Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Ixus
Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-03-04 20:33

Hej - ser efter en brugt Ixus og så på en i dag. Fair stand med en enkelt
bule, men det undrede mig at zoomen larmer ret meget.
Er det normalt ?
Samtidigt undrer jeg mig over at det i tre forsøg ikke ku' tage et skarpt
billede at gulvet, når jeg holdt det i hoftehøjde.
Og at - trods den ringe afstand - blitzen havde svært ved at lyse billledt
ud ~ mørke hjørner.
Nu havde det været med en tur i ørkenen, så mit første gæt er at der er
kommet sandkorn i mekanismen til objektivet.
Er der noget om det, eller er alle de tidlige (og senere ?) Ixus modeller så
ringe ?
Hvorfor er der så solgt så mange - og hvorfor er de ikke alle til salg brugt
?

Nå - handelen blev ikke til noget, da han manglede begge kabler og al
software. Softwaren er jo ikke noget prob, men jeg syntes jeg har set priser
på omkring 250 pr kabel. Så var det ikke sjovt længere

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : nyrup

Dato : 28-03-04 07:32

Det var fornuftigt af dig at holde dig væk fra det kamera!
Mit IXUS 400 har ingen problemer med fokus. Jeg synes heller ikke det
larmer.
- At begge kabler og softvare mangler "lugter" temmeligt meget af at det er
"varmt"... Manglede batteriopladeren så ikke også?...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-03-04 09:30

Nej - heller ikke den originale æske manglede. Han havde selv købt det brugt
og ikke været opmækrsom på at de ting manglede.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 28-03-04 12:49

Jesper Hedegaard wrote:

> Hej - ser efter en brugt Ixus og så på en i dag. Fair stand med en enkelt
> bule, men det undrede mig at zoomen larmer ret meget.
> Er det normalt ?

Hmmm... kommer an på hvad du lægge i "larmet". Mit Ixus v2 give
tydeligvis lyd fra sig, når man zoomer, men ikke noget der har generet mig.

> Samtidigt undrer jeg mig over at det i tre forsøg ikke ku' tage et skarpt
> billede at gulvet, når jeg holdt det i hoftehøjde.

Det lyder lidt skummelt. Er temmelig glad for mit Ixus og det har ingen
problemer med fokus. Det er et kool kamera. Velegnet til snapshots (især
udendørs) og som noget du altid har med dig.

> Og at - trods den ringe afstand - blitzen havde svært ved at lyse billledt
> ud ~ mørke hjørner.

Blitzen er klart det mest kritiske punkt. Den virker temmelig dårligt.
Når først det bliver dunkelt får man sjændent gode billedet. De bliver
som regel enten temmelig dunkle, eller også går blitzen amok og gør folk
hvide i ansigterne.

-j

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-03-04 13:06

"Janus Sandsgaard" <spam@janus.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm... kommer an på hvad du lægge i "larmet". Mit Ixus v2 give
> tydeligvis lyd fra sig, når man zoomer, men ikke noget der har generet
mig.

Med larmer mener jeg at den støjede så jeg følte det anmasende i en stille
stue.
Jeg sammenligner med min G1'er - der er så stille at folk ikke hører det.
Altså så meget mekanisk støj at det ville virke forstyrrende mange steder.

> Det lyder lidt skummelt. Er temmelig glad for mit Ixus og det har ingen
> problemer med fokus. Det er et kool kamera. Velegnet til snapshots (især
> udendørs) og som noget du altid har med dig.

Nej - kan se på Exif af de par billeder jeg tog at den stiller skarpt på
højre/midt/venstre fra billed til billed.
Og alligevel ikke rigtigt skarpt.
Har så erfaret via downloadet manual at Ixus "ingenting" (den første) ikke
kan køre med lavest mulig kompression når kameraet er på auto.
Så skal man op i V2'eren.
Og det må jo så være vejen - fanden stå i at have årtusindets skud - i hårdt
komprimeret udgave....
Og så er der lige menuerne + knapperne til dem: det er også V2'eren der
svarer til min G1'er.

> [...]
> Når først det bliver dunkelt får man sjændent gode billedet. De bliver
> som regel enten temmelig dunkle, eller også går blitzen amok og gør folk

Yep - har læst om det. Men når jeg står op og holder et kamera i hoftehøjde
er der 90-100 cm til gulvet (har målt ).
Og SÅ ringe kan den blitz da ikke være !?

Har S10/S20 lige så ringe blitz ? Den overvejes lidt til min kone - og hun
har brug for en reel blitz til bilder (mest af vor datter).

--
Mvh