Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiver
Fra : James Avery

Dato : 26-03-04 23:58

Fra : den ægte fotomand

Dato : 27-03-04 01:05

> - Kan man trygt købe et objektiv brugt?

Ja

> - Hvis jeg skal anskaffe et nyt, hvor vil I da anbefale at købe det? (I
> københavn).

Bingo foto - frederikssundvej
photograpfica -skindergade
foto C - Holbergsgade 5 1057 København K. Tlf: 3314 2414

men ellers er der mange seriøse fotohandlere i Kbh et par stykker i
købmagergade, en på gothersgade osv

Nogle vil sikkert foreslå www.kamerahuset.dk det kender jeg dog ikke, så det
må du lige høre fra andre.

Vh

Per

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-03-04 17:16

"James Avery" <avery@diku.dk> wrote in message

> - Et "zoombart" objektiv virker jo unægteligt praktisk, men de fleste
> steder anbefales de ikke. Er forskellen i kvalitet/lysfølsomhed
> meget mærkbar for en amatør? (Kameraet skal i øvrigt primært bruges
> indendørs, og gerne med varierende belysning, saa det har dog
> betydning).

Fordelen ved et objektiv med fast brændvidde er at det normalt er mere
lysstærkt. Til indendørs foto med forhåndenværende lys er det derfor en
vigtig ting. Jeg har selv en 35mm, en 50mm og en 85mm, alle med bl 1.4, som
er fremragende til det formål. Du finder ikke en zoom, der kan dække fra 35
til 85mm med så meget lys. En fuldt opblændet zoom brugt på bl 4 tegner ikke
så skarpt som et fast 50/1.4 objektiv, der er blændet ned til bl 4.

Ulempen ved 3 faste objektiver er at det er lidt tungere at slæbe rundt med,
og en hel del dyrere i anskaffelse. En manuel Nikon 85/1.4 i toptilstand
handles brugt for ca 4.000 kr. Vægt 750g...

Brugte objektiver at høj kvalitet har jeg handlet på eBay i Tyskland uden
problemer.

Bo //

Fra : Jan F.

Dato : 27-03-04 09:57

"James Avery" <avery@diku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget mærkbar for en amatør? (Kameraet skal i øvrigt primært bruges
> indendørs, og gerne med varierende belysning, saa det har dog

Nu ved jeg ikke hvad du mener med en amatør, men hvis du ikke er ekstrem
kritisk er der ikke den store forskel. Og det er unægtelig en stor fordel
med zoom, hvis du kun vil have 1-2 objektiver. En god ide er måske at starte
med en zoom (28-105/135) og hvis du ikke er tilfreds med kvaliteten kan du
senere erhverve dig et objektiv med fast brændvidde.

> - Kan man trygt købe et objektiv brugt?

Når du spørger på den måde vil jeg svare nej! Alt hvad der kan gå i stykker
er der selvfølgelig en risiko ved at købe brugt. Det er ofte billigere at
købe nyt i Tyskland end brugt i DK.

> - Hvis jeg skal anskaffe et nyt, hvor vil I da anbefale at købe det? (I
> københavn). Hvordan med mulighederne for at leje?

Der er ingen butikker i DK, hvor prisen er fornuftig på objektiver, hvis
prisen er underordnet kan enhver butik bestille objektivet hjem da det
yderst sjældent er på lager.

Jan F.

Fra : Alex W

Dato : 27-03-04 10:17

> [...]
> et godt standardbud et 50mm f/1.8. Jeg kunne dog godt tænke mig at høre:

Hej James

Det er fint med et 50 mm objektiv, men hvad er det egentligt du vil
fotografere??

Du kan godt bruge zoom indendøre
Canon har 2 meget fine objektiver til det brug.
16-35 f2.8 og 70-200 f2.8 IS , det sidste er med billedstabilisator som
giver færre rystelsesproblemer ved lange lukketider.

Ellers vil jeg, hvis jeg var dig, kigge mig om efter: 24 mm f.1.4, 50mm
f.1.4, 85mm f.1.8, 100mm f.2.0

De faste brændvidder er skarpest, men er i dag, af flere
reportagefotografer, afløst af zoom som ikke er mærkbart ringere på nær
lysstyrken.

