina

Dato : 29-03-04 20:26

Nå får man jo helt blod på tanden...

Helt nøjagtigt er det en

Tamron LD Aspherical AF 28-300 mm F/3.5-6.3

Og syntes at resultaterne når man søger spænder
vidt omkring prismæssigt

Mvh
Carina

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-03-04 21:34

Carina wrote:
> Tamron AF 28-300 mm F/3.5-6.3
> Model 185DE

Hvis det er samme som det her:
http://www.fotokoch.org/objektive/59116.shtml
(det her hedder så kun 185D, ved ikke hvad E står for)

Så koster det åbentbart ikke mere end 300 euro i tyskland som nyt,
hvilket svarer til 2200kr.

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-03-04 22:21

In article <slrnc6jme8.3pm.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> [...]
> (det her hedder så kun 185D, ved ikke hvad E står for)
>
> Så koster det åbentbart ikke mere end 300 euro i tyskland som nyt,

Det står vel for Europa.
Jeg mener at nogle 185 modeller har problemer med digitale kameraer.