JBH 25/4
Fra : DM

Dato : 25-04-04 20:04

Flere alvorlige sager mod Risskov-dyrlægen Jens Breth Hansen, er nået frem
til retten i Århus. Han er både anklaget for at have begået fejl i sin
dyrlægegerning og for en omfattende, ulovlig ombygning af en ejendom i
Hasselager.

Af Maja Nielsen
reportage@stiften.dk Print siden | Send siden

Avisen har adskillige gange beskrevet utilfredshed fra dyreejere - klager,
som nu er nået op på straffesags-niveau. Avisen har også skrevet om den
omdiskuterede landejendom "Edslevgård" i Hasselager. Blandt andet med hjælp
fra illegal polsk arbejdskraft byggede Jens Breth Hansen for et par år siden
ejendommen om til 12 udlejningsboliger - som han hver måned stadig får
lejeindtægter fra.
Røret om de polske illegale håndværkere er i øvrigt for længst afsluttet med
en bøde på 125.000 kroner til dyrlægen.

Brok fra lejere
Siden Breth Hansen i foråret 2002 byggede om og indrettede
udlejnings-boligejer i ejendommen, har flere lejere til avisen brokket sig
over blandt andet byggesjusk og husleje-niveau. Samtidig kom myndighederne
ind i billedet, fordi ejendommen i landzone ikke uden videre må ændres til
boliger.

Tiltalen ved retten lyder derfor på, at han både har overtrådt byggeloven og
planloven. Århus Kommune og Århus Amt har støbt kuglerne ved at
politianmelde dyrlægen, fordi han uden at have fået lov gik i gang med endda
meget væsentlige ombygninger. Anmeldelserne fra kommune og amt har ført til
straffesagen

Anklagerens krav er en bøde som straf for ulovlighederne på ejendommen.

Perserkatten Olga
Den anden tiltale handler konkret om en perserkat, Olga.

Ifølge anklageskriftet behandlede Jen Breth Hansen tilbage i 2001 katten.
Dyret skulle have sin pels klippet under narkose. Det skete. Men dyrlægen
undlod ifølge anklagen at "udvise omhu og samvittighedsfuldhed", fordi
kæledyret stadig var i narkose, da ejeren fik sin bedøvede Olga med hjem.

"Omhu og samvittighedsfuldhed" er en af grundpillerne for alle dyrlæger.
Anklageren lægger op til en bødestraf.

Sagen er nu udsat to gange. Der går formentlig flere måneder, før der er
plads til et nyt retsmøde.

Kulde i lejlighed
Ved siden af straffesagen er en boligsag i gang. Den handler om den ulovligt
ombyggede "Edslevgård". En kvindelig lejer betalte sidste år 19.000 kroner
forud i husleje for en bolig på ejendommen. Kvinden fortrød ret hurtigt sig
lejemål.

I et retsmøde for et par uger siden forklarede hun, at årsagen var mangel på
varmt vand i hanerne og radiatorer i hendes lille lejlighed. Trods flere
henvendelser til dyrlægen blev der ved med at være isnende koldt i boligen.
Allerede efter et par uger flyttede hun. Nu vil hun have sine penge tilbage.

Under boligsagen kom det i øvrigt frem, at dyrlægen for længst har fået et
forbud imod at leje de 12 boliger ud.

Boligretten kommer med en afgørelse 6. maj.

Fra : Trine

Dato : 26-04-04 18:47

Det er faktisk lidt frygteligt at tænke på at mine to misser har haft ham
som dyrlæge i hans praksis i Kolding, jeg tør slet ikke at tænke på hvad det
kunne ske med mine katte.
(har skiftet dyrlæge)

Hilsen Trine