/Alex W

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-03-04 11:00

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De faste brændvidder er skarpest, men er i dag, af flere
> reportagefotografer, afløst af zoom som ikke er mærkbart ringere på nær

Eller en "super-zoom" - 28-200 mm. Ganske kompakt og dækker det meste.
Prisen er en lavere lysstyrke, til gengæld en meget billigere løsning end de
her foreslåede Canon objektiver. Og kvaliteten af den Tamron, jeg har
beholdt
da jeg solgte min Eos 5'er, er faktisk ret god over hele zoom-området.
Desværre har jeg ikke et kamera til den - og får det nok heller ikke igen,
da
jeg nu er "gået digital".
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-03-04 11:14

In article <ugc9c.128784$jf4.6985866@news000.worldonline.dk>, Jesper Hedegaard wrote:
> [...]
> da jeg solgte min Eos 5'er, er faktisk ret god over hele zoom-området.
> Desværre har jeg ikke et kamera til den - og får det nok heller ikke igen,

Hvorfor kan du så ikke bruge den her ? Det er da normalt at man kan bruge
de almindelig optikker på digitale kameraer.

Digital stiller som regel større krav end analog, og derfor skal man
passe på med at køre superzoom/ultrazoom medmindre man er ligeglad
med skarpe billeder, purple fringe, CA etc.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-03-04 11:25

meddelelse news:slrnc6akvp.22f.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
Hedegaard wrote:

> [...]
> passe på med at køre superzoom/ultrazoom medmindre man er ligeglad
> med skarpe billeder, purple fringe, CA etc.

Fordi jeg har købt en Canon G1'er.....de har jeg jo ikke mulighed for at
skifte objektiv.
Savner dog stadig Eos 5'erens mange muligheder og generelt meget let
tilgængelige
indstillinger. Men på sin vis savner jeg endnu mere min forrige T90'er - den
var faktisk
endnu hurgtigere at bruge en Eos 5 - trods den manglende auto-focus !
Beholdte egengtligt zoom'en fordi min kone stadig bruge en Eos 500, men hun
er
tilfreds med en 28-80 mm zoom, så det er snart lidt spild blot at have det
stående på
hylden...
Og jeg tror ikke jeg vil købe en digital Eos - det er trods alt noget større
at have med
på ryggen. Det er nemlig langt fra altid at jeg tager bilen
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 27-03-04 16:57

Alex W skrev:

> Canon har 2 meget fine objektiver til det brug.
> 16-35 f2.8 og 70-200 f2.8 IS , det sidste er med billedstabilisator som
> giver færre rystelsesproblemer ved lange lukketider.

Et objektiv med billedstabilisator er det noget, der virker i
praksis? Og hvor meget får man "foræret" i lukkertid, hvis man
sådan sætter tal på det?

På forhånd tak!

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Alex W

Dato : 27-03-04 18:36

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtomeseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> Et objektiv med billedstabilisator er det noget, der virker i
> praksis? Og hvor meget får man "foræret" i lukkertid, hvis man
> sådan sætter tal på det?
>
> På forhånd tak!

Canon påstår 2 blænder/eller fra 1/250 til 1/60 så at man kan fotografere
med en 200 mm på 1/60
Hold tungen lige i munden, man skal vende sig til IS.

/Alex W

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-03-04 19:59

In article <c44898$2e8sab$1@ID-182635.news.uni-berlin.de>, Svend Erik Bertelsen wrote:

> Et objektiv med billedstabilisator er det noget, der virker i
> praksis? Og hvor meget får man "foræret" i lukkertid, hvis man
> sådan sætter tal på det?

Har et 28-135mm IS USM, f/3.5-5.6. Her kan jeg tage billeder på
fuldt zoom med 1/6 - 1/8 s på mit 300D (som forlænger den relle
brændvidde til 216mm (135mm * 1.6).

Tommelfingerreglen siger at man kan håndholde ca. 1/200s med
så meget zoom. Så det hjælper helt gevaldigt. Dette objektiv er
dog ikke beregnet til at følge/tracke bevægelige mål, det er det
kun de lidt dyrere der kan.

Zoomet ud (28mm * 1.6 = 45mm) kan jeg håndholde 1/4-1/6s.

Ind imellem kan jeg håndholde langsommere lukketider en ovenfor,
men så falder successraten til under 75-80%.

Fra : Deaster

Dato : 27-03-04 20:36

meddelelse news:slrnc6bjmq.243.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...
Bertelsen wrote:

> Har et 28-135mm IS USM, f/3.5-5.6. Her kan jeg tage billeder på
> fuldt zoom med 1/6 - 1/8 s på mit 300D (som forlænger den relle
> brændvidde til 216mm (135mm * 1.6).

Er du ellers tilfreds med objektivet, jeg overvejer nemlig at købe et pt. ?

