Indekat eller ej?
Fra : Anja & Morten Poulse~

Dato : 15-04-04 16:07

Hej

Vi har købt to katte hos Kattens Værn. En 1,5 år gammel kastereret hankat og
en 9 mdr. gammel steriliseret hunkat. Vi fik at vide at de var indekatte og
skulle sælges sammen, da de virkede meget glade for hinanden og derfor altid
måtte have gået sammen. De var blevet fundet efterladte i en lejlighed i
Aalborg, da ejerne var flyttet fra dem.

De har nu boet hos os i ca. 3 uger. Og ja de er da meget glade for hinanden.
MEN hankatten virker ikke som en indekat. Kradser meget på ruden, er meget
interesseret i at komme ud (selv om vi bor i en lejlighed på 3. sal) og
vækker os indtil flere gange hver nat for at komme ud går vi ud fra. Han
plejer at falde lidt til ro hvis vi åbner et vindue, men vil dog meget gerne
mere end det. Hunkatten virker overhovedet ikke interesseret i hvad der
foregår ude. Det virker ikke som om han trives særlig godt med at være
indekat.

Vi er efterhånden ved at blive godt træt af utallige forstyrrelser om
natten, men er lidt i tvivl om hvilken løsning vi skal vælge, da vi er
blevet meget glade for hunkatten, som trives fint. Skal vi leve med
hankattens "udeinteresser" og natteforstyrrelser for at de kan blive ved med
at bo sammen? Eller skal vi levere hankatten tilbage til Kattens Værn og
evt. anskaffe os en killing, som skal fungere som indekat sammen med
hunkattten? Vil hankatten trives bedre hvis han kommer et sted hen, hvor han
har mulighed for at komme ud? Vil de blive for ulykkelige hvis de bliver
adskilt? Evt. ændre adfærd/personlighed? Vil hunkatten trives ligeså fint
med at få en yngre legekammerat end hankatten hun altid har gået sammen med?

Mvh Anja og Morten

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-04 21:04

On 2004-04-15 17:06:32 +0200, "Anja & Morten Poulsen"
<morten_kombat@hotmail.com> said:

> [...]
> måtte have gået sammen. De var blevet fundet efterladte i en lejlighed i

Altså det her er måske helt hen i vejret.. men hvor længe er det siden
han blev kastreret?
Har de evt. gjort det hos Kattens Værn lige før I købte dem?
For så har I måske forklaringen her. Det tager i gennemsnit godt en
måned før kønshormonerne er "forduftet", så det kunne være grunden til
hans rastløshed?
--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 15-04-04 21:31

Anja & Morten Poulsen wrote:
> [...]
> adfærd/personlighed? Vil hunkatten trives ligeså fint med at få en
> yngre legekammerat end hankatten hun altid har gået sammen med?

Hej
Måske skulle i prøve og sætte nogle Feliway duftere op, det kan tit få
kattene til at blive mere rolige. De kan fås hos dyrlægere. Jeg synes det er
for tidligt at tænke på at levere katten tilbage, og måske vil begge katte
blive ulykkelige. Prøv nogle duftere og måske noget mere aktivering af
kattene, hvis det nu er kedsomhed der får ham til at krasse på ruden. Har
de krassetræer og legetøj nok, og bliver de aktiveret.
Og som Ann skriver, måske er hormonerne ikke ude af kroppen endnu.

--
Hilsen Denise