Deaster

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-03-04 23:54

In article <4065d6cc$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Deaster wrote:
> [...]
>
> Er du ellers tilfreds med objektivet, jeg overvejer nemlig at købe et pt. ?

Til at starte med følte jeg det var lidt tungt, men har vænnet mig
tildet. Er meget glad for det. Mangler bare lidt mere zoom i samme
kvalitet, og skal derfor have fat i noget L glas eller tilsvarende.

Fra : Deaster

Dato : 28-03-04 08:56

meddelelse news:slrnc6c1fr.252.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Til at starte med følte jeg det var lidt tungt, men har vænnet mig
> tildet. Er meget glad for det. Mangler bare lidt mere zoom i samme
> kvalitet, og skal derfor have fat i noget L glas eller tilsvarende.

Jepski, jeg skal lige have mig et 28-135 IS, og så skal der spares sammen
til et 70-200mm F:4 L, tak for info.

Deaster

Fra : Benjamin Andresen

Dato : 29-03-04 15:57

Det er et ok objektiv og IS rykker.. Men der er ganske stor fortegning ved
28mm, så her skal passe lidt på hvis man skyder høje linære strukturer
(skorstene bliver ret skæve)
:) Benjamin

Fra : Deaster

Dato : 29-03-04 15:58

"Benjamin Andresen" <benjamin@ben-and.dk> skrev i en meddelelse
> Det er et ok objektiv og IS rykker.. Men der er ganske stor fortegning ved
> 28mm, så her skal passe lidt på hvis man skyder høje linære strukturer
> (skorstene bliver ret skæve)
> :) Benjamin

Ok, tak for info. Nu har jeg bestilt et, og glæder mig til at få det hjem.

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-03-04 17:36

> [...]
> meget mærkbar for en amatør? (Kameraet skal i øvrigt primært bruges
> indendørs, og gerne med varierende belysning, saa det har dog

Det er et emne der kan, og bliver diskuteret i det uendelige - Principielt
skulle et fastbrændvidde give større kvalitet og/eller lysstyrke til prisen.
Om man så ønsker det er en personlig vurdering.I dag er det vel næppe til at
se forskel (hvis vi taler anerkendte mærker)

En ting er ikke blevet nævnt - og jeg synes den er vigtig -
Går man ud for at fotografere med en fast brændvidde, vender man sig efter
en tid (5min-1t) til at se som brændvidden. Og det finder jeg en væsentlig
fordel i modsætning til at gå og zoome hele tiden - andre kan synes andet.
Køber jeg som overvejet en Dslr bliver det med en kort zoom, men den kommer
nok til at står på korteste brændvidde det meste af tiden som min A70 gør.
Eks: Til min gamle Pentax slr har jeg 28/50 og 85 mm, men jeg har kun en af
dem (oftest 28) med. Finder personligt 28 for en ideel brændvidde.

> - Kan man trygt købe et objektiv brugt?
Du kan ikke "trygt" købe noget som helst brugt - du skal have en vis viden
og/eller garanti.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Claus Smith - Pigefo~

Dato : 27-03-04 19:35

Til min Nikon D1 har jeg samlet lidt objektiver:

Tamron AF SP 20 - 40mm
Nikon AF 50 mm bl. 1.8

Er ved at få en Nikon AF 85 mm bl. 1.8 hjem.

Har tidligere gjort brug af zoomlinser fra 28 - 300 mm.

Med disse objektiver så er jeg godt dækket ind til mit behov som dækker
portræt og reportage fotografering.

Claus Smith

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 28-03-04 00:03

> [...]
> meget mærkbar for en amatør? (Kameraet skal i øvrigt primært bruges
> indendørs, og gerne med varierende belysning, saa det har dog

Hej James.

Jeg bruger godt nok ikke Canon, men derimod Nikon. Og her er min erfaring,
at de faste brændvidder er betydelig skarpere end zoomobjektiverne. Jeg har
en AF 50/1,8 og den tegner ret skarpt, derimod er jeg imponeret over Nikkor
AI-s objektiverne (manuel fokus) der tegner knivskarpt også set i forhold
til 50 mm'eren. Og set i forhold til de billige zooms, som er dem jeg har at
sammenligne med, er der en forskel, men jeg vil da også blankt indrømme, at
det er betydelig nemmere at gå rundt med en zoom, da den jo dækker et meget
større område. Men skarphedsmæssigt er der en forskel at se i mine øjne.

MVH
Thomas